از بیماری قلبی تا آسم/چرا ماهی تیلاپیا مضر است؟

دوشنبه،۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹
از بیماری قلبی تا آسم/ حرف‌هایی که پشت سر ماهی «تیلاپیا» می‌زنند

گروه سلامتی- بر اساس آمار سازمان شیلات و اقیانوس‌شناسی کانادا، ماهی”تیلاپیا” دومین ماهی پرورشی جهان است که در کشورهای آسیایی نظیر چین، مالزی، اندونزی، بنگلادش، فیلیپین و میانمار… پرورش داده شده و از محبوبیت نسبی بالایی برخوردار است؛ فیله این ماهی در کشورهای امریکایی هم مورد مصرف واقع می‌شود اما پرورش داده نمی‌شود بلکه از کشورهای آسیایی خصوصا چین وارد می‌شود. با وجود محبوبیت بالا، این ماهی مخالفان زیادی [از جمله پرورش‌دهندگان ماهی] دارد. آنها می‌گویند این ماهی از ارزش غذایی کمتری نسبت به ماهیان دیگر و حتی غذاهای ناسالمی مثل دونات، همبرگر گوشت و کالباس خوک برخوردار است؛ گوشت تیلاپیا میزان نسبی اسید چرب امگا ۶ بیشتری نسبت امگا ۳ دارد (۱۱ برابر) که موجب تشدید بیماریهای قلبی، آسم و آلرژی خواهد شد. (این میزان امگا ۶ دو برابر میزان آن در دونات و همبرگر است)

در مورد رنگ گوشت و بسته‌بندی ماهی تیلاپیا هم باید گفت که رنگ گوشت تیلاپیا این قدر سفید نیست بلکه به آن co2 و کلر می‌زنند و رنگ گوشت آنها در اصل تیره است ضمن اینکه لکهای قرمزرنگ روی ماهی نیز بر اثر مواد تغییر کرده و در حقیقت قهوه‌ای‌رنگ بوده است. همچنین به این ماهی در زمان واردات “گلیز” (آب روی ماهی) می‌زنند و تاجران ایرانی این حرکت را برای سود بیشتر انجام می‌دهند که این مسئله نیز مغایر با نظر دامپزشکی انجام می‌گیرد و باید برخورد جدی صورت پذیرد چرا که این گلیز تا حدود ۳۰ درصد (یعنی حدود ۳۰ درصد ماهی تیلاپیای خریداری‌شده توسط مردم را آب تشکیل می‌دهد!) است. در برخی شهرها مانند بندرعباس شما حتی یک کیلو ماهی تیلاپیا نمی‌بینید بلکه ساکنان این منطقه به طعم و خاصیت ماهی توجه دارند اما افرادی که در شهروند این ماهی تیلاپیا را می‌خرند فقط می‌خواهند یک نوع ماهی خورده باشند! نباید مردم را به این سمت سوق دهیم که هر چیزی را خریداری کنند بلکه باید به مزه و خاصیت توجه داشته باشند.

تیلاپیا (2).jpg

از طرفی پرورش این ماهی در قفس توام با آلودگی شدید محیط زیست بوده و موجب ورود مواد سرطان‌زا به چرخه طبیعت می‌شود؛ فرار حتی یک ماهی تیلاپیا از قفس می‌تواند موجب ورود این ماهی به آبهای بومی منطقه شده و منجر به بهم خوردن تعادل بیولوژیکی منطقه شود چرا که این ماهی به علت تحمل‌پذیری بالا نسبت به تغییرات زیست محیطی و سرعت رشد بالا می‌تواند به سرعت تکثیر شده و تبدیل به قدرتمندترین رقیب غذایی و مکانی ماهیان بومی شده و مانع رشد سایر ماهیان و نابودی ذخایر طبیعی شود. متاسفانه با وجود تمام مضرات مصرف انواع گونه‌های ماهی تیلاپیا و عوارض زیست‌محیطی آن، در حال حاضر سازمان محیط زیست پس از حضور عیسی کلانتری در راس آن، به شدت حامی تولید ماهی تیلاپیا در داخل کشورمان شده است تا جایی که کلانتری پیش از این در اظهارنظری قابل تامل گفته بود: “آیا شیلات احمق است و نمی‌فهمد که در رابطه با تیلاپیا نظر مثبتی را داده است … برخی افراد می‌گویند تیلاپیا ارزش غذایی ندارد که باید پاسخ داد که تیلاپیا دارای ارزش غذایی لازم است؛ آیا این ماهی با ماهی سفید هیچ تفاوتی دارد؟ از نظر ما تولید تیلاپیا منعی ندارد!”

تيلاپيا دستپخت چيني‌ها

تيلاپياي چيني در استخرهاي آب حاوي آنتي‌بيوتيك و هورمون پرورش مي‌يابد و از زباله، مواد بي‌ارزش و بعضا آلوده براي تغذيه‌شان استفاده مي‌شود و مقادير بالاي هورمون مي‌تواند اختلالات زيادي براي نوجوانان در دوره بلوغ به وجود آورد. 

انتهای پیام/

کد خبر: 4075