دوقلوهای نیمه همسان؛ یک اتفاق نادر در جهان (عکس)

پنج شنبه،۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۹

گروه علم و دانش - محققان طی یک پژوهش دومین نمونه تولد دوقلوهای فوق‌العاده نادر «نیمه همسان» را گزارش کرده‌اند.

دوقلوهای نیمه همسان؛ یک اتفاق نادر در جهان

محققان می‌گویند: دو نوع دوقلو وجود دارد؛ نوزادان دوقلو یا هم‌سان هستند یا غیر همسان؛ اما دراین نمونه نادر دوقلوها نیمه‌همسان هستند و در حال حاضر در استرالیا زندگی می‌کنند.

این نوزادان که اکنون 4 ساله هستند، دومین دوقلوهای نیمه همسان شناخته شده در جهان هستند که با استفاده از تست ژنتیک در هنگام بارداری تشخیص داده شده‌اند.

کارشناسان می‌گویند: دو نوع بارداری دوقلویی وجود دارد، دوقلوهای همسان و دوقلوهای ناهمسان؛ دوقلوهای غیر همسان از دو اسپرم و دو تخمک متفاوت آفریده شده‌اند ولی دوقلوهای همسان یک تخمک تنها توسط یک اسپرم بارور و سپس به دو جنین تقسیم می‌شود.

در موارد بسیار نادر نوع دیگری از دوقلو نیز وجود دارد؛ دوقلوهای نیمه همسان زمانی به وجود می‌آیند که یک تخمک توسط دو اسپرم همزمان بارور می‌شود؛ در این شرایط تخمک مانند دوقلوهای همسان به دو قسمت تقسیم می‌شود اما هر کدام از آنها اطلاعات ژنتیکی مختلفی از پدر را در خود دارند.

پروفسور نیکلاس فیسک، پژوهشگر ارشد این مطالعه می‌گوید: سونوگرافی مادر در هفته ششم جنین‌ها را به شکل دوقلوی هم‌سان نشان داد و سونوگرافی هفته چهاردهم نشان داد که آنها هم‌سان نیستند و یک دختر و پسر هستند و در نهایت بررسی کیسه‌های آمنیوتیک هر جنین نشان داد که آنها نیمه همسان هستند.

این تحقیق در نشریه new england journal of medicine منتشر شده‌اند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کد خبر: 6020