همه مضرات و عوارض شب بیداری در تحقیقات جدید

دوشنبه،۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۲۰
همه مضرات و عوارض شب بیداری در تحقیقات جدید

گروه علمی- خطرات شب بیداری بسیار جدی و قابل تامل است و علاوه بر ایجاد مشکلات روحی و روانی تاثیرات منفی بسیاری بر سلامت اعضای داخلی بدن خواهد داشت پس اگر عادت به شب بیداری دارید حتما بخوانید.

براساس نتایج یک مطالعه جدید که شرح آن در مجله انجمن غدد موسوم به «غدد درون ریزشناسی بالینی و متابولیسم»، منتشر شده تایید می کند که اشخاص شب بیدار یا به اصطلاح بوف در مقایسه با افراد سحرخیز، بیشتر با خطر ابتلا به دیابت، سندرم متابولیک و عارضه کم ماهیچگی (از دست رفتن توده ماهیچه های اسکلتی) مواجه هستند حتی اگر با خوابیدن بیشتر در ساعات اولیه صبح، سعی در جبران شب بیداری خود داشته باشند.

مضرات بیدار ماندن در شب

این افراد اغلب به دلیل دیر خوابیدن در شب ، صبح ها نیز دیر از خواب بیدار می شوند تا کمبود خواب شبانه را جبران کنند. بنابر نتایج این مطالعه که به بررسی تفاوت بین چرخه خواب در افراد شب بیدار و سحرخیز پرداخته، بیدار ماندن تا نیمه های شب بیشتر موجب بروز مشکلاتی چون کم خوابی، بدخوابی و حتی غذا خوردن در ساعات نامناسب می شود که این مشکلات در نهایت منجر به تغییرات متابولیک و سوخت و سازی در بدن می شوند.

در این مطالعه، گروهی از متخصصان کره ای روی 1620 داوطلب در گروه های سنی بین 47 تا 59 سال آزمایش هایی را انجام دادند.

نتایج مطالعات تایید می کند که عادت به یک الگوی خواب صحیح و به موقع از فاکتورهای مهم در کاهش خطر ابتلا به سندرم متابولیک، چربی شکمی و در نتیجه کاهش خطر حمله قلبی، سکته مغزی و دیابت است.


بیشتر بدانید:

اثرات کم خوابی بر بدن چیست؟


آلزایمر

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که تنها یک شب نخوابیدن باعث افزایش مواد شیمیایی در مغز و افزایش احتمال بروز بیماری آلزایمر می‌شود.

 با اینکه محققان می دانستند رابطه ای میان آلزایمر و نخوابیدن وجود دارد اما تا پیش از این مشخص نبود که بیماری آلزایمر باعث بی خوابی و یا برعکس بی خوابی منجر به الزایمر می شود.
اکنون محققان دانشگاه استنفورد و دانشکده پزشکی واشنگتن دریافتند که حتی یک شب نخوابیدن برای افزایش سطح بتا آمیلوئید --ماده ای که می تواند تجمع یافته و ارتباط سلول های مغزی با یکدیگر را قطع کند--کافی است .
اگرچه سطح این ماده به سطح طبیعی برمی گردد اما محققان نگران هستند که شب بیداری های مکرر به تجمع پلاک های مغزی منجر می شود که نهایتا نرون ها را از بین می برد و حافظه را پاک می کند.
محققان همچنین دریافتند پس از چند شب اختلال خواب، ماده شیمیایی دیگری موسوم به پروتئین تاو افزایش می یابد، ماده ای که باعث تجمع توده در مغز شده و با بیماری الزایمر نیز ارتباط دارد.
پروفسور دیوید هولتسمن، رئیس بخش مغز و اعصاب در دانشکده پزشکی واشنگتن گفت: این مطالعه نشان داد کم خوابی باعث افزایش سطح دو پروتئین می شود که با بیماری آلزایمر ارتباط دارد.معتقد هستیم بی خوابی مزمن در میانسالی خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد.
محققان در این مطالعه ۱۷ بزرگسال ۳۵ الی ۶۵ ساله سالم را که مشکلات خواب و یا شناختی نداشتند ، بررسی کردند. آنها برای اندازه گیری مقدار خواب شرکت کنندگان به دست هر کدام از آنها یک مانیتور پوشیدنی برای دو هفته بستند، سپس در یک آزمایشگاه وضعیت خواب شرکت کنندگان را که تحت تاثیربوق های بلند مرتب دچار اختلال می شد، بررسی کردند.
پس از این آزمایش هر یک از شرکت کنندگان تحت پونکسیون نخاعی قرار گرفتند تا محققان بتوانند سطح پروتئین های «بتا آمیلوئید» و «تاو» را در مایع اطراف نخاع و مغز بررسی کنند.
پونکسیون نخاعی (A lumbar puncture or a spinal tap) یک روش نمونه‌ برداری از سی. اس. اف یا مایع مغزی-نخاعی از ستون فقرات کمری جهت بررسی است .
محققان سپس سطح پروتئین های بتا آمیلوئید و تاو را پس از شبی که شرکت کنندگان دچار وقفه خواب شدند و شبی که بدون وقفه خوابیده بودند، مقایسه کردند و دریافتند سطح بتا امیلوئید این شرکت کنندگان در شبی که دچار وقفه خواب شدند، ۱۰ درصد افزایش یافت.
شرکت کنندگانی که مانیتور داشتند نیز نشان دادند که آنها یک هفته قبل از اینکه پونکسیون نخاعی افزایش سطح پروتئین تاو را نشان دهد، در خانه بی خوابی داشتند.
شواهد روزافزون نشان می دهند بین بی خوابی و بیماری الزایمر ارتباط وجود دارد اما مشخص کردن رابطه علت و معلولی و تعیین اینکه آیا اختلال خواب می تواند باعث تغییرات مغز بیماران آلزایمری شود و یا برعکس، کار دشواری است.

انتهای پیام/

کد خبر: 2188