ونزوئلا؛ استیک خوردن مادورو در استانبول جنجالی شد

چهارشنبه،۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۵
ونزوئلا؛ استیک خوردن مادورو در استانبول جنجالی شد

گروه بین الملل- انتشار ویدئویی از نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا و همسرش که در یکی از رستوران‌های معروف استانبول مشغول صرف استیک گران قیمت‌اند موجب خشم عمومی شده است.

این تصاویر پس از آن جنجالی شد که نصرت گوکچه، سرآشپز معروف ترکیه ویدئویی از خود منتشر کرد که در حال سرو کردن استیک برای نیکلاس مادورو و همسرش در استانبول ترکیه است.

این ویدئو به ویژه از آن جهت با خشم عمومی روبرو شده که ونزوئلا در چند سال گذشته با رکود شدید اقتصادی روبرو بوده و بسیاری از مردم این کشور قدرت خرید اقلام ضروری را ندارند به طوری که گزارش شده دو سوم جمعیت این کشور به علت نخوردن غذای کافی کاهش وزن داشته‌اند.

گوشت قرمز یکی از اقلام نایاب است و به همین علت هم خوردن استیکی که گفته می‌شود برای مشتریان عادی چند صد دلار تمام خواهد شد با خشم بسیاری از مردم ونزوئلا و مخالفان او در خارج از این کشور روبرو شده است.

توقف میان راهی

این ناهار مجلل در جریان توقف کوتاه نیکلاس مادورو و همسرش در استانبول روی داد جایی که هواپیمای رئیس جمهور ونزوئلا در مسیر بازگشت از چین توقف کرده بود.

این تصاویر از سوی مخالفان آقای مادورو هم مورد توجه قرار گرفته به طوری که هولیو بورخس، از رهبران مخالفان آقای مادورو که می‌گوید از بیم جانش در تبعید خودخواسته به سر می‌برد، با انتشار آن در توییتر نوشته: "در حالی که ونزوئلایی‌ها از گرسنگی رنج می‌برند و می‌میرند، نیکلاس مادرو و سیلیا فلورز (همسر رئیس‌جمهوری) با پولی که از مردم ونزوئلا دزدیده‌اند اوقات خوشی را در یکی از گران‌ترین رستوران‌های جهان سپری می‌کنند."

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی که از منتقدان جدی آقای مادرو است هم در توییتر به این تصاویر واکنش نشان داده و نوشته است: "من این آقا عجیب غریبه "سالت بی" (نام مستعار نصرت گوکچی) را نمی‌شناسم اما اون کسی که ایشون مفتخر به پذیرایی از اوست رئیس‌جمهور ونزوئلا نیست. در حقیقت او (نیکلاس مادورو) دیکتاتور فربه ملتی است که ۳۰ درصد مردمش یک وعده غذا می‌خورند و نوزادانش از سوء تغذیه رنج می‌برند."

Untitled-3.jpg

با وجود این، انتقادها در داخل ونزوئلا شدیدتر هم بوده است چرا که بنابر گزارش‌ها حدود ۶۵ درصد از مردم این کشور از هنگام آغاز تورم شدید و نایاب شدن اقلام ضروری به طور متوسط ۱۱ کیلوگرم وزن از دست داده‌اند.

سوء تغذیه کودکان در این کشور رکوردی تاریخی بر جای گذاشته و از زمان آغاز بحران اقتصادی در سال ۲۰۱۴ حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار ونزوئلایی این کشور را ترک کرده‌اند.

با بالاگرفتن جنجال بر سر این تصاویر آقای مادورو در یک برنامه تلویزیونی پذیرفته که این غذای مجلل را در هنگام توقف میان‌راهی بازگشت از چین خورده است.

او گفته: "به ما خوش گذشت و نصرت شخصا سر میز ما آمد."

او همچنین از آقای گوکچه نقل قول کرده که گفته "عاشق ونزوئلا است". نصرت گوکچه هنوز واکنشی به این اظهارات آقای مادورو نشان نداده است.

انتهای پیام/

منبع:bbc

کد خبر: 3078