فقط دو نفر برای فوتبال ایران تصمیم می‌گیرند

يکشنبه،۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳
 فقط  دو نفر برای فوتبال ایران تصمیم می‌گیرند

گروه ورزشی - محمود یاوری یکی از با تجربه‌ترین مربیان فوتبال ایران در خصوص شرایط خاص این روزها و موضع ضد و نقیض تیم‌ها در مورد شروع لیگ و تمرینات حرف‌ها و نظرات خود را مطرح کرد.

به گزارش  پیام ایران  به نقل از ایران ورزشی، او معتقد است در این آشفته‌بازار هر تیمی به سود خود تلاش می‌کند و قانونمندی خاصی در کار نیست. او البته به فدراسیون فوتبال هم انتقاد دارد که فقط دو نفر در آنجا تصمیم می‌گیرند و از کسی مشورت نمی‌گیرند.

 نظرتان در مورد موضع تیم‌ها برای شروع تمرین و بازی‌ها چیست؟
بازار آشفته‌ای بر فوتبال ایران حاکم شده و هر تیمی به نسبت موقعیت خود در جدول اظهار نظر می‌کند و موضعش را می‌گوید که موجب شده خیلی با هم ضد و نقیض باشد .
موضع فدراسیون و سازمان لیگ را در قبال تصمیمات فدراسیون چگونه ارزیابی می‌کنید؟
متأسفانه فدراسیون و همه تصمیمات مهم و حیاتی فوتبال ایران متکی به دو فرد شده که خوب نیست. آقایان نبی و بهاروند تصمیم‌گیرنده هستند و هیچ تصمیم جمعی که نظر تمام افراد فوتبالی در آن لحاظ شده باشد در فوتبال ایران به لحاظ کلی وجود ندارد. تصمیم اخیر مهم در فوتبال ما که تمرینات و بحث شروع لیگ در شرایط بیماری کرونا است نیز شامل همین امر می‌شود و از چیزی که گفتم مستثنی نیست.
 به نظرتان در مورد مسأله شروع تمرینات و لیگ چگونه باید عمل می‌شد که نشد؟
خیلی مسائل باید به شکل دقیق بررسی و مدنظر دوستان قرار می‌گرفت و تصمیم نهایی اتخاذ می‌شد.
 اما در فوتبال ما هم سازمان لیگ بعد از اینکه ستاد مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت رسماً اعلام کردند که تیم‌ها با حفظ اصول بهداشتی می‌توانند تمرین کنند تصمیم به شروع تمرین و تاریخ جدید لیگ گرفت.
بله وقتی ستاد مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند که تمرینات و لیگ باید ادامه پیدا کند همه تیم‌ها باید از آن تصمیم تمکین کنند و این همه موضع ضد و نقیض به وجود نیاید. شما می‌بینید در تمام دنیا و اروپا هم کرونا وجود دارد اما ما شاهدیم در خیلی از کشورهای صاحب فوتبال، تمرینات و لیگ‌شان بدون هیچ مشکل خاصی ادامه دارد و همه هم به خوبی تمرین و مسابقه می‌دهند و هیچ مشکل بزرگی هم به وجود نیامده است.
در فوتبال ایران بعضی تیم‌ها بدون مشکل تمرین می‌کنند اما کرونا بعضی از بازیکنان و عوامل اجرایی آنها را به شدت تحت تأثیر خود قرار داده است.
تست کرونا واقعاً از هر بازیکن هزینه زیادی را شامل می‌شود؛ مسأله‌ای که هزینه زیادی را به تیم‌ها خصوصاً تیم‌های خصوصی وارد می‌کند. در واقع تیمی که بلیت‌فروشی و درآمد و بودجه خوبی ندارد چگونه باید از بازیکنانش تست کرونا بگیرد. در حال حاضر هم شاهدیم هر تیمی در یک آزمایشگاه تست می‌دهد و این شرایط عجیب و غیر یکسان و ناعادلانه‌ای را برای سنجیدن تیم‌ها به وجود آورده است. برای این ناهماهنگی و بلبشویی هم که به پا شده به نظرم باید برای تیم‌ها راستی‌آزمایی در نظر گرفته شود و فدراسیون و سازمان لیگ به عنوان متولی فوتبال حتماً برای تیم‌ها شرایطی را فراهم سازند که هر تیم به روش خودش عمل نکند و همه در یک محل مشخص تست بدهند و در یک منظر و جایگاه مشخص مورد ارزیابی قرار بگیرند که این همه ناهماهنگی و داستان‌های ضد و نقیض به وجود نیاید و جو و شرایط کنترل شود. در حال حاضر این رخ به رخ شدن تیم‌ها جنگ نابرابری را به وجود آورده، مثلاً دولت به فکر چوب خط خودش است. بازیکنان به فکر بازی‌های‌شان هستند و سازمان لیگ هم مواضع خاص خودش را دارد و ارتباط بین مراجع فوتبالی و نهادهای تصمیم گیرنده با تیم‌ها و به طور کلی مجموعه آنها با یکدیگر شبیه یک اتوبان یکطرفه شده است.
 چرا تیم‌ها تمرین می‌کنند اما اخیراً بیشتر بازی‌های تدارکاتی‌شان پشت سر هم لغو می‌شود؟
وقتی صحبت از این است که کار کارشناسی همه‌جانبه انجام نشده و تصمیم جمعی گرفته نشده و نظر همه تیم‌ها و مسئولان گرفته نشده بالاخره مشکل به وجود می‌آید. ما حتماً شاهد مشکل خواهیم بود که رشد بازیکنان کرونایی و حتی عوامل دست‌اندرکار در تیم‌ها و باشگاه‌ها یکی از آنهاست و لغو بازی‌های تدارکاتی به دلیل خطرات احتمالی یا مثلاً آسیب‌دیدگی بازیکنان و احتمالات دیگر از مواردی است که موجب لغو مسابقات می‌شود.
یحیی گل‌محمدی در اظهار نظری جنجالی گفته که تیم‌های مدعی دیگر بیشتر از آنکه از کرونا می‌ترسند از پوکر قهرمانی پرسپولیس می‌ترسند و در ادامه اعتراضش معتقد بوده چرا در شرایطی که شغل‌های خطرناک‌تر از فوتبال راه‌اندازی شده و کارشان را آغاز کرده‌ا‌ند فوتبال باید متوقف شود؟
خود یحیی هم می‌داند چون تیمش را چیزی تهدید نمی‌کند اینگونه اظهارنظر می‌کند. بالاخره شانس تیمش برای قهرمانی بیشتر از مدعیان دیگر است، ضمن اینکه اختلاف امتیازی هم با سایر مدعیان زیاد است. بنابراین طبیعی است که سرمربی پرسپولیس خواهان ادامه لیگ باشد، چون می‌خواهد شانس بزرگ دیگری را امتحان کند.
 در لیگ قهرمانان آسیا و مقدماتی جام جهانی شرایط بدی برای ما به وجود آمده و نمایندگان باشگاهی‌مان از شانس میزبانی محروم شده و باید در قطر و کشورهای دیگر عربی با حریفان‌شان رو در رو شوند یا اینکه تیم ملی ما هم احتمالاً بدون تماشاگر میزبان حریفان مطرحی مانند عراق و بحرین باشد.
بالاخره شانس میزبانی در آسیا برای تیم‌های پر تماشاگر یک موهبت بزرگ است اما در مورد قطر، این کشور را به دلیل روابط و مناسبات نزدیک با ایران گزینه مناسبی می‌دانم. در مورد تیم ملی هم باید بگویم با وجود بدون تماشاگر بودن هم باز موفق به شکست عراق و بحرین و سایر حریفانش خواهد شد. من به پیروزی تیم‌مان مقابل بحرین و عراق شک ندارم، چون به پتانسیل بالاتر تیم‌مان نسبت به حریفان‌مان اعتماد و اعتقاد کامل دارم. بنابراین نگران تیم ملی‌مان نیستم.
به نظر روی اسکوچیچ و کادر فنی تیم ملی هم برای موفقیت حساب جداگانه‌ای باز کرده‌اید؟
شاید من برای سرمربی تیم ملی شخص دیگری را مدنظر داشتم و ایشان را گزینه اصلح‌تری می‌دانستم اما وقتی تصمیم گرفته شد اسکوچیچ مربی تیم ملی ما باشد من به شدت از ایشان حمایت کردم، چون عاشق تیم ملی کشورم هستم. خوشبختانه آقا کریم و آقا وحید هم به عنوان دستیاران سرمربی تیم ملی انتخاب شده‌اند که من فکر می‌کنم یکی از بهترین تصمیمات ممکن برای تیم ملی ما بود. دو بزرگ فوتبال ایران حتماً می‌توانند در لحظات و تصمیم‌گیری‌های تاثیرگذار برای تیم ملی به اسکوچیچ مشاوره بدهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 11588