درخواست پزشکان برای مهاجرت ۲۰۰درصد افزایش یافته است

دوشنبه،۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۶
درخواست پزشکان برای مهاجرت ۲۰۰درصد افزایش یافته است

گروه  اجتماعی -یک منبع آگاه در سازمان نظام پزشکی  گفت که تا نیمه اول امسال و نسبت به سال 1397، تعداد درخواست پزشکان برای دریافت گواهی حرفه‌ای CGS حدود 200 درصد افزایش یافته است.

بنفشه سام گیس - به گزارش پیام ایران به نقل از اعتماد، یک منبع آگاه در سازمان نظام پزشکی گفت که تا نیمه اول امسال و نسبت به سال 1397، تعداد درخواست پزشکان برای دریافت گواهی حرفه‌ای CGS حدود 200 درصد افزایش یافته است.

CGS مدرکی برای تایید حسن صلاحیت علمی و شغلی اعضای جامعه پزشکی است و در بسیاری از کشورهای دنیا، شرط اشتغال پزشکان مهاجر، ارائه این گواهی حرفه‌ای است. این منبع آگاه گفت که غیر از سال‌های 1398 و 1399 که به دلیل شیوع کرونا و انسداد مرزها و ممنوعیت تردد بین کشورها، درخواست برای صدور این گواهی، کاهش 8 درصدی داشت، طی دو سال اخیر این آمار رو به افزایش بوده چنانکه در سال ۱۴۰۰ بیش از 4 هزار پزشک، سال 1401 بیش از 6 هزار پزشک و در نیمه اول امسال، بیش از 3 هزار پزشک گواهی حرفه‌ای CGS گرفته‌اند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال، مجموع گواهی‌های صادر شده به 10 هزار فقره برسد.

 

طبق آمار دیگری، از سال 1397 تاکنون، سازمان نظام پزشکی با افزایش 8 برابری تعداد درخواست پزشکان متخصص، فلوشیپ و فوق‌تخصص، افزایش 5 برابری تعداد درخواست داروسازان، افزایش 10 برابری تعداد درخواست پیراپزشکان و ماماها و افزایش 3 برابری تعداد درخواست دندانپزشکان برای صدور گواهی حرفه‌ای CGS مواجه بوده و در حالی که مهم‌ترین دلایل مهاجرت پزشکان و پرستاران، مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است، نتایج بررسی‌های انجام شده بر مقصد مهاجرت پزشکان و پرستاران نشان می‌دهد که در حال حاضر، محبوب‌ترین کشورها برای عزیمت نخبگان حوزه سلامت کشور، اتحادیه اروپا، امریکا، کانادا، استرالیا و کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

تقاضا برای دریافت گواهینامه ‌CGS در حالی افزایش یافته که یک منبع آگاه از حوزه آموزش پزشکی می‌گوید که طی دو سال اخیر، ادامه تحصیلات تکمیلی در رشته‌های طب اطفال، بیهوشی، داخلی، طب اورژانس، قلب، ارتوپدی و رادیولوژی کمترین متقاضی را داشته به این معنا که صندلی پذیرش برای این رشته‌ها خالی مانده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 15241