گردشگران فضایی در اقیانوس اطلس به زمین رسیدند

سه شنبه،۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۱
گردشگران فضایی در اقیانوس اطلس به زمین رسیدند

گروه گردشگری - گردشگران فضایی اولین پرواز تماما خصوصی به ایستگاه فضایی بین‌المللی، به زمین رسیدند و در اقیانوس اطلس فرود آمدند.

به گزارش  پیام ایران ‏، اقامت تاریخی چهار فضانورد خصوصی در ایستگاه فضایی بین‌المللی به پایان رسید و آن‌ها پس از گذراندن ماموریتی ۱۷ روزه در حالی که ۱۵ روز را در ایستگاه فضایی به زندگی و فعالیت پرداختند به زمین بازگشتند.

فضانوردان خصوصی ماموریت پیشگامانه Ax-۱ سوار بر کپسول دراگون شرکت اسپیس‌ایکس، روز گذشته ۲۴ آوریل در ساعت ۲۱:۱۰ به وقت منطقه زمانی شرقی (۵:۴۰ بامداد دوشنبه به وقت تهران) ایستگاه فضایی بین‌المللی را به مقصد زمین ترک کردند و حوالی ساعت ۲۱:۳۶ به وقت تهران در آب‌های اقیانوس اطلس، حوالی ساحل فلوریدا فرود آمدند.  اگرچه ماموریت Ax-۱ اولین ماموریت تماما خصوصی به ایستگاه فضایی بوده است، اما اولین ماموریت تماما خصوصی به مدار زمین نبوده و در ماموریت اینسپیریشن ۴ چهار خدمه سوار بر کپسول دراگون برای اقامتی سه روزه در ماه سپتامبر ۲۰۲۱ به مدار زمین رفتند.

عملیات بازیابی این فضانوردان آغاز شده است. ماموریت "Ax-۱" توسط شرکت "اکسیوم اسپیس" در تاریخ هشتم آوریل برای پرواز چهار فضانورد تجاری توسط شرکت "اسپیس‌ایکس" به یک سفر کوتاه به ایستگاه فضایی و اقامت هشت روزه در آن آغاز شد. خدمه این پرواز شامل چهار نفر است که سه نفر از آنها ۵۵ میلیون دلار برای این سفر پرداخته‌اند و یک نفر نیز فضانورد سابق ناسا است که وظیفه فرماندهی و خلبانی این سفر را بر عهده دارد.  این چهار نفر شامل فرمانده "مایکل لوپز-الگریا" فضانورد سابق ناسا، "لری کانر" یک کارآفرین آمریکایی، "مارک پتی" یک کارآفرین کانادایی و "ایتان استیبه" یک سرمایه‌گذار و کارآفرین دیگر است.

به گزارش  پیام ایران ‏، این ماموریت در ابتدا قرار بود حدود ۱۰ روز به طول بینجامد که هشت روز آن شامل اقامت در ایستگاه فضایی بود، اما پس از اینکه نگرانی‌های آب و هوایی مانع از آغاز فرآیند بازگشت به زمین در روز سه‌شنبه ۱۹ آوریل شد، مدت زمان آن تمدید شد و در نهایت روز گذشته فضانوردان از ایستگاه فضایی بین‌المللی جدا شدند.  

تأخیرهای پیش آمده برای ماموریت "Ax-۱" موجب ایجاد ترافیک برای خدمه حرفه‌ای بعدی ناسا برای اقامت در ایستگاه فضایی شده است.  شرکت "اسپیس‌ایکس" قرار است خدمه جدید ایستگاه فضایی را در ماموریت "کرو-۴"(Crew-۴) روز چهارشنبه در ساعت ۳:۵۲ به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۲:۲۲ به وقت تهران)  از سکوی پرتاب ۳۹A واقع در مرکز فضایی "کندی" ناسا در فلوریدا به مدار زمین ارسال کند.

ناسا و "اسپیس‌ایکس" همچنین در تدارک برنامه‌ریزی برای بازگرداندن چهار فضانورد حرفه‌ای مستقر در ایستگاه فضایی تحت عنوان ماموریت "کرو-۳" پس از رسیدن "کرو-۴" به ایستگاه فضایی هستند.

Ax-۱  تنها ماموریت شرکت اکسیوم اسپیس نیست و این شرکت قصد انجام چندین ماموریت دیگر به ایستگاه فضایی با کمک اسپیس‌ایکس را دارد و همچنین می‌خواهد که ایستگاه فضایی خصوصی خود را در مدار زمین اواخر دهه ۲۰۲۰ یا پس از آن بنا کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 14536