قیمت گوشت و مرغ در بازارهای جهانی چند؟

سه شنبه،۰۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴
قیمت گوشت و مرغ در بازارهای جهانی چند؟

گروه اقتصادی-  اتاق بازرگانی در گزارشی جدید به تحلیل وضعیت گرایش ساکنان کشورهای توسعه یافته جهان به گوشت قرمز و سفید پرداخته است.

نتیجه این بررسی نشان می‌دهد که آنچه در ایران رخ می‌دهد در قیاس با شاخص مصرفی این کشورها مسیری مشابه را طی می‌کند.

بر اساس آمارهای بررسی شده در این گزارش در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی که کلوپ کشورهای ثروتمند است، مصرف گوشت قرمز مانند بیف، از سال ۱۹۹۰ به این سو تغییری نکرده است. رشد مصرف مرغ اما چیزی در حدود ۷۰ درصد بوده و این آمار افزایش قابل توجه اقبال به مصرف این نوع از گوشت سفید را نشان می‌دهد.

این روند رو به رشد باعث شده امروز بخش قابل توجهی از تمرکز مزارع پرورش حیوانات به سمت پرورش و نگه داری مرغ‌ها حرکت کند؛ تا جایی که بر اساس آمارهای منتشر شده در این گزارش از حدود ۳۰ میلیارد حیوانی که در این مراکز در سراسر جهان نگهداری می‌شوند، ۲۳ میلیارد آن مرغ‌ها هستند.

در بازارهای جهانی امروز قیمت مرغ به طور میانگین ۱.۹۲ دلار تعیین می‌شود و بر این اساس قیمت این کالا از ۱۹۶۰ تا امروز کاهشی ۱.۷۱ دلاری را به ثبت رسانده است. در کنار آن قیمت میانگین گوشت قرمز (بیف) نیز در این دوره کاهشی ۱.۱۷ دلاری را در هر کیلو تجربه کرده و در عدد ۵.۸ دلار ایستاده است.

در ماه‌های گذشته با واردات گوشت یخ زده به کشور دولت تلاش کرد عرضه را به میزان تقاضای موجود در بازار نزدیک کند که با توجه مشکلاتی در حوزه توزیع این اقلام به وجود آمد، به نظر می‌رسد در سال جدید باید تحولی جدی در این بخش در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 6356