فتوای رهبر انقلاب درباره خرید و فروش سکه

پنج شنبه،۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۸
فتوای رهبر انقلاب درباره خرید و فروش سکه

گروه سیاسی-  رهبر انقلاب اسلامی خرید و فروش ارز از طریق قانونی را فی نفسه بدون اشکال دانستتد.

حضرت ایت‌الله خامنه‌ای در تازه‌ترین استفتائاتی که از ایشان منتشر شده است به 12 سوال در موضوعات مختلف به شرح زیر پاسخ دادند:

خرید و فروش ارز و سکه و طلا

س۱. اگر از طریق قانونی ارز یا طلا بخریم یا از قبل مقادیری ارز یا طلا داشته باشیم و با هدف حفظ ارزش سرمایه حتی در شرایط فعلی نسبت به نگهداری آن اقدام کنیم، آیا این کار اشکال شرعی دارد؟

ج. این گونه امور تابع مقررات مربوط است، اگر منع قانونی نداشته باشد فی نفسه اشکال ندارد.

گرانفروشی

س۲. گرفتن چه مقدار سود در فروش کالا مجاز است؟

ج. سود گرفتن تا وقتی که به حدّ اجحاف نرسیده و بر خلاف مقرّرات دولت هم نباشد، اشکال ندارد، ولی افضل بلکه مستحب آن است که فروشنده به آن مقدار سودی که هزینه هایش را تأمین می کند، اکتفا نماید.

شاگردی در مغازه ی صاحبکار خلافکار

س۳. اگر انسان در مغازه ای کار کند (غیر از مواد غذایی) که صاحب مغازه احتکار یا گرانفروشی یا کم فروشی یا غش در معامله و امثال آن انجام دهد و فرد هم بنا به مقتضیات مغازه عامل به این قبیل امور باشد و نیز به دلیل مشکلات نتواند شغل دیگری پیدا کند پولی که به عنوان حقوق از مغازه دار می گیرد حلال است یا حرام؟

ج. به طور کلی احتکار و گرانفروشی در صورتی که برخلاف قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی باشد و همچنین کم فروشی و غش در معامله به طوری که جنسی با جنس دیگر مخلوط شود و مشتری متوجه نشود و خریدار نیز به او اطلاع ندهد جایز نیست و عملی که در ارتباط با هر یک از موارد فوق انجام گیرد حرام است و اجرت در برابر آن حلال نیست.

مقام معظم رهبری

خرید و فروش سگ در انظار عمومی

س۴. خرید و فروش سگ و نگه داری آن در خانه چه حکمی دارد؟

ج. خرید و فروش سگ نگهبان و سگ گله و سگ شکاری و نگه داری آن در محل مخصوص این حیوانات اشکال ندارد، و سزاوار است از نگه داری سگ به گونه ای که در فرهنگ منحط غرب رایج است جدا خودداری شود.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا

کد خبر: 3266