تمام یخچال‌های "توچال" و "دنا" در تابستان امسال آب شدند

پنج شنبه،۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸
هشدار در مورد گرم شدن هوا
تمام یخچال‌های "توچال" و "دنا" در تابستان امسال آب شدند

گروه علم و فناوری- به گفته محققان کشور در تابستان امسال به دلیل افزایش دما یخچال‌های طبیعی ارتفاعات "توچال" و "دنا" ذوب شدند و جاری شدن سیل در دماوند نه ناشی از فعال شدن آتشفشان دماوند که به دلیل ذوب شدن یخچال‌های طبیعی این منطقه بوده است.

اکنون دمای سیاره ما حدود 1.2 درجه سانتی‌گراد نسبت به انقلاب صنعتی (1900-1850) افزایش پیدا کرده است. این افزایش یک درجه‌ای آسیب‌های زیادی به زمین وارد کرده است.

این در حالی است که ایران جزو 10 کشور اول در تولید گاز دی اکسید کربن است و بر اساس بررسی‌ها تا سال 2011 مقام نهم و تا سال 2015 مقام هشتم را در زمینه تولید دی اکسید کربن داشت. بر این اساس ایران در COP21 متعهد شد که تا پایان سال 2030 بین 4 تا 12 درصد از میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای به‌ویژه دی اکسید کربن را بکاهد.

نشانه دیگر آن سیلی بود که اخیرا به دامنه دماوند رسید و بار دیگر شائبه فعال شدن آتشفشان خفته دماوند مطرح است، ولی مطالعات دکتر قلمقاش عضو هیات علمی پژوهشکده علوم زمین نشان می‌دهد که این امر نه ناشی از فعال شدن این آتشفشان، بلکه به دلیل افزایش دما در این منطقه بوده است.

57744319.jpg

به گزارش پیام ایران،  عضو هیات علمی پژوهشکده علوم زمین، به شایعاتی در زمینه فعال شدن آتشفشان دماوند و سیلابی شدن مناطق اطراف آن، توضیح داد: دماوند دارای یخچال‌های همیشگی در ارتفاع  بالای ۴ هزار متر است که حجم آنها در زمستان با بارش برف بیشتر شده و در طول تابستان به دلیل گرمای هوا بخش زیادی از یخچال‌ها ذوب می‌شوند.

قلمقاش ادامه داد: امسال  به دلیل  گرمای  بی‌سابقه در مرداد ماه حجم قابل ‌توجهی از یخچال‌های طبیعی دماوند ذوب شد و همین امر باعث شد که برخی از اهالی منطقه و کارشناسان، فعال و گرم شدن آتشفشان دماوند را دلیل ذوب یخچال‌های دائمی فرض کنند.

قلمقاش با اشاره به آب شدن یخچال‌های طبیعی در ارتفاعات "توچال" و "دنا"،  خاطر نشان کرد:  این ارتفاعات آتشفشانی نیستند، ولی با این وجود ذوب یخچال‌های طبیعی در این مناطق نیز به دلیل گرم شدن کلی هوا مشاهده و ثبت شده است.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا

کد خبر: 2968