واردات واکسن از هند و چین در حال بررسی است

جمعه،۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳
واردات واکسن از هند و چین در حال بررسی است

گروه اجتماعی - سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت ایران گفت تا قبل از پایان سال احتمالا حداقل یک یا دو واکسن خارجی دیگر بتوانند مجوز مصرف در این کشور را بگیرند و افزود واردات دو واکسن بهارات بیوتک هند و سینوفارم چین در دست بررسی است.

به گزارش  پیام ایران ، کیانوش جهانپور  گفت :مدارک شرکت بهارات بیوتک هند تکمیل شده و اکثر مدارک سینوفارم چین نیز ارائه شده اما هنوز نظر کمیسیون دارو اعلام نشده است.
 
او پیش‌بینی کرد که تا پایان سال به جز واکسن اسپوتنیک وی روسیه، برای یک یا دو واکسن خارجی دیگر مجوز مصرف در ایران صادر شود.
 
مخالفان دولت هند نسبت به ایمنی واکسن کوواکسین ساخت شرکت بهارات بیوتک ابراز تردید کرده‌اند.
 
چین هم اعلام کرده که واکسن سینوفارم حدود ۷۹ درصد کارایی دارد. این واکسن برای نگهداری به دمای بسیار پایین نیاز ندارد.
 
محمود واعظی، رییس دفتر رییس جمهور ایران پیش از این، اعلام کرده بود که ایران چهار میلیون دوز واکسن چینی خریداری خواهد کرد.
 
وی همچنین گفت که احتمالا ایران تا اوایل بهار چهار میلیون و ۲۰۰ هزار واکسن آسترازنکا تولید کشور کره جنوبی از برنامه کوواکس دریافت کند.
 
کوواکس پیش از این اعلام کرده بود که چهار میلیون و ۲۱۶ هزار و ۸۰۰ دوز واکسن آسترازنکا که شرکت اس.کی.بایو در کره جنوبی تولید می‌کند به ایران ارسال خواهد شد.
 
جهانپور پیش از این نیز گفته بود که ایران واکسن‌های کرونای آسترازنکا را از مبدائی غیر از بریتانیا تهیه خواهد کرد.
 
واکسن آسترازنکا محصول همکاری دانشگاه آکسفورد بریتانیا و شرکت داروسازی بریتانیایی-سوئدی آسترازنکاست. 
 
مقام‌های ایران پس از سخنان رهبر جمهوری اسلامی درباره ممنوعیت واکسن از آمریکا و بریتانیا این واکسن را سوئدی معرفی می کنند و اشاره‌ای به بریتانیا نمی‌کنند.
 
واکسیناسیون کادر درمان در ایران با واکسن روسی اسپوتنیک وی آغاز شده و قرار است دو میلیون دوز از این واکسن وارد ایران شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 13032