تور ۹۰ دقیقه‌ای به خارج از جَو؛ ۳میلیارد تومان!

پنج شنبه،۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸
تور ۹۰ دقیقه‌ای به خارج از جَو؛ ۳میلیارد تومان!

گروه علمی - گزارش سفر به فضا برای خیلی‌ها یک رؤیای دیرینه و آرزوی کودکی بسیاری بوده است. انقلاب در صنعت فضانوردی هم‌اکنون باعث شده تا این روز‌ها دست پیداکردن به این رؤیا و آرزو نزدیک‌تر از همیشه به‌نظر برسد.

اما حساب و کتاب یک سفر فضایی نشان می‌دهد که احتمالا تا چندین سال دیگر فقط پولدار‌های جهان یا به‌صورت دقیق‌تر یک‌درصد جمعیت دنیا بتوانند به چنین سفری فکر کنند. آن‌طور که حساب و کتاب‌ها می‌گوید تاکنون ۵۷۳ نفر موفق به تجربه سفر هوایی شده‌اند.

تلاش برای توسعه پروژه سفر به خارج از جو زمین در کنار امور مربوط به آماده‌سازی آن، با موضوعی خاص عجین شده که آن هم هزینه بسیار بالای سفر به فضاست. اقامت در ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌تواند میلیون‌ها دلار برای مسافران آب بخورد.

یک گروه که «ماجراجویی‌های فضایی» نام دارد سفری شیک و اختصاصی به ایستگاه فضایی بین‌المللی با موشک‌های روسی را پیشنهاد داده است که در این میان ۷ نفر برای حضور در این سفر ابراز علاقه کرده‌اند. گای لالیبرته -بازرگان ثروتمند کانادایی- ۳۵ میلیون دلار برای اقامت دو‌هفته‌ای در فضا پرداخت کرده است.

از سوی دیگر ناسا هم چندی پیش اعلام کرد که می‌تواند در ازای دریافت ۵۲ میلیون دلار، یک صندلی برای سفر به فضا در اختیار مسافران قرار دهد. همچنین شرکت اسپیس ایکس در اقدامی پرسر‌وصدا، مبلغ نامشخصی را از یک میلیاردر ژاپنی به نام یوساکو مایزاوا به‌منظور ماموریتی برای سفر به ماه در ۱۰‌سال آینده دریافت کرده است. همه این موارد نشان می‌دهد که سفر به فضا و دیدن آن منظره رؤیایی از کره زمین هنوز برای اکثر مردم زمین دست‌نیافتنی به‌حساب می‌آید.

تعطیلات گرانقیمت

به‌نظر می‌رسد مبحث تعطیلات در فضا هنوز برای بسیاری از مردم موضوعی گرانقیمت باشد و شاید سفر نسبتا ارزان‌قیمت به خارج از جو تا اواسط هزاره سوم به‌طول بینجامد.

هنرمندان در ماه‌

می‌خواهم با بردن هنرمندان به آن بالا، به مردم زمین نشان دهم که سیاره ما چقدر زیباست». نخستین مسافر خصوصی ماه که این جمله را گفته قرار است در سال ۲۰۲۳ راهی قمر زمین شود. تولگاهان چوغولو -از گیتارنوازان مشهور ترکیه- از مایزاوا خواسته او را در این سفر همراهی کند.

با چنین اعداد و ارقامی به‌نظر می‌رسد که سفر به فضا برای بسیاری از مردم حتی ثروتمندان در حد همان رؤیا‌های قدیمی باقی خواهد ماند. با این حال اخیرا بحث‌های دیگری نیز مطرح شده که روزنه‌ای از امید را در دل علاقه‌مندان به حضور در خارج از جو کره‌زمین به‌وجود آورده است. شرکت ویرجین گالاکتیک اعلام آمادگی کرده است که در ازای دریافت رقمی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار دلار (چیزی حدود ۳میلیارد تومان)، مسافرانش را برای ۹۰ دقیقه به خارج از جو ببرد. سرنشینان این سفر مهیج می‌توانند در یک فضاپیمای شش‌نفره به نام «کشتی فضایی ۲» به رؤیای خود واقعیت بخشند. کشتی فضایی ۲، فضاپیمایی است که زیر بال پرنده مادر قرار می‌گیرد و تا ارتفاع ۴۰ هزار پایی پرواز می‌کند. سپس از آنجا به بعد قدرت یک موتور موشک‌گونه، این کشتی را به خارج از جو زمین خواهد برد.

به‌گزارش همشهری، همه چیز به‌نظر ایده‌آل و جذاب به‌نظر می‌رسد. با این حال هنوز اشکال‌هایی اساسی درخصوص کشتی فضایی ۲ وجود دارد و متخصصان همچنان درحال تکمیل کردن این طرح هستند. اما در عین حال باید به این نکته بسیار مهم نیز توجه داشت که بیشتر ۶۰۰ نفری که برای این سفر مهیج و خارق‌العاده ثبت‌نام کرده‌اند، درآمد خالص ۱۰ میلیون دلاری در سال داشته‌اند. بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که سفر‌های فضایی می‌تواند به‌مراتب ارزان‌تر از این‌ها باشد. ولی آن کیم - مدیر بخش فناوری‌های پیشرو بانک سیلیکون- در این‌باره گفته است: «قیمت خیلی بالاست، اما مثل همه رویداد‌های پیشرو، این رقم نیز می‌تواند کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد».

به هرحال به‌نظر می‌رسد، مبحث تعطیلات در فضا هنوز برای بسیاری از مردم موضوعی گرانقیمت باشد و شاید سفر نسبتا ارزان‌قیمت به خارج از جو تا اواسط هزاره سوم به‌طول بینجامد.

تور ۹۰ دقیقه‌ای به خارج از جَو؛ ۳میلیارد تومان!

نخستین مسافر خصوصی ماه

یوساکو مایزاوا یک سرمایه‌گذار ۴۳ ساله ژاپنی است که پیش‌تر در عالم موسیقی یک آهنگساز فعال بود. از سال ۱۹۷۲ که نیل آرمسترانگ با آپولو ۱۱ به‌ماه سفر کرد تاکنون، هیچ‌کس اقدام به چنین کاری نکرده است. مایزاوا سال گذشته در جمع خبرنگاران اعلام کرد که تصمیم گرفته به‌ماه سفر کند. میلیاردر ژاپنی، اما نیت خاصی از این سفر در ذهنش دارد.

بنابر گفته مقامات ناسا، بین ۶ تا ۸ صندلی دیگر در فضاپیمایی که قرار است یوساکو مایزاوا را به‌ماه ببرد، وجود دارد و او می‌خواهد تعدادی از هنرمندان را با خود به این سفر جذاب ببرد. او در این خصوص گفته است: «می‌خواهم با بردن هنرمندان به آن بالا، به مردم زمین نشان دهم که سیاره ما چقدر زیباست». این سفر قرار است در سال ۲۰۲۳ انجام گیرد. تولگاهان چوغولو -از گیتارنوازان مشهور ترکیه- از مایزاوا خواسته او را در این سفر همراهی کند.

تور ۹۰ دقیقه‌ای به خارج از جَو؛ ۳میلیارد تومان!

رؤیای‌گردش با «کشتی فضایی ۲»

کشتی فضایی ۲

- طول ۱۸.۳ متر

- فاصله بین ۲ سر بال ۸.۲ متر

- خلبان ۲ نفر

- مسافر ۶ نفر

شوالیه روشنایی ۲

- پرنده مادر حامل کشتی فضایی ۲

-  چهارموتوره است تا ۱۵۲۰۰ متر ارتفاع می‌گیرد.

کشتی فضایی ۲، فضاپیمایی است که زیر بال پرنده مادر قرار می‌گیرد و تا ارتفاع ۴۰ هزار پایی پرواز می‌کند. سپس از آنجا به بعد قدرت یک موتور موشک‌گونه، این کشتی را به خارج از جو زمین خواهد برد.

تور ۹۰ دقیقه‌ای به خارج از جَو؛ ۳میلیارد تومان!

مراحل سفرتوریستی به فضا و بازگشت به زمین

پرواز

پرنده مادر با نام شوالیه روشنایی ۲، درحالی‌که کشتی فضایی ۲ به زیر بالش چسبیده است، از روی زمین پرواز می‌کند.

رهاسازی

پرنده مادر، کشتی فضایی ۲ را رها می‌کند و کشتی فضایی ۲ موتور موشک‌گونه‌اش را روشن می‌کند.

تقویت

کشتی فضایی ۲ به‌صورت عمودی پرواز می‌کند.

اوج

کشتی فضایی ۲ به فضا می‌رسد. خلبان‌ها جاذبه اندکی را تجربه می‌کنند.

ورود مجدد

سفر به خانه با ورود کشتی فضایی ۲ به جو زمین آغاز می‌شود.

سر خوردن

غرش موتور‌ها کاهش یافته و کشتی فضایی ۲ در هوا به‌صورت یک گلایدر حرکت می‌کند.

فرود

کشتی فضایی ۲ همانند یک گلایدر فرود می‌آید.

انتهای پیام/

منبع: روزنامه همشهری

با یک کلیک به کانال تلگرام پیام ایران بپیوندید

کد خبر: 7834