علم‌الهدی: خانواده‌ای که مسافرت برود، تقوا ندارد

سه شنبه،۱۰ دي ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۵
علم‌الهدی: خانواده‌ای که مسافرت برود، تقوا ندارد

گروه سیاسی- علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه مشهد سفرهای تفریحی خانواده‌های ایرانی را فراتر از «مرز کفاف» دانسته و گفته است این رفتارها جامعه را دچار «بی‌تقوایی اقتصادی» می‌کند.

به گزارش  پیام ایران ،  آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی ظهر امروز ششم دی ماه در خطبه‌های نماز جمعه مشهد در جوار بارگاه منور رضوی اظهار داشت: در مصادیق تقوا در شئون اقتصاد زندگی و معیشت مباحثی مطرح شد و یکی از ابعاد تقوای اقتصادی در زندگی، رعایت تقوا در جریان مصرف و هزینه‌سازی در عرصه زندگی است. 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: معیار قرآن برای ما در این زمینه، معیار «قوام» یا اعتدال است؛ نقطه مقابل اعتدال، طغیان و سرکشی در مصرف و هزینه است که اگر انسان در عرصه زندگانی‌اش دچار طغیان در مصرف شود از مرز تقوای اقتصادی خارج شده و اساس زندگانی و بنیان معیشت وی بهم می‌خورد.

آیت‌الله علم الهدی بیان کرد: در مقام حفظ اعتدال و مقابله با بحران و سرکشی در مصرف، ابزاری که وجود دارد جریان کفاف و عفاف است؛ اگر مصرف در حد کفاف صورت گرفت در زندگی ما تقوای اقتصادی داریم اما اگر از مرز کفاف خارج شدیم فاقد تقوا هستیم.

امام جمعه مشهد مقدس در ادامه با اشاره به اینکه حضرت علی(ع) می‌فرمایند انسان اگر بخواهد راه نجات از گرفتاری را برای خود باز کند بهترین راه این است که به اندازه کفاف زندگی در هزینه‌کرد دقت داشته باشند اظهار داشت: زوجینی که قرار است تازه زندگی را آغاز کنند باید این نکته را لحاظ کنند.

آیت الله علم‌الهدی تصریح کرد: دو چیز امروز خانواده‌های ما را از مرز کفاف فراتر برده است؛ یکی مسافرت‌های تفریحی که برای خانواده‌ها یک جریان روزافزون شده است؛ متاسفانه دستگاه‌های تبلیغاتی نیز به عنوان ترویج گردشگری این مسئله را ترویج می‌کنند؛ بنای تبلیغ گردشگری برای دیگران و افراد خارج از کشور است که باید ارزآوری داشته باشند.

وی افزود: اینکه در دستگاه‌های رسانه‌ای تبلیغ گردشگری می‌کنید صحیح است؟ یک پارک رفتن در یک روز برای یک خانواده چه هزینه‌ای دارد؟ مسافرت تفریحی چه مقدار هزینه و چقدر هزینه دارد و چقدر ضروری است؟ از نظر نظام اقتصادی این اشتباه است؛ اگر زندگی براساس کفاف تنظیم شود گرفتاری ایجاد نمی‌شود. پدر خانواده وام بگیرد و قرض کند برای اینکه زن و بچه‌اش را به مسافرت تفریحی ببرد؟ این چه لزومی در زندگی دارد؟ این فروشگاه‌های رنگارنگی که در حال توسعه است هم آفت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: چقدر از این خریدها برای زندگی لازم است؟ اینها همه مسائلی است که نظام اقتصادی ما را از اساس تقوای اقتصادی بهم می‌زند و جامعه ما را از بستر تقوای اقتصادی خارج می‌کند و شاهد هستید که در جریان اقتصاد کشور ما این همه بی‌ثباتی شکل می‌گیرد.

انتقاد از سفرهای تفریحی خانواده‌های ایرانی در حالی مطرح می‌شود که بر اساس آمارهای رسمی سفرهای خارجی ایرانیان بیش از ۱۲ درصد کاهش یافته است

انتهای پیام/ تسنیم

کد خبر: 9772