افزایش ۱۵۰۰ درصدی آرسنیک در برنج هندی

دوشنبه،۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۱
افزایش ۱۵۰۰ درصدی آرسنیک در برنج هندی

گروه سلامت - دستکاری در تولید محصولات کشاورزی و غلات و استفاده از سموم فراوان، باعث خسارات خطرناک و جبران ناپذیری برای انسان و محسط زیست شده است.

نتایج تحقیقی علمی در هند نشان داد؛ طی ۵۰ سال گذشته ارزش غذایی برنج تولیدی در هند تقریباً نصف شده و سطح ماده سمی آرسنیک در این محصول ۱۵۰۰درصد رشد داشته است.

به گزارش پیام ایران،

یک نشریه هندی با انتشار نتایج یک تحقیق علمی نوشت: هند طی ۵۰ سال گذشته ارقام پرمحصولی از گندم و برنج را معرفی کرده است تا به امنیت غذایی برسد، اما دانشمندان در شورای تحقیقات کشاورزی این کشور برای اولین‌بار مطالعاتی به‌روی ارزش غذایی این غلات جدید انجام داده و به نتایجی هشداردهنده رسیده‌اند؛ غلاتی که در هند مورداستفاده قرار می‌گیرند ارزش غذایی خود را از دست داده و مملو از سموم شده‌اند، بدتر از آن، این غلات تا ۲۰۴۰ آن‌قدر بی‌خاصیت می‌شوند که بار فزاینده بیماری‌های غیرمسری در هند را سنگین‌تر خواهند کرد.

در نوامبر ۲۰۲۳، ۱۲ دانشمند از مرکز تحقیقات کشاورزی هند و مؤسسه تغذیه این کشور مطالعاتی انجام دادند که نشان می‌دهد «انقلاب سبز» در هند، این کشور را به امنیت غذایی رسانده است، اما این کار به‌قیمت به خطر انداختن امنیت تغذیه‌ای تمام شده است. این دو مفهوم کاملاً باهم متفاوت است؛ امنیت غذایی به در دسترس بودن و استفاده از غذا برای افراد و جوامع اشاره دارد، اما امنیت تغذیه‌ای به کیفیت، تنوع و کلاً مغذّی بودن رژیم غذایی یک جامعه جهت برآوردن نیاز‌های غذایی فرد می‌پردازد. این تحقیقات نشان می‌دهند برنامه‌های اصلاح نژاد بذور در هند با تمرکز بر تولید انواع پربازده محصولاتی مانند برنج و گندم که غلات اصلی مورداستفاده در این کشور هستند، مواد مغذی آن‌ها را تغییر داده است، به‌طوری‌که اهمیت آن‌ها برای تأمین مواد مغذی مورد نیاز مردم ازبین‌رفته است، به‌عبارت‌دیگر، ژنتیک این محصولات آن‌قدر تغییر کرده است که دیگر مواد غذایی را از خاک دریافت نمی‌کنند.

دانشمندان بین سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ گونه‌های زراعی یا ارقام پربازده شاخصی از برنج و گندم را که در سال‌های بعد از آغاز انقلاب سبز در ۱۹۶۷ معرفی شده بودند، پرورش دادند. ارقام گیاهی جدید، گیاهانی هستند که با ویژگی‌های خاصی پرورش داده می‌شوند. ۱۶ رقم جدید برای برنج و ۱۸ رقم برای گندم انتخاب شدند. حدود ۱۵۰۰ رقم گیاهی مختلف از گندم و برنج از دهه ۱۹۶۰ ارائه و شاخص‌ترین آن‌ها پس‌از بحث و گفتگو بین تولیدکنندگان در مؤسسات مختلف انتخاب شدند. این ارقام درنهایت به‌طور گسترده در یک دهه خاص در کشور مورد مصرف قرار گرفتند. معرفی گونه‌های جدید برای برنج در دهه ۲۰۰۰ و برای گندم در دهه ۲۰۱۰ متوقف شد. دانه‌های مورداستفاده برای این ارقام از بانک‌های ژنتیک تهیه می‌شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 15232