اتفاقی بی سابقه؛ ۶ وزیر زن در کابینه لبنان

سه شنبه،۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۵

4390486.jpg

گروه بین الملل - در اتفاقی بی سابقه  ۶ وزیر زن به کابینه لبنان راه یافتند. این اتفاق بازتاب گسترده ای در جهان داشت و تحلیل های گوناگونی به دنبال داشت.

به گزارش  پیام ایران، بعد از انتخاب خانم دکتر نزیهه الدیلمی به عنوان اولین وزیر زنِ جهان عرب در دولت عراق (سال ۱۹۵۹) تا کنون بانوان متعددی به سمت وزرات در دولت‌های عربی منصوب شده‌اند اما انتخاب ۶ وزیر زن در یک کابینه امری بی‌سابقه بوده است. این اتفاق که در دولت جدید لبنان به نخست‌وزیری حسان دیاب النور، آن هم در شرایط حساس کنونی رخ داده است، بازتاب وسیعی در خبرگزاری‌های جهان داشت.

دیاب بعد از معرفی ۲۰ وزیر کابینه خود از آنها با عنوان "تیم نجات" یاد کرد و گفت در شرایط کنونی حفظ استقرار حکومت و حمایت از ارتش و نیروهای امنیتی برای دولت بسیار مهم است. 

۶ وزیر کابینه جدید لبنان را رد زیر بشناسید.

  • زینة عکر عدرا

4390578.jpg

پس از نظرات نخست وزیر بود که توجهات بیشتری به سمت زینة عکر عدرا، اولین وزیر دفاع زن در دولت‌های عربی، جلب شد. وی مدرک لیسانس خود را از دانشگاه آمریکایی بیروت در رشته علوم اجتماعی در بازار گرفته‌ و همسر جواد عدرا تاجر لبنانی است.

او پیش از این مدیر شرکت نظرسنجی "الدولیة للمعلومات" بود و روابط گسترده‌ای با بانک‌ها و موسسات مالی و اعضای سازمان ملل دارد.

عکر همچنین نائب رئیس حکومت نیز هست و از طرف جریان نزدیک به رئیس جمهور میشل عون به کابینه معرفی شده است. وی از انتصاب خود به عنوان اولین وزیر دفاع زن در جهان عرب ابزار خرسندی و برای لبنان آرزوی شکوه و عزت کرده است. 

  • ماری کلود نجم 

4390583.jpg

وزیر دادگستری که استاد دانشگاه قدیس یوسف بیروت نیز هست. او که تحصیلات حقوقی خود را در همین دانشگاه آغاز کرده بود، از دانشگاه پاریس ۲ (یا پانتئون-آسا، یکی از شعب سیزده‌گانه دانشگاه پاریس) مدرک دکتری خود را در رشته حقوق بین الملل خصوصی کسب کرد.

وی همسر دکتر دانیال القبع است و با فعالیت‌های حقوقی خود در مجامع بین‌المللی شخصیتی شناخته شده دارد.

نجم از سال ۲۰۰۷ با تاسیس گروه "خلص" (به معنای پایان) در جهت پایان بخشی به مشکلات سیاسی لبنان به شکلی مسالمت آمیز فعالیت می‌کند.

وی پس از انتصاب به دنبال ایجاد تغییراتی در وزارت مطبوع خود است و از مردم درخواست کرده است تا به او فرصت دهند.

  • لمیا یمین الدویهی 

4390589.jpg

مهندس یمین که به عنوان وزیر کار در کابینه جدید حضور دارد در رشته معماری از دانشگاه لبنان و در زمینه مرمت ابنیه تاریخی از پاریس فارغ‌التحصیل شده است. وی استاد معماری دانشگاه لبنان و همسر باخوس جرجس الدویهی است و در هیات مدیره یک شرکت خصوصی عضویت دارد.

  • غادة شریم عطا 

4390598.jpg

غادة شریم عطا وزیر امور لبنانیان خارج‌نشین است و دکترای ادبیات فرانسه از دانشگاه لبنان دارد. وی در همین دانشگاه رئیس دانشکده علوم انسانی است. وی که در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸ مدیرمسئول مجله فیروز بود از فعالین حقوق سیاسی بانوان است. 

  • منال عبدالصمد

4390601.jpg

وزیر اطلاع رسانی که دکتری خود در رشته قانون را از دانشگاه پاریس ۱ (سوربن) دریافت کرده است پیش از این رئیس اداره مقررات و سیاست‌های مالیاتی در اداره مالیات بر ارزش افزوده وزارت دارایی بوده است و در دانشگاه قدیس یوسف کرسی استادی دارد.

  • فارتینیه اوهانیان

4390602.jpg

فارتینیه اوهانیان وزیر جوانان و ورزش لیسانس خود را در رشته علوم اجتماعی و اقتصادی از دانشگاه لبنان دریافت کرد و پس از آن در زمینه حمایت از افراد نیازمند در مرکز تربیتی - حمایتی زوارتنوتس زیر نظر جریان ارمنی لبنان فعالیت کرد.

اوهانیان همچنین اجازه آموزش و مدیریت پروژه را از دانشگاه‌های لبنان و هایکازیان اخذ کرده است. وی به عنوان یک مددکار اجتماعی رزومه پرباری دارد و همسر مهندس آرا کیفورکیان است. 

با وجود اعتراضات خیابانی مردم لبنان به کابینه انتخابی دیاب به جهت فاصله گرفتن از وعده‌های تکنوکراتی اولیه وی، واکنش‌های مثبتی نیز بالخصوص در شبکه‌های اجتماعی به حضور قوی بانوان در دولت جدید لبنان نشان داده شد. یکی از کاربران با تشبیه وطن به خانه و شهروندان به فرزندان، از وزرای زن خواست تا به مصالح فرزندان خود توجه کنند و به جهانیان نشان دهند که جایگاه واقعی یک بانوی لبنانی کجاست. 

انتهای پیام/ الحره، النهار و سی‌ان‌ان عربی

کد خبر: 10287