حساب علی دایی و صادق زیبا کلام باز شد

شنبه،۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۸
پس از کش و قوس‌های فراوان
 حساب علی دایی و صادق زیبا کلام باز شد

گروه سیاسی-  پس از اعمال قدرت درباره چند چهره مشهور همچون صادق زیباکلام و علی دایی و مسدود شدن حساب‌هایشان، خبر رسید که حساب‌های این دو نفر با دستور مسئولان دیگر مسدود نیست. اما قبل از این اتفاق فیلمی از علی دایی در فضای مجازی منتشر شده است که نشان می‌دهد وی در گفت و گویی صریح به توضیح درباره جزئیات عملکردش در کرمانشاه پرداخته و علیه برخی نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی ادعا‌هایی را مطرح کرده است. 
او در این باره، مانند گذشته نشان داده است که به هیچ عنوان از رویکرد خود عقب‌نشینی نخواهد کرد. دایی در گذشته در میانه جدال‌های حقوقی و رسانه‌ای فراوانی قرار گرفته که در اکثر آن‌ها پیروز از میدان خارج شده است، اما به نظر می‌رسد این جدال سخت‌تر از دیگر جدال‌هاست. به گزارش فرارو دایی گفته است: «دستگاه‌های زیادی فشار آوردند که کار‌ها به اسم آن‌ها تمام شود و ما کمک‌های نقدی و غیرنقدی را به آن‌ها بدهیم تا آن‌ها انجام دهند، اما چون ما امانتدار مردم بودیم و از روز اول به مردم قول داده بودیم که کمک‌های آن‌ها را به دست مردم زلزله‌زده برسانیم این کار را خودمان انجام دادیم.» او تاکید کرد که برخی از دستگاه‌ها جلو پایش سنگ انداخته‌اند، اما او و گروهش کار خود را انجام دادند. به گفته اسطوره فوتبال کشورمان با وجود اینکه حساب‌هایش مسدود شده‌اند، اما فعالیتش در کرمانشاه ادامه دارد. علی دایی گفت: «در حال کار کردن در روستای مله رولان در سرپل ذهاب هستیم و سفت‌کاری ۲۵ واحد را انجام دادیم. بنیاد مسکن در این روستا مشغول ساخت و ساز ۲۰ واحد بود که متاسفانه پیمانکار این پروژه آن را نیمه‌کاره رها کرده و ما مسئولیت این ۲۰ واحد را هم به عهده گرفته‌ایم تا به اتمام برسانیم. هم مقاوم‌سازی آن‌ها را انجام می‌دهیم و هم به امید خدا کار‌های داخلی آن‌ها را انجام خواهیم داد. ما قول دادیم که در این روستا ۷۱ خانه برای مردم بسازیم و مطمئن باشید تا ریال آخری که از کمک مردم داریم، خرج این روستا‌ها می‌شود.» دایی افزود: «شاید باور نکنید ما با بنیاد مسکن مشکل پیدا کردیم و با اینکه اجازه ندادند ما مدتی ساخت و سازمان را انجام دهیم، اما خدا را شکر این مشکل رفع شد.» او درباره میزان کمک‌هایی که جمع‌آوری کرده است، گفت: «فکر کنم حدود ۱۰ میلیارد و خرده‌ای بود که یک میلیارد و خرده‌ای ما در سپرده گذاشته بودیم که به این مبلغ سود بانکی تعلق گرفت و در مجموع بیش از ۱۱ میلیارد کمک جمع‌آوری شده است.» او خواستار آن شد ارگان‌های دولتی که با پول بیت‌المال در کرمانشاه کار می‌کنند هم بازرسی شوند.

 تا جرمم را نگویند جایی نمی‌روم

سرمربی تیم فوتبال سایپا با بیان اینکه «من نباید گزارش بدهم»، مدعی شد: « وکیل من زنگ زد و گفت که یکی از دوستان گفته که پرونده من در اختیار او قرار گرفته است. به وکیل من گفته بودند که علی‌آقا بیاید تا ما این را جمع کنیم، چون ما همه چیز را می‌دانیم. من گفتم ببخشید به ایشان بگویید تا وقتی جرمم را نگویند، نمی‌روم. الان هم همین جوری است.» او با اشاره به احضارش گفت: «یک بار مصاحبه می‌کنند که من را به عنوان مطلع خواسته‌اند. اگر به عنوان مطلع احضارم کرده‌اند چرا حساب‌ها را بسته‌اند؟ چرا تا الان حساب را باز نکردند؟ من که دو تا زونکن بزرگ به عنوان گزارش به آن‌ها دادم؟ چرا توضیح نمی‌دهید؟ چه چیزی را می‌خواهید نشان دهید؟ می‌خواهید قدرت‌تان را نشان دهید که من حتما به دادسرا بروم. چرا باید بروم؟» 
دایی در بخش دیگری از سخنانش مدعی شد که هلال احمر از او خواسته بود که کمک‌های جمع‌آوری شده را به آن‌ها تحویل دهد. او گفت: «آن زمان رئیس هلال احمر به من زنگ زد و گفت: شما چکی در وجه جمعیت هلال احمر بکشید و این پول‌ها را به این ارگان بدهید و بعد در تلویزیون تبلیغات می‌کنیم و شما این پول را به ما تقدیم کنید و مردم هم به سمت هلال احمر کشیده می‌شوند.» دایی افزود:«این پیشنهاد را به خاطر «اطمینان» مردم به او قبول نکرده است.» همچنین بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال با بیان اینکه جلسه‌ای با وزیر مسکن برگزار کرده و با رئیس بنیاد مسکن هم به صورت تلفنی صحبت کرده است، تصریح کرد: «اصرار زیادی وجود داشت که ما با این پول‌ها فضای فرهنگی، ورزشی و هنری بسازیم. مردمی که خانه ندارند، جایی را ندارند که در آن زندگی کنند من بروم برایشان فضای فرهنگی بسازم؟»

 واکنش هلال احمر

این سخنان دایی در رسانه‌ها بازتاب داشت، اما با واکنش روابط عمومی سازمان هلال احمر روبه رو شد. این روابط عمومی در اطلاعیه‌ای اظهارات دایی مبنی بر تقاضای این جمعیت برای واریز کمک‌های مردمی جمع‌آوری شده در زلزله کرمانشاه را رد کرد. در این اطلاعیه آمده است: «جمعیت هلال احمر صرفا در بیانیه‌ای عمومی پس از زلزله کرمانشاه اعلام کرد که آمادگی دارد تا به همه افراد و نهاد‌هایی که به شکل خودجوش اقدام به جمع‌آوری مشارکت‌های مردمی کرده‌اند، کمک کند که این مبالغ یا اقلام اهدایی را با توجه به اولویت‌های منطقه، تحت نظارت خودشان هزینه کنند.» در بیانیه هلال احمر تلاش شده است اقدامات انجام شده توسط سلبریتی‌ها در کرمانشاه همراه با مشکلات فراوان تفسیر شود. این بیانیه افزود: «تجربه‌های گذشته نشان داده است که هزینه‌کرد کمک‌های مردمی نیاز به امکانات، پشتیبانی، هماهنگی و نیروی انسانی از یک سو و شناخت دقیق از منطقه حادثه‌دیده دارد. به همین دلیل نیز اغلب افراد یا نهاد‌های متفرقه که اقدام به جمع‌آوری کمک‌ها می‌کنند، در ادامه دچار مشکلات عدیده‌ای در نحوه مصرف، پاسخگویی به نهاد‌های نظارتی و ایجاد هزینه‌های سربار می‌شوند.» هلال احمر تاکید کرد: «لازم به ذکر است که در زلزله کرمانشاه مردم نیکوکار کشورمان بیش از ۶۷ میلیارد تومان به جمعیت هلال احمر کمک کردند که به تنهایی چندبرابر بیشتر از مجموع کمک‌ها به افراد و نهاد‌های دیگر است.» 

 حساب مسدود کمک به زلزله‌زدگان باز شد

حالا بعد از کش وقوس‌های فراوان وکیل علی دایی از باز شدن حساب بانکی کمک به زلزله‌زدگان خبر داد. عسگری، وکیل علی دایی در پرونده مربوط به کمک‌های مردمی زلزله‌زدگان گفت: «با مذاکراتی که با مسئولان داشتیم، حساب‌های آقای دایی از مسدودی خارج شدند تا روند کمک به بازسازی دهکده روله مالان با وقفه روبه رو نشود.» او ادامه داد: «اینطور نبوده که بخواهند یا بتوانند (هلال احمر) این پول‌ها را بگیرند و فشاری هم در این زمینه نبوده است. چون واقعا این کمک‌ها مردمی بودند و مسئولیت کاملشان بر عهده علی دایی است. راستش من فشاری هم ندیدم.» وکیل علی دایی گفت: «شایعات مربوط به مسدود شدن کمکها به دلیل بدهی دایی صحت ندارد. اصلا علی دایی تسهیلاتی نگرفته بوده که قرار باشد به ازایش پولی از حساب‌های زلزله‌زدگان کسر شود.»

رفع مسدودی حساب زیباکلام

همچنین بعد از علی دایی، حساب صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و فعال سیاسی نیز رفع مسدودی شد. وی در گفتگو با آفتاب یزد در این مورد گفته است:« آقای پرهیزکار رئیس بانک ملی کارگر اطلاع دادند که حسابتان رفع مسدودی شده است. بنده البته فهرست کامل و دقیقی ازجزئی تا کلی‌ترین هزینه‌ها ازابتدا تا زمان بسته شدن حساب تهیه کرده بودم و آقای یاسین نیکخوهم آن را جدول‌بندی و ماشین می‌کنند که ارائه دادم. آقای مهندس علی کولیوند به همراه خانم دکتر فاطمه قوانلوهم ریز کاملی از کلیه هزینه‌های امید تهیه کرده بودند که ازخرید نان تا کانکس را شامل میشد. همه پرداخت‌ها شامل شرح هزینه‌ها، مبلغ دقیق، تاریخ و نام دریافت‌کننده می‌شود.در یک صفحه جداگانه هم فهرست ماهیانه بهره‌ها را از ابتدا تا مهرماه ضمیمه کرده بودم. به هرحال همه چیزمشخص و روشن بود.»
این فعال سیاسی بیان کرد:«می‌ماند داستان بسته شدن حساب‌ها. فرض بگیریم مسئولین مجبورشده بودند بدانند که بنده یا دیگران چقدر پول جمع کرده و با آن چه کرده‌ایم؟ آیا نیازی به صدور احضاریه وابلاغیه، به میان کشیدن پای عدلیه و آگاهی، مسدود کردن حساب‌ها و به راه انداختن آن همه هو و جنجال بود؟ آیا بنده طیب، رمضون یخی یا شعبا ن بیمخ بودم که مجبور بودید متوسل به آن اقدامات شوید و صدا و سیما و 20:30که به جز حقیقت و فقط هم حقیقت رسالت دیگری برای خودش قائل نیست اعلام کند «قانون سروقت سلبریتی‌ها رفت»؟»
صادق زیباکلام ادامه داد:«شاید یک دلیل به راه انداختن آن سروصدا این بود که می‌خواستند به مردم القا کنند که دیدید اشتباه کردید. شاید هم می‌خواستند به زلزله‌زده‌ها بگویند که نهادی که صدها میلیارد تومان پول به حساب شما گرفته‌اند مسئولیتی ندارند وهمه مسئولیت‌ها متوجه زیباکلام هست که با سه میلیارد و اندی هیچ کاری برای شما نکرده است. خدا را شکر که درنتیجه فریاد «آی دزد آی دزد» که 20:30 به همراه برخی از نمایندگان پوپولیست مناطق زلزله‌زده به راه انداختند، معلوم شد یک ریال ازکمک‌ها نه حیف و میل و نه بیهوده هزینه شده است. اتفاقا معلوم شد که مردم در اعتماد به ما خیلی هم به بیراه نرفته بودند.»

انتهای پیام/

منبع: آفتاب یزد

کد خبر: 3882