15 تیر جشن خام خواری و سلامت در ایران باستان

سه شنبه،۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۶
15 تیر جشن خام خواری و سلامت در ایران باستان

گروه سلامت - حفظ سلامت بدن به قدری مورد توجه بسیاری از افراد است که استفاده از رژیم های غذایی را یکی از اولویت های مهم زندگی شان می دانند. از انواع این رژیم ها می توان به رژیم خام خواری و گیاهخواری اشاره کرد.

به گزارش  پیام ایران ‏، در تقویم ایران روز 15 تیر مناسبتی جالب به نام جشن خام خواری به ثبت رسیده است که هدف از برگزاری آن پرهیز از خوراک حیوانی و پختنی می باشد این جشن به روایت ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه، «عمس» یا «غفس» یا «خواره»، جشنی از جشن­ های سُغد باستان بوده است. در تقویم سُغدی برابر با پانزدهمین روز ِماه «بساکنج» است. 

تعریف رژیم غذایی خام خواری

اگرچه تعریف دقیقی برای رژیم خام خواری نمی توان عنوان کرد اما جالب است بدانید بین تمام انواع رژیم های خام خواری یک چیز مشترک است آنهم اینکه:«آن غذایی را خام تلقی می کنند که بیش از 46 درجه سانتیگراد حرارت ندیده باشد و همچنین قبلاً در فریزر نگهداری نشده باشد.»

در رژیم خام خواری آن دسته غذاهایی که پخته نشده اند و همچنین غذاهایی که در طبیعت وجود داشته اما آماده مصرف شده اند را به کار می گیرند.

اولین رژیم غذایی خام خواری جهان

نخستین رژیم های غذایی خام خواری در قرن 19 ابداع شد، به اعتقاد طرفداران رژیم غذایی خام خواری، این رژیم به دوران ما قبل تاریخ تعلق دارد دقیقاً زمانی که هنوز آتش توسط انسانها کشف نشده بود، آنها بر این باورند که دستگاه گوارش انسان مخصوص هضم مواد غذایی خام و سبزیجات مختلف تکامل یافته است.

یکی از طرفداران معروف رژیم خام خواری که جایزه نوبل نیز دریافت کرد زیست شیمیدانی به نام آرتور ویرتانن می باشد، وی ثابت کرد که آنزیم های موجود در غذاهای نپخته به هنگام جویدن ماده غذایی خام در دهان آزاد شده و با دیگر آنزیم های تولید شده در بدن واکنش نشان می دهد و در نهایت گوارش مواد غذایی به بهترین شکل صورت می پذیرد.

رفته رفته و به تدریج در قرن 20 رژیم خام خواری معروف شد و طرفداران بی شماری را به خود اختصاص داد و پس از اینکه پزشکان نیز تایید کردند که رژیم های غذایی حاوی سبزیجات و میوه ها التیام بخش بسیاری از بیماری ها هستند به خاطر همین تا مدت ها رژیم غذایی خام خواری زیر مجموعه ای از رژیم گیاهخواری قرار گرفت تا اینکه رژیم خام خواری در سال 1975 میلادی به خودی خود به عنوان یک رژیم غذایی متفاوت و مستقل از گیاهخواری شناخته شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 13731