ایران فاقد نظام ملی نوآوری و قانون مالکیت های ذهنی است

يکشنبه،۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
ایران فاقد نظام ملی نوآوری و قانون مالکیت های ذهنی است

گروه اجتماعی -  وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: قانون جامع مالکیت های فکری که بستر زایش نوآوری است، در کشور وجود ندارد.

به گزارش  پیام ایران ‏، دکتر محمد علی زلفی گل اظهار کرد: نباید فراموش کرد که امنیت و استقلال کنونی کشور راحت به دست نیامده است و مسئولان باید بدانند این مسئولیت ثمره خون هزاران شهید است.

او با بیان اینکه قطعا مدیران زمانی که ثمره کار خود را می بینند به این امر می رسند که عمر خود را ارزشمند طی کرده اند، گفت: استان مرکزی ویژگی های منحصر به فردی دارد که به نظر می رسد تا کنون به خوبی استفاده نشده است، این استان مهد دانشمندان و علمای موثر در کشور بوده است که مهمترین آنها امام راحل است که مدل جدیدی از مدیریت را عرضه کردند.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی جزو معدود کشورهایی است که استقلال کامل دارد و سیاست های خود را به تنهایی تنظیم می کند، افزود: علمدار جمهوری اسلامی از این استان برخاسته است و در کنار آن نیز بزرگان بسیاری تقدیم این خاک شده اند.

او تصریح کرد: استان مرکزی از نظر صنعتی جزو استان های برتر است و انتظار می رود که دانشگاه های این استان خاصه دانشگاه مادر، جزو دانشگاه های برتر کشور باشند.

وی با بیان اینکه از روسای دانشگاه ها انتظار می رود که آمال و آرزوی خود را برای آینده دانشگاه ترسیم کنند، افزود: آرمان هر جامعه بزرگترین سرمایه هر جامعه است و برای دانشگاه نیز باید آرمان داشت و برای تحقق ان نیز برنامه ریزی کرد.

زلفی گل با اشاره به اینکه نزدیکی استان مرکزی به پایتخت یک مزیت است، بیان کرد: سرریز دانشگاه ها می توانند استان صنعتی مرکزی را مقصد خود قرار دهند، دانشگاه صنعتی به کمک صنایع موجود در این استان می توانند الگویی برای دانشگاه های دیگر کشور باشند، البته ستاد وزارت علوم نیز باید کاملا نگاهی حمایت گرانه، بسترساز و هدایت گونه داشته باشد. مشکلاتی وجود دارد که باید درصدد رفع آنها برآییم.

او  تصریح کرد: در قانون بودجه امسال بودجه های خوبی دیده شده است. روسای دانشگاه ها باید برنامه های خوبی جهت استفاده از این ردیف ها داشته باشند و وزارت علوم نیز باید جهت توسعه کیفی دانشگاه ها، پژوهش و تحقیقات اقدام کند.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه در کشور نظام ملی نوآوری نداریم، گفت: با درخواست از شورای عالی انقلاب فرهنگی این اجازه داده شد که سند نظام ملی نوآوری توسط وزارت علوم تدوین شود، به عنوان مثال بیمه پژوهش و قانون جامع مالکیت های فکری که بستر زایش نوآوری در کشور است وجود ندارد، در این شرایط یعنی خلاقیت و نوآوری را ذبح کرده ایم در حالی که در کشورهای دیگر قانون مالکیت فکر با قدرت در حال اجراست و دانشگاه های بزرگ دنیا درآمدهای بسیاری را از طریق مالکیت های فکری تامین می کنند.

او  اضافه کرد: در برخی از دانشگاه ها عضو هیات علمی باید در بازه زمانی مشخص ثبت اختراع داشته باشد، البته سابقه و قدمت دانشگاه ها در غرب به بیش از ۵۰۰ سال می رسد، اما اگر مسئولان عاقل و دانا باشند می توانند از تجربیات دنیا نهایت بهره برداری را داشته باشند و اگر از این تجربه استفاده شود می توانیم فاصله خود را با دنیا کاهش دهیم.

وزیر علوم با بیان اینکه تصمیمات به موقع خود یک هنر است و کشور در علم نانو اقدامی به موقع داشت و امروز در این عرصه جزو کشورهای نام آور هستیم، افزود: دانشگاهیان با تحقیق و پژوهش می توانند به مسئولان خط بدهند. در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه هستیم و باید تا امروز تحلیل ها و تحقیقات بسیاری انجام گرفته باشد تا تصمیم سازی و تصمیم گیری دانش بنیان انجام گیرد، اما چنین اتفاقی را عملا در کشور شاهد نیستیم.

او با بیان اینکه شعار امسال فرصتی برای جامعه دانشگاهی کشور است، گفت: دانش بنیان بودن نوآوری و فناوری مهم است چراکه از این طریق محصولات رقابت ناپذیر تولید می شود و اگر قانون مالکیت های فکری به تصویب برسد، قطعا تولید یک محصول با نوآوری، مختص یک فرد خواهد بود و زمانی می توانیم در دنیا جایگاه خود را داشته باشیم که دانش استفاده از مزیت های نسبی و دانش مزیت سازی را در اختیار داشته باشیم و تنها راه مزیت ساز، سرمایه گذاری در عرصه علم و فناوری است.

زلفی گل تاکید کرد: درصدد هستیم که آیین نامه ارتقا و ترفیع را بازنگری کنیم و پایه های تشویقی را به ۳۰ تا ۳۲ افزایش می دهیم، مسلما باید بین فردی که باعث رشد دانشگاه می شود با فردی که تلاش نمی کند تفاوت قایل شد و در جهت بالا بردن جایگاه اساتید و دانشجویان اهتمام خواهیم داشت.

انتهای پیام

کد خبر: 14440