لغو "اجبار" در غربالگری دوران بارداری" خطرناک برای سلامت جامعه

شنبه،۲۷ دي ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸
لغو "اجبار" در غربالگری دوران بارداری" خطرناک برای سلامت جامعه

گروه سلامت - لغو "اجبار" در غربالگری دوران بارداری" بعث افزایش نوزادهای معلول در جامعه می شود.

به گزارش  پیام ایران ، به اعتقاد یک پزشک ، لغو "اجبار" در غربالگری دوران بارداری" پاک کردن صورت مساله است.

دکتر حسام الدین علامه عضو هیات علمی  جهاد دانشگاهی  اظهار کرد:  سیاست‌های تشویقی فرزندآوری و توقف دستورالعمل‌های پیشین پیشگیری از بارداری به معنای به مخاطره انداختن سلامت مادر و یا عدم غربالگری جنین و اطمینان از صحت نسبی جنین نیست.

وی با تاکید بر ضرورت بکارگیری روش‌های علمی جهت تضمین سلامت مادر و جنین، توضیح داد: چه اشکالی دارد که اگر بارداری ناخواسته، سلامت مادر را به خطر می‌اندازد به زوجین برای تنظیم خانواده و بارداری مناسب کمک کنیم؛  امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و قبل از دمیده شدن روح در جنین می‌توان با انجام غربالگری‌های شاخص‌مند و اطمینان آور،  امکان ناهنجاری‌های ژنتیکی و معلولیت‌های بسیار شدید را تشخیص داد، به کدام دلیل نباید از این دانش خدادادی برای پیشگیری از تولد نوزادان با اختلالات ژنتیکی شدید (مثل جنین پوچ و بدون مغز یا قلب یا واجد اختلالات کروموزومی و ...)، استفاده کنیم؟

 

رئیس انجمن علمی مامایی ایران: تصمیم غربالگری با وزارت بهداشت است نه مجلس

ناهید خدا کرمی گفت: اگر مجلس می‌خواهد رشد جمعیت موزون و متوازن داشته باشد به این مسئله فکر کند چرا جوان ایرانی نمی‌خواهد در کشور خود بماند و مهاجرت را ترجیح مى‌دهد پس به جای انرژی روی بحث غربالگری باید معضلات مهمی که منجر به کاهش نرخ باروری شده را بررسی کرد.

خداکرمی با بیان اینکه در حال حاضر پس از غربالگری، تصمیم برای نگهداشتن یا سقط جنین های دارای نقص به انتخاب مادر انجام می شود، گفت: برخی تصور می کنند ممانعت از 12 هزار سقط درمانی می تواند به توسعه جمعیت کمک کند. این سقط ها، بچه های ناهنجاری هستند که هزینه سرباری برای خانواده و نظام سلامت دارند ولی البته  حق هر انسانی است که زنده بماند اما ساده انگاری است که تصور شود با قطع غربالگری می توان نقشی در توسعه جمعیت داشت.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران ادامه داد: متاسفانه امروز جوانان سالم و به ثمر رسیده در آستانه ازدواج از کشور خارج می شوند. سالی 200 هزار نفر ایرانی از ایران خارج  می شود که زنگ خطر بزرگتری برای کاهش جمعیت است.

او اضافه کرد: اگر مجلس می خواهد رشد جمعیت موزون و متوازن داشته باشد به این مسئله فکر کند چرا جوان ایرانی نمی خواهد در کشور خود بماند و مهاجرت را ترجیح مى دهد . باید موانع را از جلو پای جوانان بر دارید. زنگ خطری که برای کشور وجود دارد این است که تنها معدود افرادی که در المپیاد موفق می شوند در ایران می مانند و هر دانشجویی نگاه به خروج از کشور دارد. به جای انرژی روی بحث غربالگری باید معضلات مهمی که منجر به کاهش نرخ باروری شده را بررسی کرد.

خداکرمی ضمن انتقاد به برخی سیاست های افزایش جمعیت تاکید کرد: بحث حذف غربالگری برای افزایش جمعیت بیراهه رفتن است همانطور که برای افزایش جمعیت یک روز کاهش سن ازدواج  و کودک همسری مطرح مى شود و روز دیگر در پی حذف غربالگری و افزایش نوزادان داراى نقص عضو و معلول هستیم.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه این نسخه تاثیر چندانی در توسعه جمعیت ندارد، تاکید کرد: ما این کشور را باید برای نسل جوان جهت اشتغال و تحصیل و... جذاب کنیم.

او ضمن انتقاد به برخی سیاست ها در کشور گفت: وقتی در شش ماهه اول سال 2020 حدود 6 هزار خانه در ترکیه توسط ایرانیان خریداری شده یعنی سرمایه مالی و سرمایه انسانی ما از دست می رود اما انرژی مجلس را صرف بودن و نبودن  غربالگری می کنیم.

خداکرمی با اشاره به اینکه اقدامات لازم برای سیاست های غربالگری ماموریت وزارت بهداشت است، افزود: وزارت بهداشت باید بگوید غربالگری باشد یا نه و این موارد جز ماموریت مجلس نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 12866