ژاپنی‌ها بالاترین IQ را دارند؛ ایرانیان در چه جایگاهی ایستاده‌اند؟/ عکس

دوشنبه،۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۳
ژاپنی‌ها بالاترین IQ را دارند؛ ایرانیان در چه جایگاهی ایستاده‌اند؟/ عکس

گروه علمی - از قدیم می گفتند ایرانی ها با هوش ترین انسان های جهان هستند اما گویا اینطور نیست.

به گزارش پیام ایران به نقل از خبرآنلاین، ضریب هوشی (IQ) معیاری برای سنجش هوش انسان است. افرادی که می خواهند ضریب هوشی خود را اندازه گیری کنند، تست های استانداردی را انجام می‌دهند و نمره‌ای دریافت می‌کنند که سطح هوش آنها را رتبه بندی می‌کند. هر چه نمره ضریب هوشی فرد بالاتر باشد، آن شخص باهوش تر در نظر گرفته می شود.

نمرات IQ معمولاً منعکس کننده کیفیت آموزش و منابع در دسترس مردم در منطقه جغرافیایی محلی خود است. مناطقی از جهان با نمرات IQ پایین تر، به ویژه در زمینه آموزش، در مقایسه با کشورهایی با نمرات IQ بالاتر، معمولاً فقیرتر و کمتر توسعه یافته هستند. بسیاری از محققان همچنین از IQ برای تعیین باهوش ترین کشورهای جهان استفاده می کنند. نقشه ضریب هوشی بالا بسته به اینکه میانگین نمره IQ چقدر بالا باشد، هر کشور را تحت الشعاع قرار می دهد.

بر اساس مطالعه سال ۲۰۱۹ توسط محققان ریچارد لین و دیوید بکر در مؤسسه اولستر، بالاترین میانگین نمرات IQ در جهان متعلق به ژاپنی ها است و شهروندان تایوان و سنگاپور در پشت سر قرار دارند.

1_1.png

لازم به ذکر است که مطالعات لین، در عین جامع بودن، باعث ایجاد بحث های قابل توجهی می شود. برخی از محققان مخالف تکنیک‌هایی هستند که لین برای محاسبه تخمین‌ها در صورت کمبود داده‌ها استفاده می‌کند. برخی دیگر ادعا می‌کنند که لین، داده‌های خود را برای حمایت از نتایجی که هم از نظر علمی نادرست هستند و هم از برتری سفیدپوستان حمایت می‌کنند، اشتباه تفسیر می‌کند.

همانطور که داده ها نشان می دهد، طیف گسترده ای از میانگین نمرات IQ در سراسر جهان وجود دارد. برخی از محققان کشورهای جهان را بر اساس میانگین نمرات IQ آنها به دسته های رتبه بندی شده تقسیم می کنند. این میانگین‌ها با بررسی میانگین نمره کشور در آزمون‌های IQ استاندار، سپس تنظیم دقیق آن نمرات با اندازه‌گیری‌های اضافی مانند ارزیابی‌های ملی ریاضی و علوم و در عین حال در نظر گرفتن کیفیت کلی به دست آمده‌است.

با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که IQ تنها راه برای اندازه گیری هوش نیست. در واقع راه های مختلفی برای جستجوی باهوش ترین کشورهای جهان وجود دارد و بسیاری از آنها هیچ ارتباطی با ضریب هوشی متوسط ندارند. برای مثال، می‌توانید نمرات آزمون‌های آکادمیک هر کشور، احتمال «گسترش مرز دانش» و معرفی فناوری‌های داده جدید (شاخص سرمایه اطلاعاتی) یا حتی تعداد جوایز نوبل را که هر کشور برنده شده است، مقایسه کنید. در واقع، شما حتی می توانید هر سه آمار را با هم ترکیب کنید.

۱۰ باهوش ترین کشور بر اساس نمرات آزمون دانش آموزان در ریدینگ، ریاضی و علوم

2_2.png

گفتنی است که ایرانیان با میانگین IQ نزدیک به 80.1 در جایگاه 119 در جهان قرار دارند.

کد خبر: 15077