بی مسئولیتی های اجتماعی، تهدیدی جدی تر از کرونا

پنج شنبه،۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۱
بی مسئولیتی های اجتماعی، تهدیدی جدی تر از کرونا

ویروس کرونا مدتهاست در جهان همچنان قربانی میگیرد و تحقیقات مراکز پزشکی و تحقیقاتی معتبر جهانی نشانگر این است که تا رسیدن به درمان قطعی یا واکسن کووید19 راه زیادی مانده است.

بدیهی است که تا رسیدن به درمان قطعی یا واکسن نمی‌توان گفت بیماری کرونا کنترل یا ریشه کن شده و از عدم بازگشت این ویروس مطمئن بود؛ چرا که شهر ووهان در چین که منشا اولیه شیوع کرونا بود با رسیدن به آمار صفر در ابتلا و تلفات، باز هم درگیر این ویروس شد. با نگاه به سیاست هایی که برای مقابله با این ویروس در کشورهای مختلف وضع و اجرایی شد شاهد بودیم که قربانیان و مبتلایان به این بیماری مهلک کاهش چشمگیری شد.

آلمان، یکی از کشورهایی بود که در این زمینه توانست موفق عمل کند. کشوری پر جمعیت و صنعتی در قلب اروپا که در مواجهه با این بیماری، به گونه ای برنامه ریری و فرهنگ سازی عمومی و اجتماعی در مقابله با این ویروس را ابعاد مختلف پیاده سازی کرد که هم مشاغل آسیب جدی ندیدند و هم زندگی شهروندان دچار اختلال شدید نشد.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در اعلام سیاست های دولت خود برای مقابله و پایین آوردن آسیب به جامعه در برابر کرونا اینگونه گفت: تنها راه عبور از این بحران جهانی تا رسیدن به درمان این است که باید فرهنگ و سبک زندگیمان را تغییر دهیم. این تغییر سبک زندگی موقتی است و ما تنها با تغییر سبک زندگی میتوانیم صنعت و اقتصاد کشور را از آسیب جدی یا ورشکستگی نجات دهیم.

اواخر سال گذشته ایران شاهد اوج گیری شمار مبتلایان و ازدحام در مراکز درمانی بود و امکانات درمانی و بستری بیمارستان ها جوابگوی تعداد زیاد بیماران نبود.

با رسیدن ایام تعطیلات و محدویت ها برای مدتی شاهد نزول آماری در ابتلا و متوفیان بودیم و این تا پایان تعطیلات نوروزی و اعمال محدودیـت‌های اجتماعی ادامه داشت.

با اتمام تعطیلات و اجرای گام به گام عادی سازی و برداشتن محدودیت ها، شمار ابتلا و فوتی ها دوباره رشد کرد. این رشد گرچه بسیار آرام بود ولی با برداشتن اخرین گام و لغو تمامی محدودیت ها و آغاز بکار دوباره اصناف به جز چند مورد استثنا که مربوط به حوزه ورزش و حضور مردم در ورزشگاه‌ها و تالارهای پذیرایی می‌شد این بیماری رشد بالایی در تلفات و مبتلایان را تجربه کرد.

از عوامل موثر در جهش مجدد آمار ابتلا و جانباختگان این بیماری می‌توان به برگزاری مراسم‌های عروسی ،عزا، عدم رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و رفتار های پر خطر اشاره کرد.

شکی نیست که تا رسیدن به درمان قطعی و واکسن کرونا بهترین و موثر ترین راه مقابله با آن، فرهنگ سازی و تطبیق سبک زندگی با شرایط موجود است تا بتوانیم از این بیماری که جان همه چه پیر و چه جوان را تهدید می‌کند به سلامت عبور کنیم.

جانباختگان بر اثر کوید ۱۹ را می‌توان، قربانیان بی مسئولیتی‌های اجتماعی نیز دانست. فارغ از هر گونه کاستی‌های دولتها در سیاست های مقابله با کرونا، می‌توانیم با فرهنگ سازی در زندگی شخصی و اجتماعی و رعایت نکات بهداشتی، حافظ سلامت و جان عزیزان و همنوعان خود باشیم.

کد خبر: 11853