زنگ خطر صنعت خودرو بلندتر شد

دوشنبه،۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳
زنگ خطر صنعت خودرو بلندتر شد

گروه اقتصادی - وضعیت صنعت خودرو هر روز بدتر می شود و رنج بیشتری نصیب مردم می شود.

به گزارش پیام ایران،‌ بیش از ۲۳ نهاد و سازمان به‌صورت مستقیم و غیر‌مستقیم در حوزه تولید و قیمت‌گذاری خودرو دخیل هستند اما حالا مرکز پژوهش‌های مجلس از زیان ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی این صنعت خبر می‌دهد و می‌گوید صدای زنگ خطر در این صنعت بلندتر از همیشه به گوش می‌رسد.

بیش از ۲۳ نهاد و سازمان به‌صورت مستقیم و غیر‌مستقیم در حوزه تولید و قیمت‌گذاری خودرو دخیل هستند اما حالا مرکز پژوهش‌های مجلس از زیان ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی این صنعت خبر می‌دهد و می‌گوید صدای زنگ خطر در این صنعت بلندتر از همیشه به گوش می‌رسد.

 

آمار عجیب از خودروهای اسقاطی

بخش مهم و تاکید دیگر این گزارش بر لزوم اسقاط خودروهای فرسوده است. در این گزارش آمار جالبی در این خصوص منتشر شده است. طی سالیان اخیر معافیت خودروسازان داخلی از گواهی اسقاط از یکسو و ممنوعیت واردات خودرو از سوی دیگر منجر به کاهش چشمگیر اسقاط خودرو شده است. این در حالی است که در حال حاضر در کشور بیش از ۳ میلیون خودرو در سن مرز فرسودگی هستند که بیانگر ضرورت اقدام جدی در این خصوص است.

در حال حاضر میزان مصرف بنزین کشور به بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر در روز رسیده و از میزان متوسط تولید پیشی گرفته است. با توجه به روند کند افزایش تولید بنزین در کشور و رشد سالانه ۵ الی ۱۰ درصدی مصرف بنزین در صورت تداوم شرایط فعلی کشور به واردکننده بنزین تبدیل خواهد شد. همچنین در سال ۱۴۰۰ میانگین عمر ناوگان وسایل نقلیه عمومی باری کشور بیش از ۱۹ سال بوده است. مصرف سوخت کامیون‌های فرسوده با عمر بالای ۲۵ سال در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۶۰ لیتر است.

این آمار ضرورت اسقاط این خودروها و خروج آنها از چرخه فعالیت را ضروری می‌کند اما مساله مهم این است که میزان تولیدات کشور در حدی نیست که به این زودی بتوان سه میلیون خودروی فرسوده را اسقاط کرد.

انتهای پیام/

 

کد خبر: 15070