هسته زمین در حال سرد شدن است - تهدید جدی برای حیات روی زمین

چهارشنبه،۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵
هسته زمین در حال سرد شدن است - تهدید جدی برای حیات روی زمین

گروه علمی - یافته های جدید دانشمندان نشان می دهد هسته کره زمین که نقش مهمی در ممکن ساختن حیات بر روی این سیاره دارد، زودتر از آنچه تصور می شد در حال سرد شدن است.

به گزارش  پیام ایران ‏، هسته مذاب زمین به حفظ حیات در سیاره ما کمک می‌کند، اما دانشمندان کشف کرده اند که این هسته ممکن است سریع‌تر از آنچه پیش بینی می شد سرد شود.

براساس گزارش AS.com؛  دانشمندان کشفی انجام داده‌اند که آن‌ها را به این باور می‌رساند که گرمای هسته زمین ممکن است سریع‌تر از آنچه قبلا تصور می‌شد در حال کم شدن باشد که این می‌تواند پیامدهای ویرانگری داشته باشد.

این کشف زمانی اتفاق افتاد که پروفسور موتوهیکو موراکامی و همکارانش از مؤسسه علوم کارنگی موفق به اندازه‌گیری رسانایی حرارتی بریگمانیت شدند. این ماده معدنی بخش عمده ای از لایه بین گوشته زمین و هسته مذاب آن را تشکیل می‌دهد. رسانایی حرارتی بریگمانیت حدود 1.5 برابر بیشتر از آنچه که بر اساس یافته های آن‌ها فرض شده، است.

چگونه گرمای هسته زمین بر زندگی تأثیر می گذارد

زمین از زمان شکل گیری حدود 4.5 میلیارد سال در حال سرد شدن تدریجی بوده است. در ابتدا فقط یک گلوله از مواد مذاب بود، اما با گذشت زمان مواد سنگین‌تر در هسته جمع شدند و مواد سبک‌تر به سطح بالا آمدند.

یک پوسته شکننده جامد شد و در نهایت به صفحات تکتونیکی تبدیل شد که قاره ها و کف اقیانوس ها هستند. بین هسته بسیار داغ و پوسته، گوشته چسبناکی قرار دارد که صفحات تکتونیکی را به اطراف حرکت می‌دهد و مناظر جغرافیایی فوق‌العاده‌ای را ایجاد کرده است که ما با آن آشنا شده‌ایم.

پروفسور موتوهیکو موراکامی می‌گوید:« نتایج ما می‌تواند دیدگاه جدیدی در مورد تکامل دینامیک زمین به ما بدهد». فروپاشی مواد رادیواکتیو در هسته آهن نیکل آن را مذاب نگه می دارد و گرما از آن به سمت بیرون به سمت سطح رانده می شود. انتقال انرژی حرارتی از هسته، گوشته را در حالت چسبناک نگه می دارد و امکان ایجاد تکتونیک صفحه و آتشفشان را فراهم می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 14243