آمار خودکشی در پزشکان زن ۱۳۰ درصد افزایش یافته

شنبه،۳۰ دي ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۹
خودکشی زنجیره‌وار رزیدنت‌های جوان
آمار خودکشی در پزشکان زن ۱۳۰ درصد افزایش یافته

گروه اجتماعی - حران خودکشی در میان رزیدنت‌ها، نسبت به جمعیت کشور، جدی‌تر و فراتر از تصور عموم است.

به گزارش پیام ایران به نقل از خبرآنلاین، دکتر نیما شهریارپور، متخصص طب اورژانس بیمارستان بهارلو تهران گفت:  «بحران خودکشی در میان رزیدنت‌ها، نسبت به جمعیت کشور، جدی‌تر و فراتر از تصور عموم است. این تنها یک ادعا یا تخمین نیست، بلکه نتیجه یک بررسی جامع از سوی انجمن پزشکی دانشگاه تهران در سال ۱۳۹۵ است. بر اساس این مطالعه، در یک جامعه رزیدنتی ۲۰۴ نفره، بیش از ۹۳ درصد آنها، یعنی ۱۸۸ نفر، دچار «بِرن اوت – Burnout» یا «فرسودگی شغلی» شده بودند و افکار خودکشی را در سر می‌پروراندند.»

پدیده «خودکشی رزیدنت‌ها» از حدود چهار سال پیش با عناوین مختلفی همچون «فوت ناگهانی» فلان دستیار پزشک جریان پیدا کرد و با مرگ مشکوک دکتر رسول قائدی، دستیار سال دوم ارتوپدی بیمارستان امام خمینی تهران، در خرداد ۱۳۹۸ پررنگ‌تر شد. از آن تاریخ تا به امروز، جامعه پزشکی دو موج مختلف از خودکشی رزیدنت‌ها را پشت‌سر گذاشت که موج دوم آن در دو سالِ گذشته اتفاق افتاد و طی آن ۱۳ رزیدنت خودکشی کردند. متأسفانه این تجربه دردناک برای بار سوم در حال تکرار است. سیامک بهروان (رزیدنت روانپزشکی)، علی قانع‌فرد (دندانپزشک) و پگاه طلائی‌زاده (رزیدنت چشم‌پزشکی) همه رزیدنت‌هایی بودند که طی ماه جاری (دی ۱۴۰۲) با فاصله چند روز و در مدت یک هفته به زندگی خود پایان دادند.

در پی این تجربیات تلخ، شرایطی مهیا شد که اطلاع‌رسانی از مشکلات و مصائب دوره دستیاری گسترده‌تر شود، حتی از حدود دو سال پیش هم هشتگی تحت عنوان «من یک رزیدنتم» و «از رزیدنتی بگو» در توییتر (ایکس) ترند شد که دربرگیرنده مشکلات و درخواست‌های رزیدنت‌های ایران است.

5975866.jpg

5975865.jpg

«گرچه بارها و بارها طی جلسات متعدد و نامه‌های بی‌شمار، درخواست رسیدگی به این معضل، از سوی سازمان نظام پزشکی و روانپزشکی به مقامات بالاتر ابلاغ شده، اما گویا تا وقتی که موضوعی در کشور ما به یک «بحران» بدل نگردد، گوش شنوایی برای شنیدن پیدا نخواهد شد.»

انتهای پیام/

 

کد خبر: 15228