آقای خندوانه! مراقب خودت باش

يکشنبه،۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۱
حواشی حضور همسر شیلا خداد در برنامه خندوانه و شائبه‌های پیرامون آن
 آقای خندوانه! مراقب خودت باش

گروه اجتماعی- آفتاب یزد نوشت: کمتر از یک ماه پیش بود که با ظهور پدیده یک پزشک به اسم «مسعود صابری» که با حضور در برنامه‌های صدا و سیما از جمله «خندوانه» و «برنده باش» و چند برنامه پر بیننده دیگر به یکباره خواننده شد و کنسرت برگزار کرد روبرو بودیم.

صابری که با حضور برنامه‌های مختلف تلویزیون گاهی در شمایل یک کتاب‌خوان حرفه ای ظاهر می‌شد، گاهی ردای پزشکی بر تن می‌کرد و گاهی هم یک خیر و همسر مهربان می‌شد، توانست با اعتبار رسانه ملی برای خود جذب مخاطب کند و کم‌کم تبدیل به یک سلبریتی شود.

اما دیری نپایید که صدای طبل تو خالی او درآمد و در یکی از کنسرت‌هایش مشخص شد که به جای اجرای زنده لب‌خوانی یا پلی بک انجام ‌داده، همین امر باعث شد کم کم به به حاشیه رانده شود. به طوری که اکنون با گذشت یک ماه از آن اتفاق او هم در فضای مجازی و هم در رسانه‌ها، حضوری به شدت کمرنگ دارد.

بعد از اینکه مشخص شد صابری در کنسرت خود لب‌خوانی کرده، بار دیگر شائبه‌ای در میان کاربران و رسانه‌ها به وجود آمد، آنها گفتند که برخی برنامه سازان صدا و سیما برای کسب درآمد بیشتر و تامین هزینه‌های خود افرادی را که بتوانند پول پرداخت کنند به برنامه‌های پربیننده دعوت می‌کنند و برای آنها تفاوتی نمی‌کند که آن فرد چه کسی باشد! 
این میهمانان ویژه هر چقدر پول بیشتر بدهند می‌توانند در برنامه بهتری شرکت کنند و مصداق آن ضرب المثل معروف «هر چقدر پول بدهی آش می‌خوری»، هستند!

با گذشت حدود یک ماه از ماجرای پر حاشیه «دکتر خواننده» دو شب پیش، فرزین سرکارات -همسر شیلا خداداد، بازیگر سینما و تلویزیون- مهمان رامبد جوان در برنامه خندوانه شبکه نسیم بود.او خود را متخصص جراحی فک و دندان معرفی کرد و از هر دری در این برنامه سخن گفت.

حضور او در این برنامه بار دیگر شائبه پیشین دریافت پول از افراد برای حضور در برنامه و تبلیغ برای مشهور شدنشان را بار دیگر قوت بخشید و واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را نیز در پی داشت. البته ما این ادعا را نه رد می‌کنیم نه قبول، و قضاوتی در این خصوص نداریم.

یک کاربر نوشت: «فرزین سرکارات چرا اومده خندوانه؟تو روز زن.چون زن‌هارو بیشتر عمل میکنه؟ خندوانه تازگی‌ها شده بنگاه تبلیغات. وقتشه که خندوانه تموم بشه.»

صد‌ها پزشک متخصص در شهر تهران و ایران وجود دارد که در کار خود بسیار حاذق و حرفه ای هستند و حتی در خود برنامه خندوانه دعوت از پزشکان و گپ‌وگفت با آن‌ها قبلاً هم انجام شده، اما نکته عجیب آن بود که حضور دکتر سرکارات در این برنامه، درست در آستانه برگزاری انتخابات صنفی انجمن دندانپزشکان در تاریخ ۲۳اسفند ماه انجام شده است!

همین موضوع دستاویزی برای کاربران شبکه‌های اجتماعی شد تا به آن بپردازند و در مورد آن اظهار نظر کنند.

علیرضا وهاب‌زاده خبرنگار حوزه سلامت در این باره نوشت: «فرزین سرکارات شوهر شیلا خداداد کاندیدای انتخابات انجمن دندانپزشکی ایران به صورت اتفاقی میشه مهمان برنامه خندوانه و کلی هم ازش تعریف و تمجید میشه زیبا نیست؟! به صورت اتفاقی هم انتخابات ۲۳اسفند برگزار میشه…» 

سوال بسیاری از بینندگان که بیننده برنامه خندوانه‌اند این بود؛ چرا یک نفر باید به واسطه این که همسرش بازیگر است در برنامه شرکت کند آن هم در حالی که به کمترین میزان ممکن هم از کسی که به واسطه او دعوت شده است یعنی شیلا خداداد صحبت به میان بیاید؟!

کاربر دیگری هم نوشت: « طرف چون شوهر شیلا خداداد هست، دعوت می‌شه خندوانه و آنتن تلویزیون به همین راحتی در اختیارش قرار می‌گیره. اونوقت کلی آدم اندیشمند و دارای فکر توی کل زندگی‌شون یه بار هم این فرصت رو پیدا نمی‌کنند.‌.. »

احمد صوفی هم با اشاره به عجیب بودن دعوت از یک پزشک به برنامه خندوانه نوشت: «حالا منطق دعوت از مهمانان خندوانه چیه؟ مثلاً دکتر سرکارات چه وجهه ملی فراگیری دارند که باعث شده ایشون رو دعوت کنند به یک برنامه ملی؟»

چندی پیش پخش تصویر یک مدرس کنکور به طور همزمان در دو شبکه تلویزیونی به اسم برنامه زنده حساسیت‌ها روی برخی از برنامه‌های آموزش کنکور را افزایش داد و نتیجه نهایی اش افشای ماهیت تجاری و تبلیغاتی برخی از برنامه‌های آموزشی برای کنکور به اسم برنامه تولیدی بود.

اشتباه بودن چند سوال در مسابقه‌ پرمخاطب «برنده‌باش» و تغییر پاسخ آن در هنگام پخش و همچنین شائبه تخلف در رای گیری بهترین برنامه سال در جشنواره جام‌جم در رابطه با همین برنامه، موجی از نارضایتی را در میان مردم به وجود آورده است.

اکنون نیز «خندوانه» با دعوت کردن خوانندگان ضعیف در آستانه برگزاری کنسرت‌شان و نیز دعوت برخی از اشخاص سر‌شناس در حوزه‌های پزشکی و سیاسی و... در آستانه انتخابات مربوط به حوزه تخصصی آنها، به شائبه پولی بودن حضور مهمانان در این برنامه بیشتر دامن‌زده است.

از سوی دیگر یک کانال تلگرامی مرتبط با جامعه دندانپزشکان جوابیه‌ای را از سوی مهمان دیشب خندوانه منتشر کرد که در بخشی از آن آمده بود: «ضبط برنامه مربوط به ۳ ماه پیش است که در کنداکتور صدا و سیما به صورت برنامه‌ریزی شده قرار گرفته است. گمان هم نمی‌کنم برنامه خنداونه و شبکه نسیم از انتخابات انجمن دندانپزشکی ایران و حتی کاندیدا شدن بنده مطلع باشند…»

با توجه به روند سیاستگذاری صداوسیما که به گفته بسیاری از کارشناسان تنها رسانه بخشی کوچک و خاص از جریان‌های سیاسی و اجتماعی کشور است را نمایندگی می‌کند از یک سو، و پرداخت هزاران میلیارد از صندوق ذخیره ارزی و بودجه کشور از سوی دیگر این سوال را مطرح می‌سازد که در آستانه انتخابات‌ مجلس شورای اسلامی در سال آینده و آرایش سیاسی متفاوت جریان‌ها، رسانه ملی چگونه رفتار خواهد کرد؟!

 حتی اگر از نگاه سیاسی بگذریم آیا رسانه ملی گمان نمی‌کند که با اینگونه رفتار‌ها و پولی‌سازی تنها دارد مخاطبین خود را دلزده می‌کند؟

به نظر می‌رسد رسانه ملی به خصوص پس از حواشی اخیر پیرامون برنامه‌های مختلفش باید خود را از برخی قید و بندها جدا کند و بدین ترتیب با استقلال عمل بیشتری در برنامه‌ها نظارت داشته باشد که خوشبختانه با بودجه‌های مصوب کلانی که به سازمان صداوسیما اختصاص یافت و آخرین آنها رقم کلان بودجه ارزی مصوب مجلس بود، نمی‌توان بهانه کسری بودجه را آورد.

انتهای پیام/

کد خبر: 6173