عفونت‌زایی ۷۰ برابری امیکرون در ریه

شنبه،۰۴ دي ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱
عفونت‌زایی ۷۰ برابری امیکرون در ریه

گروه سلامت - بر اساس مطالعات محققان جهانی سویه امیکرون متفاوت از سویه‌های دلتا و آلفا است؛ از این رو مشاهدات محققان نشان می‌دهد که حتی افرادی که دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند، به این سویه مبتلا شدند و آنها نیز اعلام کردند این سویه ۷۰ برابر عفونت‌زایی در ریه ایجاد می‌کند و ریسک ابتلا به این سویه نسبت به سویه دلتا ۳ برابر شده  است.

به گزارش  پیام ایران ‏،  دکتر حسین شاهسوارانی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در وبینار علمی با عنوان "واقعیات درباره امیکرون" با بیان اینکه از زمان شیوع ویروس کرونا در ووهان چین تاکنون این ویروس واریانت‌های مختلفی داشته است که به تدریج از سوی مراکز تحقیقاتی شناسایی شده است، گفت: هر کدام از این واریته‌ها سطح شیوع مختلفی داشتند و در نهایت شاهد مرگ و میر بسیاری در سطح دنیا بودیم.

او ادامه داد: بر این اساس دانشمندان این موضوع را مطرح کردند که در دوران پساکرونا باید شاهد معضلات و عوارضی باشیم که از طریق این بیماری به انسان تحمیل شده است، ولی اظهار نظر درباره این که این بیماری چه آسیب‌هایی به انسان وارد می‌کند، زود است.

شاهسوارانی با اشاره به جهش‌های ویروس کرونا اظهار کرد: در اکتبر سال گذشته واریانت دلتا در هند شناسایی شد که مرگ و میر بالایی به همراه داشت، ولی بعد از آنکه میزان شیوع این واریته رو به کاهش نهاد، انتظار می رفت که با توجه به واکسیناسیون وسیع این ویروس به تدریج ضعیف شود.

او اضافه کرد: بر این اساس این امید ایجاد شد که دیگر شاهد ظهور واریانت‌های جدید از این ویروس نباشیم، ولی به ناگهان در نوامبر امسال  سویه جدید امیکرون در بوتسوانا آفریقا جنوبی شیوع یافت و به تدریج در سایر کشورها سرایت کرد.

او  با تاکید بر اینکه به دلیل این‌که این سویه به نسبت سویه دلتا مرگ و میر بالایی به همراه نداشت، کنترل مرزها شدت اولیه را نداشت، خاطر نشان کرد: در زمان شیوع این سویه عادی انگاری در اکثر جمعیت‌ها دیده شد ضمن آنکه به استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمتر توجه شد و همین دو عامل سبب انتشار سریع این سویه در دنیا شده است.

سرپرست آزمایشگاه طب بازساختی انستیتوپاستور  با بیان اینکه جهش‌های ایجاد شده در این ویروس، شناسایی سویه‌های آن را دشوارتر کرده است، یادآور شد: به دلیل عدم توانایی در شناسایی سویه‌ها، بسیاری از سویه‌های این ویروس آلوده شدند و چون کیت‌های تشخیصی آن موجود نبود، نتیجه تست آنها مثبت اعلام می‌شد.

او سویه امیکرون را تغییر در اسپایک پروتئین این ویروس دانست و افزود: از آنجایی که کیت‌هایی که بتواند این سویه را شناسایی کند، در اختیار نبود، بسیاری از مردم تصور می‌کردند به این بیماری مبتلا نشده‌اند.

به گفته او بعد از افریقای جنوبی، مسوولان کشور هنگ‌کنگ از انتشار سویه امیکرون در این کشور خبر دادند و ۱۰ روز قبل از آن در چین مشاهده شد و پس از آن در سایر کشورها شیوع یافت.

شاهسوارانی با اشاره به شناسایی بیماران مبتلا به سویه امیکرون در ایران گفت: کشور آلمان فوت یک نفر بر اثر ابتلا به سویه امیکرون را منتشر کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 14169