مصباحی‌مقدم: جمعیت قانع چینی که به یکی دو وعده غذا در شبانه روز اکتفا می‌کنند را ما نداریم!

دوشنبه،۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
  سیاسی ۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸ مصباحی‌مقدم: جمعیت قانع چینی که به یکی دو وعده غذا در شبانه روز اکتفا می‌کنند را ما نداریم!

گروه سیاسی -اظهارات عجیب یک چهره اصولگرا؛ مصباحی مقدم می‌گوید: علت اصلی تورم انتظار تورمی مردم است، مردم چین قانع هستند و به یکی دو وعده غذا در شبانه روز اکتفا می کنند اما مردم ما اینگونه نیستند!

به گزارش پیام ایران به نقل از اصلاحات نیوز؛ از عدم همراهی با دولت رییسی در بدنه دولت انتقاد دارد و می گوید که دولت باید هیاتی برای بررسی این موضوع تشکیل دهد.

 

جمعیت قانع چینی که به یکی دو وعده غذا در شبانه روز اکتفا می کنند را ما نداریم

متاسفانه استفاده نمی‌کنیم چون دولت‌هایی که آمدند و مجلس‌هایی که آمدند، گرفتار روزمرگی شدند و تمام همت آنها این است که این مشکل دم دستی را حل کنیم و همیشه از یک کارهای بنیادی و اساسی در ثروت‌آفرینی غافل شدند. اقدامی در خلق ثروت در این کشور نکردند. اقدامی در استفاده از این ظرفیت‌های بالقوه‌ای که می‌تواند جهشی اقتصاد ایران را پیش ببرند، نکردند. چین 4 دهه رشد بالای ده درصد را تجربه کرده و توانسته از یک کشور به شدت فقیر با جمعیت انبوه خارج شود و به کشوری تبدیل شود که جایگاه دوم اقتصاد دنیا را دارد. پس این نشان می‌دهد شدنی است. چین ظرفیت‌های ما را ندارد. موقعیت جغرافیایی چین موقعیت ما نیست. چین به اندازه موقعیت و شرایط ما نیست. موقعیت انرژی که ما داریم چین ندارد. البته موقعیت جمعیتی که چین دارد را ما نداریم. آن جمعیت قانع است، جمعیتی که به دوعده یا یک وعده غذا در شبانه روز اکتفا می‌کند. این فرهنگ کاملاً متفاوتی است. لذا از این ظرفیت بالقوه‌ای که ما داریم و می‌توانست مورد بهره‌برداری و استفاده قرار گیرد، نگرفته چرا که برای خروج از تنگنا و شرایط سخت اقتصادی برنامه‌ای نداشتیم یا اگر برنامه‌ای داشتیم برنامه‌ها را کنار گذاشتند، همتی نداشتیم. اگر آن برنامه و آن همت باشد چرا نشود؟ رشد 8 درصد کم هم هست. ما باید هر چه بتوانیم نخبگان را جذب کنیم و اجازه ندهیم نخبگان مهاجرت کنند.

مردم انتظار تورم بالاتر را دارند. خود این امر عامل افزایش تورم می‌شود. علاوه بر این شرایط سیاسی و مسائل سیاسی تاثیرگذار است. 

 

مردم از مسوولان بابت خوردن غذا عذرخواهی کنند

احسان بداغی، فعال رسانه ای در توییتی نوشت :

یک عذرخواهی هم بابت غذا خوردن به حضرات انقلابی بدهکار شدیم. بماند اینکه معلوم نیست سند اینکه مردم چین روزی دو وعده غذا می‌خورند و به همین دلیل توسعه یافتند، کجاست؟

 

انتقاد همتی از مصباحی مقدم

عبدالناصر همتی رییس اسبق بانک مرکزی به اظهارات مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص واکنش نشان داد و در توییتی نوشت:

تبدیل ‎چین فقیر دهه ۶۰ به دومین اقتصاد جهان،به دلیل دو وعده غذای مردمش نبود!شیائوپینگ که در ۱۹۷۸ به قدرت رسید لازمه پیشرفت چین را در تحقق رشد اقتصادی دید . اصلاحات اقتصادی سیاسیت درهای باز و اولویت دادن به روابط وسیع خارجی موجب وردو سرمایه و تکنولوژی و رشد شتابان و پایدار شد .

انتهای پیام/

کد خبر: 15087