بن سلمان، مسئولیت قتل خاشقچی را پذیرفت

پنج شنبه،۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸

_108970685_khash1.jpg

ولیعهد سعودی گفته است که مسئولیت قتل خاشقجی متوجه اوست

گروه بین الملل- ولیعهد عربستان برای اولین بار در گفت‌وگو با یک شبکه آمریکایی اعتراف کرد که قتل روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری ریاض در ترکیه تحت زمامداری وی انجام گرفته است.

به گزارش پیام ایران به نقل از رویترز، در فیلم مستندی تحت عنوان "ولیعهد عربستان سعودی" که قرار است هفته آینده از شبکه رسانه‌ای غیرانتفاعی پی‌بی‌اس آمریکا پخش شود، ولیعهد سعودی گفته است که قتل خاشقجی "در زمان نظارت من بر امور کشور روی داد و تمامی مسئولیت متوجه من می‌شود زیرا به اصطلاح در زمان نگهبانی من به وقوع پیوسته است."

جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی، زمانی از نزدیکان دربار این کشور بود اما بعد از مهاجرت و اقامت در آمریکا، در روزنامه واشنگتن پست به انتقاد از دولت تحت رهبری محمد بن سلمان پرداخت. روز ٢ اکتبر سال گذشته، او برای امور اداری به کنسولگری عربستان در استانبول، ترکیه، مراجعه کرد و پس از آن ناپدید شد.

_108970723_salman1.jpg

خاشقجی که زمانی به دربار سعودی نزدیک بود در آمریکا به منتقد دولت آن کشور تبدیل شد

بعدا مقامات اطلاعاتی ترکیه گفتند که شواهدی در دست دارند که نشان می‌دهد او در داخل کنسولگری کشته و جسد او قطعه قطعه شده است. مقامات ترکیه دولت عربستان را مسئول این قتل معرفی کردند و بعدا تشکیلات اطلاعاتی آمریکا نیز تعدادی از مقامات و ماموران امنیتی عربستان را عامل این قتل دانستند و هدف تحریم قرار دادند.

دولت عربستان نخست هرگونه اطلاع یا ارتباطی با این ماجرا را تکذیب کرد اما با افزایش فشار بین‌المللی گفت که تحقیقات نشان داده است که برخی مقامات و ماموران امنیتی در این ماجرا دست داشته‌اند. به گفته دادستان کل عربستان، قرار بود جمال خاشقجی به کشورش بازگردانده شود اما ماموران اعزامی به استانبول او را به قتل رساندند.

به گفته برخی منابع غربی و مخالفان دولت عربستان، این قتل به دستور مستقیم و زیر نظر ولیعهد سعودی صورت گرفت اما مقامات عربستان همواره این اتهام را رد کرده‌اند.

در مستند پی‌بی‌اس محمد بن سلمان در پاسخ به این سئوال که چگونه ممکن است قتل خاشقجی بدون اطلاع او صورت گرفته باشد، گفته است که نمی‌توان انتظار داشت که مقام ارشد اجرایی کشور بتواند بر اقدامات همه کارکنان دولت نظارت داشته باشد و آنان را کنترل کند. وی گفته است: "کشور ما بیست میلیون جمعیت و سه میلیون کارمند دولت دارد."

_108970728_salman3.jpg

قتل خاشقجی واکنش گسترده‌ای در جهان داشت و بسیاری ولیعهد سعودی را به ارتباط با قتل متهم ‌کردند

انتهای پیام/

کد خبر: 8488