احتکار خانگی نکنید، هیچ جنسی نایاب نمی‌شود!

شنبه،۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۳
احتکار خانگی نکنید، هیچ جنسی نایاب نمی‌شود!

گروه اقتصادی- روزنامه شهروند نوشت: «صف‌های طولانی پای صندوق فروشگاه‌های زنجیره‌ای، خالی‌شدن بعضی قفسه‌ها از برخی کالاها، خریدهای بیش از حد و خارج از نیاز، بحث‌های مداوم درباره گرانی و کم‌شدن کالاها و... همه یک نشانه دارد: نگرانی.

از اوایل شهریور بود که خبر رسید کالاهای سلولزی که همان پوشک بچه و نوار بهداشتی و... است، در بازار کم شده و همزمان با آن عکس‌ها و خبرهایی منتشر شد که ولع مردم را برای خرید این کالاها نشان می‌داد. قفسه پوشک و نوار بهداشتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هنوز هم خالی است و هر چقدر کارکنان فروشگاه‌ها پرش می‌کنند، باز هم خالی می‌شود. اقلام کنسروی هم با اختلاف زیاد در رتبه دوم سبد خرید مردم قرار گرفته، مردم در حال احتکار خانگی‌اند.

ترسشان از روزهای سختی است که ممکن است در آینده گریبانشان را بگیرد و به گفته مدیران فروشگاه‌های زنجیره‌ای با نزدیک‌شدن به فاز دوم تحریم‌ها، این نگرانی‌ها هم بیشتر می‌شود. با همه اینها، آنها که در این بازار فعالند و قبول دارند که بعضی از کالاها با کمبود مواجه شده‌اند اما این اطمینان را می‌دهند که بازار از کالا خالی نمی‌شود، ما دچار قحطی نمی‌شویم و وضع فعلی بازار از نظر کالایی خوب است؛ فقط قیمت‌ها هستند که روند صعودی به خود گرفته‌اند و همچنان هم ادامه دارد.

نگرانی اجتماعی داریم

امیرخسرو فخریان، رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش است. گزارش‌های رسیده از فروشگاه‌های زنجیره‌ای، به او هم نشان داده که مردم به شدت دنبال خریدند اما خریدهایشان، بیشتر در گروه کالاهای سلولزی است، یعنی همان نوار بهداشتی و پوشک: «تنها کالایی که بشدت از سوی مردم خریده می‌شود، همین کالاهاست، هنوز هم این موج ادامه دارد؛ چرا که کارخانه‌ها نمی‌توانند کالا را تأمین کنند و برخی هم از مدار تولید خارج شده‌اند. در بخش‌های دیگر، با افزایش خرید زیادی مواجه نبوده‌ایم.»

رفتار مردم برای خرید هیجانی است

با این‌ که قیمت‌ها در حال افزایش است و در گوشه‌‌کنارها، حرف‌های زیادی درباره کمبود برخی اقلام به گوش می‌رسد، اما مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند می‌گوید که رفتار مردم برای خرید، بیشتر هیجانی است و به نظر می‌رسد به این زودی‌ها فروکش نمی‌کند: «مردم وضع الان را با ٤٥ روز دیگر که تحریم‌ها علیه ایران جدی‌تر می‌شود، مقایسه می‌کنند. البته امیدوارم دولت فکری بکند تا فشار مضاعف به مردم وارد نشود و این اطمینان را بدهد که هیچ اتفاقی نمی‌افتد.» به گفته او در ایران همه چیز تولید می‌شود، اما کمبودهایی وجود دارد، مردم تصور می‌کنند با تشدید تحریم‌ها، بازار از اقلام خالی می‌شود و آنها ناچار می‌شوند کالاهای مورد نیازشان را با قیمت بالاتری از احتکارگران بخرند.

با این‌ که خریدهای مردم بیش از حد معمول است، اما مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند اعتقادی به ایجاد محدودیت خرید برای مردم ندارد: «ما به آنها توصیه می‌کنیم که در صورت نیاز نداشتن، به اندازه مصرفشان خرید کنند، چون واقعا جای نگرانی نیست. الان مردم کالاهای سلولزی، کنسرو، رب گوجه‌فرنگی و ... را زیاد می‌خرند، بخشی از این کالاها صادر می‌شود، به همین دلیل در بازار کم شده‌اند، اما به‌ طور کلی مشکلی برای تولید نداریم.» به گفته او هیجان زیاد خرید مردم در همه مناطق تهران دیده می‌شود که نشان می‌دهد میزان نگرانی در همه جای شهر یکسان است.

پیش از این در اوج تحریم‌ها و دوره‌های قبلی هم فروشگاه‌های شهروند موج شدید خرید را به خود دیده‌اند، زمانی که مردم تصور می‌کردند قرار است قحطی به ایران بیاید و حالا هم همین نگرانی را دارند. اما سریع‌القلم می‌گوید که این اتفاق هیچ وقت در ایران نمی‌افتد: «کشوری مانند ایران با این حجم از امکانات و شرایط اقلیمی و دسترسی به آب‌های آزاد به هیچ وجه دچار قحطی نمی‌شود.»

انتهای پیام/

 

کد خبر: 3014