منتظر جهش کرونا درون مرزهای ایران باشید

شنبه،۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹
منتظر جهش کرونا درون مرزهای ایران باشید

گروه سلامت -  چون تنوع ژنتیکی زیاد و متفاوتی داریم و هر استان ما به اندازه یک کشور اروپایی است، هر منطقه‌ای از کشور می‌تواند بستری برای جهش ویروس باشد.

به گزارش  پیام ایران ، سعید نمکی وزیر بهداشت گفت: هر ویروس جهش‌یافته‌ای در منطقه‌ای از کشور شکل بگیرد، چون تنوع ژنتیکی زیاد و متفاوتی داریم و هر استان ایران به اندازه یک کشور اروپایی است، تنوع ژنتیکی کشور می‌تواند بستری برای جهش ویروس باشند.
 
وی افزود: باید همواره درون مرزها منتظر جهش ویروس باشیم. اولین گامی که در دانشگاه های علوم پزشکی باید برداشته شود، حساس بودن روی هر جهش جدید از ویروس است و باید بلافاصله موارد مشکوک را بررسی و تغییر رفتار ویروس را از نظر بیماری زایی، سرعت انتقال و میزان مرگ و میر بیماران، رصد کرده و مرتبا نمونه ها را برای NGS ارسال کنند.
 
او  یادآور شد: باید حتما تعداد تست ها بازهم افزایش پیدا کند. غیر از افرادی که با بیماران در ارتباط بوده اند، می توانیم از جمعیت عادی هم تست بگیریم و البته باید به سراغ جمعیت های پرریسک مانند پادگان ها، زندان ها، سرای سالمندان و آسایشگاهها و مراکز تجمع و کارخانجات برویم و دوره ای تست های تشخیصی سریع برای آنها انجام شود، اگر در بین آنها موارد مثبتی تشخیص داده شد، حتما باید با PCR دوباره آزمایش شود و نباید اجازه داد که کلونی بیماری شکل بگیرد. 
 
وی افزود: انگلیس یکی از قوی ترین زیرساخت های سلامت را دارد و علت زانو زدن آنها این است که سرعت گرفتاری با این واریانت جدید، به مراتب از آهنگ قدم هایی که نظام بهداشتی و درمانی می تواند بردارد، تندتر است. نباید بگذاریم کانون های آلوده بیماری به همدیگر بپیوندند. در صورت مشاهده موارد مثبت، باید با شدت عمل با آن برخورد شود و حتما باید بیماران ایزوله و قرنطینه شوند و افراد با سابقه تماس با آنها رهگیری شوند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 13153