۸۰ درصد ساخت‌وسازهای شهری غیرمهندسی است

سه شنبه،۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴
۸۰ درصد ساخت‌وسازهای شهری غیرمهندسی است

گروه اقتصادی - معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: «با اینکه عنوان می‌شود حوزه شهرسازی در صدر تخلفات شهری قرار دارد؛ اما این دوره از مدیریت شهری با تغییر رویه گذشته بر شفاف‌سازی و مقابله با تخلفات تمرکز کرده است.»

به گزارش  پیام ایران ،  عبدالرضا گلپایگانی گفت: «معیار ما ضوابط و مقررات طرح تفصیلی و قوانین و مقررات ملی ساختمان و آن مواردی هستند که از مراجع قانونی به شهرداری‌های کل کشور ابلاغ می‌شوند. بررسی‌های ما از طرح تفصیلی نشان داد تصمیماتی که در شوراهای معماری گرفته می‌شوند، بر اساس بخش‌نامه‌هایی بود که به مناطق ابلاغ‌شده بود و بسیاری از این تصمیم‌ها خارج از چارچوب‌های قانونی است.»

او با بیان اینکه در شرایط کنونی عمده تمایل در شهر به بیشتر ساختن است، اضافه کرد: «البته این موضوع از شرایط اقتصاد کشور سرچشمه می‌گیرد و همه می‌خواهند بیشتر از آن چیزی که ضابطه می‌گوید، بسازند که در گذشته خیلی در برابر آن مقاومت نشده؛ این در شرایطی است که اگر جریان بارگذاری و توزیع خدمات در شهر رعایت نشود، شهر حتما به هم می‌ریزد. اما به هر حال سرمایه دوست دارد در جایی برود که سود بیشتری از آن حاصل می‌شود. در حالی‌ که ما وظیفه‌ داریم این جریان را به‌گونه‌ای هدایت کنیم که منجر به بهتر شدن شرایط شهر شود.»

او ادامه داد: اتفاقی که در گذشته افتاد این بود که نه‌ تنها این جریان را هدایت نکرد، بلکه تشویق هم کردند و بخش عمده‌ای از درآمد شهرداری از محل فروش تراکم به دست می‌آمد. نتیجه چنین رویکردی صدور پروانه ساخت خارج از ضوابط طرح تفصیلی در همه مناطق تهران به خصوص در مناطق ۱، ۲ و ۳ است.

انتهای پیام/

کد خبر: 13186