ادعای ایران خودرو و سایپا درباره عدم احتکار خودرو کذب است

سه شنبه،۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۴
رئیس سازمان استاندارد در نشست خبری مطرح کرد:
ادعای ایران خودرو و سایپا درباره عدم احتکار خودرو کذب است

گروه اقتصادی - چندی پیش، خودروسازان سازمان استاندارد را مقصر عرضه نکردن خودرو اعلام کرده بودند.

به گزارش پیام ایران، در حالی که ایران خودرو و سایپا با رد شائبه احتکار خودرو، پروتکل‌های سازمان استاندارد را عامل ماندن محصولاتشان در پارکینگ‌ها معرفی می‌کنند، اما امروز رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: 19 هزار خودرو در پارکینگ ایران خودرو و 12 هزار خودرو در پارکینگ سایپا وجود دارد که به دروغ اعلام شده به دلیل نبود استاندارد تحویل مشتریان نمی‌شود.

صبح امروز در نشست خبری رئیس سازمان استاندارد که به مناسبت روز ملی استاندارد در ساختمان مرکزی این سازمان برگزار شد، مهدی اسلام‌پناه، رئیس این سازمان، درباره اظهارات خودروسازان در خصوص عدم ترخیص خودرو به دلیل ممانعت سازمان استاندارد گفت: «به صراحت می‌گویم تمام این ادعاها کذب محض است و این سازمان هیچ ممانعتی برای خروج خودروها از پارکینگ خودروسازان به دلیل عدم رعایت استاندارد انجام نداده است.».

وی ادامه داد: این اظهارات کذب به دلیل بی‌اعتماد کردن مردم به یک دستگاه دولتی قابلیت پیگرد قانونی دارد. اینکه خودروسازان تمایلی به تحویل خودرو ندارند بحث دیگری است و باید سازمان‌های نظارتی پیگیری کنند، اما سازمان استاندارد هیچ مشکلی در این زمینه ندارد.

 

واردکنندگان خودرو منتظر گرانی دلار!

اسلام‌پناه درباره ترخیص خودروهای وارداتی نیز توضیح داد که تا کنون نزدیک 6000 خودرو به کشور وارد شده که نیمی از آنها ترخیص شده‌اند. در صورتی که هنگام ثبت سفارش گواهی مطابقت اخذ شده باشد، ترخیص یک خودرو در عرض 24 ساعت صورت خواهد گرفت، اما برخی واردکنندگان اعم از خودرو و سایر کالاهای وارداتی کالای خود را اظهار نمی‌کنند و علنی می‌گویند می‌خواهیم دلار گران‌تر شود. برای این موارد هم برنامه‌ریزی صورت گرفته تا کالایی که بیش از 3 ماه مالک آن از اظهار خودداری کند تحت تملک سازمان تملیکی درآید و به نفع دولت مصادره شود.

او درباره اظهارات مدیرعامل ایران خودرو توضیح داد: ایشان اظهار داشته که 19 هزار و 700 خودرو در پارکینگ وجود دارد که برای مشتریان فاکتور شده، اما سازمان استاندارد جلوی تحویل آنها را گرفته است. نکته جالب اینجاست اگر خودرویی کد استاندارد و QR کد نداشته باشدT اصلا امکان فاکتور آن وجود ندارد. در مورد اظهارات مدیرعامل سایپا که دیروز اعلام کرد 12 هزار خودرو موجود در پارکینگ به دلیل استاندارد تحویل مشتریان نشده است نیز با صراحت می‌گویم که این حرف کذب محض است.

با توجه به این اظهارات باز هم شائبه احتکار خودرو توسط دو خودروساز دولتی، آن هم به دلیل انتظار برای کسب مجوز افزایش قیمت خودرو توسط شورای رقابت قوت می‌گیرد.

با این حال طبق اعلام سایپا به تجارت‌نیوز، در سال‌های گذشته روند پلاک‌گذاری خودروها پس از درخواست شرکت تولیدکننده، حدود 24 ساعت کاری به طول می‌انجامید که اخیراً این فرآیند به دلیل پروتکل‌های سازمان استاندارد و تغییر روند پلاک‌گذاری، گاهی اوقات تا یک ماه نیز طول می‌کشد.

بنابراین شرکتی مانند سایپا که تولید روزانه آن به بیش از هزار دستگاه می‌رسد، دور از انتظار نیست که با افزایش روند پلاک‌گذاری خودرو، 30 هزار الی 40 هزار دستگاه نیز در پارکینگ‌های آن دپو شده باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 15168