توکلی: وزیر سابق برای ۱۱ شرکتش سالی ۱.۰۰۰ میلیارد دلار رانت می‌آورد

پنج شنبه،۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۳

17-7-2-1559172024560.jpg

گروه اقتصادی-  احمد توکلی گفت: از نظر من اکنون در ایران شاهد هرج‌ومرج قیمتی هستیم. قیمت توسط بنگاه‌های کوچک تعیین نمی‌شود، قیمت توسط بنگاه‌های بزرگ که انحصار کالا را در دست دارند، تعیین می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه ماهانه انجمن اسلامی مهندسان خراسان رضوی با اشاره به اثرات سوء افت ارزش پول ملی بیان کرد: کینز اقتصاددان معروف آمریکایی می‌گوید: هیچ چیز خراب کننده‌تر از کاهش ارزش پول ملی نیست. این پدیده ای است که تمام قواعد اقتصادی علیه کشور به کار می‌گیرد و چنان بلایی بر سر ملت می‌آورد که از هر یک میلیون نفر، یک نفر متوجه می‌شود که چه رخ داده است. 

وی تصریح کرد: سه برابر شدن قیمت ارز و تن دادن دولت به این اتفاق، یک وضعیت بسیار خطرناکی ایجاد کرده که اگر سیاست‌های درست و مناسب اتخاذ شود، خسارت‌هایی بسیاری وارد خواهد کرد. اتفاقی که در بازار ارز رخ می‌دهد آن است که به سرعت می‌خواهند قیمت ارز را مهار کنند. مهار بازار ارز یک امر صددرصد غربی است.

 نرخ ارز در سه ماه نخست ۱۰۰ درصد رشد کرد و پول ملی در این سه ماه نیز ۱۰۰ درصد ارزش خود را از دست داده است. اگر در آبان ماه واکنش بازار به تصمیمات آمریکا همان واکنشی باشد که پیشتر نشان داده است، ما شاهد ایجاد یک تورم شدید در کشور خواهیم بود و کار بر مردم سخت خواهد شد. 

 من از مخالفین دولتی کردن اقتصاد هستم و از دولت جنگ به همین دلیل استعفا دادم ولی وقتی دخالت دولت به جا بود نمی‌توان با آن مخالف بود. وزیر صنعت سابق ۱۱ شرکت پتروشیمی داشت و به ما فشار می‌آورد که افرادی که چنین سخن می‌گویند، سوسیالیست هستند، دیوان عدالت اداری تحقیق کرد و متوجه شد وزیر سابق سالیانه هزار میلیارد دلار برای شرکت‌های پتروشیمی رانت می‌آورد. من به آن‌ها گفتم که من اصلا کمونیست هستم، شما چرا خلاف می‌کنید؟

 همه می‌دانستند که قرار است آمریکا در ۱۴ مرداد ایران را دوباره تحریم کند، چرا برای کنترل بازار تصمیمی نگرفتند؟ اولین تحریم مانع‌تراشی بر روی خرید کالا توسط ایران با پول و طلا بوده است. اطلاع داشتند و کاری نکردند.

کد خبر: 3719