ظهور دوباره ویروس کورونا در بیماران بهبودیافته

دوشنبه،۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۲
ظهور دوباره ویروس کورونا در بیماران بهبودیافته

گروه سلامت - شمار فزاینده‌ای از بیماران بهبود یافته از عفونت ویروس کورونا در چین و کشورهای دیگر گاهی هفته‌ها پس از مرخص شدن از بیمارستان دوباره آزمایش مثبت پیدا کرده‌اند.

به گزارش پیام ایران به نقل از رویترز، اگر این موارد مثبت شدن دوباره آزمایش واقعا به معنای عفونت مجدد در این افراد باشد، مهار همه‌گیری ویروس جدید کورونا سخت‌تری از حدی باشد که به نظر می‌رسید.

دولت ایالتی اوساکا در ژاپن چهارشنبه هفته پیش اعلام کرد آزمایش کوروناویروس یک زن راهنمای تور اتوبوسی که برای دومین بار مثبت شده است. سپس گزارش‌های از چین منتشر شد که گروهی از بیماران بهبودیافته در این کشور پس از مرخص شدن از بیمارستان دوباره آزمایش مثبت پیدا کرده‌اند.

یک مقام کمیسیون ملی بهداشت چین روز جمعه گذشته اعلام کرد معلوم شده است چنین بیمارانی ویروس را سرایت نمی‌دهند.

کارشناسان می‌گویند به چند طریق می‌توان مثبت شدن دوباره آزمایش بیماران مرخص‌شده را توضیح داد.

یک توضیح این است که بدن برخی از بیماران در حال بهبودی به مقدار کافی آنتی‌بادی یا پادتن بر ضد ویروس کورونا نساخته است تا باعث مصونیت آنها در برابر عفونت مجدد شود.

همچنین ویرس جدید کورونا ممکن است «بیفازیک» باشد، یعنی مدتی در بدن پنهان می‌ماند و بعد دوباره باعث ایجاد علائم می‌شود.

البته برخی از نخستین موارد به اصطلاح «عفونت دوباره» در چین به اشکالات فنی در آزمایش ویروس کورونا مربوط شده‌اند.

در ابتدا بیمارستان‌ها در چین هنگام تصمیم‌گیری برای مرخص کردن بیمار بر آزمایش نمونه‌های گرفته شده از بینی و گلوی بیمار تکیه می‌کردند، اما آزمایش‌های جدید ویروس را در ترشحات مجاری پایینی دستگاه تنفس جستجو می‌کنند.

پل هانتر، استاد پزشکی در بیمارستان ایست انگلیا در بریتانیا که از نزدیک این شیوع را دنبال می‌کند، درباره توضیح عفونت دوباره در بیمار زن در اوساکای ژاپن گفت: ‌«امکان دارد ویروس از عفونت اولیه هنوز در حال آزاد شدن در بدن او باشد و او هنگام مرخص شدن به درستی آزمایش نشده باشد.»

آزمایش این زن برای نخستین بار در اواخر ژانویه مثبت شد و او در اول فوریه از بیمارستان مرخص شده بود. برخی از کارشناسان با توجه به این سیر بیماری این نظر را مطرح می‌کنند که بیماری در این زن «بیفازیک» یا دومرحله‌ای بوده و یک دوره پنهانی داشته است. چنین خصوصیتی در بیماری‌های عفونی دیگر از جمله سیاه زخم هم دیده می‌شود.

یک بررسی منتشر شده در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا درباره چهار نفر از کارکنان پزشکی دچار عفونت با ویروس کورونا در شهر ووهان، کانون شیوع بیماری در چین، نشان داده است که احتمالا برخی از بیماران بهبودیافته حتی پس از اینکه به معیارهای مرخص شدن می‌رسند، حامل ویروس باقی می‌مانند.

آلن چنگ استاد اپیدمیولوژی بیماری‌های عفونی در دانشگاه موناش در ملبورن گفت هنوز روشن نیست که آیا این بیماران دوباره دچار عفونت شده‌اند یا پس از برطرف شدن علائم «همچنان آزمایش‌شان مثبت باقی مانده است.»

اما به نظر جزئیاتی که درباره مورد اوساکای ژاپن منتشر شده است، بیانگر عفونت دوباره است.

سونگ تی، معاون مرکز کنترل محلی بیماری در ایالت گوانگ‌دنگ در جنوب چین در یک نشست رسانه‌ای در چهارشنبه گذشته گفت تا ۱۴ درصد بیماران مرخص‌شده در این ایالت دوباره آزمایش مثبت پیدا کرده و برای مراقبت به بیمارستان بازگردانده شده‌اند.

او گفت یک نشانه خوب این است که هیچ کدام از از بیماران کس دیگری را دچار عفونت نکرده بود.

آدام کامرات-اسکات، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه سیدنی در این باره گفت: «به طور طبیعی بیماران در حال نقاهت آنتی‌بادی‌ها یا پادتن‌هایی تولید می‌کنند که باعث مصونیت آنها در برابر عفونت می‌شود، اما عفونت مجدد ناممکن نیست.»

به گفته کامرات- اسکات در اغلب موارد چون بدن نسبت به عفونت اول پاسخ ایمنی ایجاد کرده است، عفونت دوم معمولا شدت کمتری دارد.

برخی از کارشناسان هم امکان بروز پدیده «تشدید وابسته به پادتن» را مطرح کرده‌اند که به معنای آن است که قرارگیری در معرض ویروس‌ها ممکن است بیماران در معرض خطر عفونت‌های بیشتر و بدتر شدن علائم قرار دهد.

چین تا جمعه گذشته ۳۶۱۱۷ بیمار دچار عفونت ویروس کورونا را پس از بهبودی مرخص کرده است که شامل ۴۶ درصد کل موارد بیماری در سرزمین اصلی چین می‌شوند. اگر میزان ۱۴ درصدی عفونت مجدد دقیق باشد و همچنان ادامه یابد، ممکن است خطر بهداشتی گسترده‌تری ایجاد کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 10541