رویای شاخص دو میلیونی بورس محقق می‌شود؟

شنبه،۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱
رویای شاخص دو میلیونی بورس محقق می‌شود؟

گروه اقتصادی - شاخص بورس از یک و نیم میلیون هم گذشت.

به گزارش  پیام ایران به نقل از ایرنا، بعد از سدشکنی شاخص بورس از کانال ١.٥ میلیونی، پیش‌بینی فعالان بازار حکایت از حرکت شاخص به کانال دو میلیون واحدی دارد. البته در این بین صحبت‌های ضد و نقیض مطرح شده از سوی کارشناسان، تصمیم‌گیری برای ماندگاری یا خروج سرمایه‌ها از این بازار را سخت کرده است.

 شاخص بورس در هفته‌ای که گذشت در حالی بدون هیچ مقاومت و مانعی از کانال یک میلیون و ٥٠٠ هزار واحد عبور کرد و در کانال بیش از یک میلیون و ٦٠٠ هزار واحد خود را تثبیت کرد که بیش از نیمی از کارشناسان بازار، بعد از کانال یک میلیون واحد عدد یک میلیون و ٥٠٠ هزار واحد را مقاومتی جدی برای ادامه معاملات بازار می‌دانستند و معتقد بودند شاخص بورس با نزدیک شدن به این کانال چند روزی وارد فاز اصلاحی سنگین می‌شود و اغلب سهم‌های شاخص‌ساز در بازار در کنار سهم‌های کوچک قرمزپوش خواهند شد.

این موضوع در موقعیت فعلی که بورس روزهای متفاوتی را سپری می‌کند باعث نگرانی سهامدارانی شده است که بر سر دوراهی تصمیم‌گیری برای عرضه یا نگهداری از سهام خود مانده‌اند و با گمان اینکه بورس همچنان روزهای خوبی را در پیش دارد و با تصور اینکه حمایت دولت و تداوم ورود حجم گسترده نقدینگی به بازار مانع از اصلاح‌های شدید می‌شوند به ورود باقی‌مانده سرمایه و نقدینگی‌های در اختیار خود به بورس فکر می‌کنند.

چنین شتابی در رشد شاخص بورس ذهن سهامداران حاضر در بازار را به سمت ورود شاخص بورس به کانال دو میلیون واحد کشانده است، کانالی که از نظر کارشناسان مقاومت و اصلاحی جدی و سنگینی را می‌طلبد تا بتواند به این سقف تاریخی ورود کند.

از طرف دیگر برخی از کارشناسان کانال فعلی شاخص بورس را همچون راهی می‌دانند که بازار بسیار زودتر از زمان تعیین شده آن را طی کرده و توانسته به عددی دست پیدا کند که آن را برای پایان سال ٩٩ پیش‌بینی کرده بودند، به همین دلیل معتقدند که شاخص بورس ممکن است بعد از اصلاحی نه چندان آرام، به اعدادی بالاتر از کانال دو میلیون واحد دست یابد.

  • بورس بی‌تاب برای ورود به کانال ١.٥ میلیون واحدی

در این زمینه «عرفان هودی»  با تاکید بر اینکه بازار بورس بی‌تاب برای ورود به شاخص یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد بود، افزود: از روند معاملات دو روز پایانی بورس کاملا مشخص است که شاخص بورس برای ورود به این کانال برخلاف دیگر مواقع فرصتی را برای ایجاد اصلاح به بازار نداد.

وی ادامه داد: به لحاظ تکنیکالی بازار باید با نزدیک شدن به کانال ۱.۵ میلیون واحدی اصلاحی را تجربه می‌کرد و شاخص بورس حداقل تا کانال یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد افت می‌کرد اما شرایط بازار و اشتیاق سهامداران برای ورود شاخص بورس به این کانال باعث شد تا روز دوشنبه، بازار فقط حدود یک ساعت منفی بماند و ۳۰ هزار واحد بریزد که به مرور شاخص کل ۲۰ هزار واحد از روند منفی را پس گرفت و فقط با ۱۰ هزار واحد افت به معاملات پایان داد.

هودی افزود: با توجه به ورود شاخص بورس به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد تا حدودی از عطش بازار کاسته شد و ممکن است بازار اصلاحی را تجربه کند که این اصلاح می‌تواند ادامه رشد بازار را تضمین و خیال سهامداران را از ادامه روند صعودی بازار آسوده کند.

  • انتظار برای کانال دو میلیون واحد

وی خاطرنشان کرد: در صورت ایجاد اصلاح در بازار می‌توان در انتظار رشد دوباره شاخص بورس و صعود این شاخص به کانال یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد و زمینه‌سازی برای ورود به کانال تاریخی دو میلیون واحد بود.

هودی با تاکید بر اینکه ورود شاخص بورس به کانال دو میلیون واحد را با توجه به وضع موجود می‌توان به عنوان یک شوخی قلمداد کرد، گفت: رسیدن شاخص بورس به کانال دو میلیون واحد نیازمند برخی از الزامات است، در صورتی که شاخص به صورت یک ضرب وارد کانال دو میلیون واحد شود در آن زمان اصلاح و استراحت بازار می‌تواند ۶۰ درصد از کل بازار را شامل شود و اصلاح عمیقی در این بازار صورت گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: اگر بازار به دنبال هر رشد چشمگیری وارد فاز اصلاحی شود و در انتها وارد کانال دو میلیون واحد شود به دلیل مقاومتی که شاخص بورس بر روی این کانال دارد اصلاح جزیی را تجربه می‌کند و نهایتا تا کانال یک میلون و ۹۰۰ هزار واحد اصلاح خواهد کرد، در غیر اینصورت باید در انتظار اصلاحی جدی در این بازار باشیم.

وی با بیان اینکه در یک ماه گذشته یعنی ماه رمضان با چنین معضلی در اصلاح شاخص بورس همراه بودیم، گفت: شاخص بورس بدون هیچ اصلاحی وارد کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد شد و بعد از اصلاح به کانال ۹۰۰ هزار واحد ورود کرد که این اصلاح به مدت سه هفته به طول انجامید.

هودی اظهار داشت: بازار در وضعیت کنونی بهتر است اصلاح زمانی داشته باشد و چند روزی را در کانال یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد یا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد باقی بماند.

وی به حمایت دولت از عرضه صندوق‌های ETF در بازار اشاره کرد و گفت: زمانی که نخستین مرحله از صندوق‌های ETF در بورس عرضه شد بین افراد چندان مورد اقبال قرار نگرفت، به همین دلیل به هر فرد دو میلیون تومان سهم از صندوق تعلق گرفت، اکنون به نظر می‌رسد که دومین مرحله از عرضه این صندوق‌ها که پالایشی‌ها هستند به دلیل چهره خوبی که بازار از خود نشان داده صد درصد خریداری شود و عدد کمتری از رقم دو میلیون به افراد برسد.

  • هدف بورس دستیابی به شاخص بیش از دو میلیون واحد

  «محسن رحمتی» کارشناس بازار سرمایه اما معتقد است که شاخص بورس می‌تواند به کانال دو میلیون واحد ورود و خود را در این کانال تثبیت کند.

وی اظهار داشت: زمان دقیقی را نمی‌توان برای ورود شاخص بورس به کانال دو میلیون واحد اعلام کرد اما براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته شاخص بورس در مدت زمان کوتاه تا کانال یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد به راحتی رشد می‌کند، با ورود به این کانال روند معاملات بازار به شدت متعادل می‌شود و بعد از اصلاحی کوتاه‌مدت در این عدد خود را برای ورود به کانال دو میلیون واحد آماده خواهد کرد.

رحمتی با بیان اینکه همیشه بازار عددی را به عنوان هدف برای شاخص بورس یا قیمت سهام قرار می‌دهد که اکنون شاخص بورس عدد دو میلیون واحد را عمده هدف بازار قرار داده است، افزود: به طور معمول شاخص تا نزدیکی محدوده کانال دو میلیون واحد به سرعت حرکت می‌کند اما قبل از ورود به این کانال افرادی زیادی به دلیل ترس از اصلاح تصمیم به شناسایی سود می‌گیرند، به همین دلیل افزایش حجم عرضه در بازار مسیر معاملات را به سمت روند منفی پیش خواهد برد.

این کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: رشد چشمگیر شاخص بورس و عبور از کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد بدون هیچ مقاومتی زمینه ترس سهامداران را برای احتمال اصلاحی شدید در بازار فراهم کرده است که این امر ممکن است منجر به افزایش عرضه در بازار شود.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد شاخص بورس تا قبل از پایان سال از کانال دو میلیون واحد عبور کند و اعداد بالاتری را برای دستیابی مورد هدف قرار دهد اما با توجه به غیرقابل پیش‌بینی‌شدن معاملات بورس نمی‌توان عدد دقیقی را در این زمینه اعلام کرد.

رحمتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا احتمال ورود شاخص بورس به اعدادی بیش از کانال دو میلیون واحد وجود دارد یا خیر، گفت: ورود شاخص بورس به کانال دو میلیون واحد و تلاش برای دستیابی به اعداد بالاتر وابسته به رفتار بازار در محدوده کانال دو میلیون واحد، تصمیمات و ادامه حمایت دولت، حجم ورود نقدینگی به این بازار، ریسک‌های سیاسی و قیمت دلار در آن زمان است که می‌تواند به شدت روند معاملات بازار را تغییر دهد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در کنار مسایل مطرح شده، ریسک‌های سیاسی بیشترین خطر تهدیدکننده برای دستیابی شاخص بورس به اعداد بالاتر از کانال دو میلیون واحد است اما اکنون خطری از جانب مسایل سیاسی بازار را تهدید نمی‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 11786