تحقق رویای بزرگ تسلا/ انتقال برق بدون سیم

چهارشنبه،۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۱
تحقق رویای بزرگ تسلا/ انتقال برق بدون سیم

گروه فناوری -رویای تسلا در حال محقق شدن است.

به گزارش پیام ایران، انتقال بی‌سیم انرژی رویای ۱۰۰ سال پیش نیکلا تسلا است که شاید بالاخره به واقعیت برسد. «دارپا» در حال توسعه یک شبکه جهانی انتقال انرژی بی‌سیم است تا منبع تغذیه تقریباً بدون وقفه را فراهم کند.

تینا مزدکی_ دارپا قصد دارد زیرساخت انتقال انرژی بی‌سیم را برای تامین برق تقریباً بدون وقفه پایگاه‌های ایالات متحده در سراسر جهان ایجاد کند. این طرح، همانطور که گزارش شده است، با استفاده از فناوری لیزر برای پرتودهی برق در سراسر سیاره به دنبال انتقال انرژی بی‌سیم است.

این فناوری که POWER نامیده می‌شود و رویای معروف نیکلا تسلا از ۱۰۰ سال پیش بوده است، در صورت موفقیت وابستگی به خطوط برق آسیب پذیر و سوخت مایع از جمله گازوئیل را کمتر می‌کند.

به گفته سرهنگ پل پرومو کالهون«Col. Paul “Promo” Calhoun» یک سرهنگ نیروی هوایی، اول از همه، محیط تغییر کرده است و نیاز به روش‌های انتقال انرژی انعطاف پذیرتر برای عملیات نظامی بسیار مهم است. نیروهای ارتش آمریکا مانند نیروهای عملیات ویژه در پایگاه‌های دورافتاده در سراسر جهان حضور دارند. بسیاری از این نیروها دارای رادارها، سلاح‌های مایکروویو یا لیزرهای ضد پهپاد و دیگر تجهیزات نیازمند به انرژی هستند و تامین نیروی مورد نیاز آنها ممکن آسان نیست و با گذشت زمان نیز به شدت این مسئله افزوده می‌شود.

ظاهرا POWER یک برنامه پرتو نیروی اپتیکال است. روش‌های بالقوه دیگری مانند امواج مایکروویو وجود دارد که قصد دارنددر برنامه‌های آینده بررسی کنند. در POWER، نیروی الکتریکی به انرژی لیزر تبدیل شده تا قابلیت تابانده شدن دوربرد هنگام ارسال به نقاط مرتفع را فراهم کنند. رله‌ها انرژی لیزر را بدون تبدیل هدایت می کنند و در نهایت کاربر نهایی انرژی لیزر را با استفاده از فتوولتائیک‌های تک رنگ به برق تبدیل می‌کند.

فناوری مهم دیگر در پروژه پاور استفاده از رله‌های قابل اعتماد است. دارپا با تکیه بر این پیشرفت ها، فرصتی قابل توجه برای ایجاد انقلابی در توزیع انرژی با توسعه رله‌های موثر می‌بیند. این رله‌ها به این فناوری موجود اجازه می‌دهند تا به طور موثری گرد هم آیند و یک شبکه انرژی بی‌سیم چند مسیره و انعطاف‌پذیر و تطبیق‌پذیر را شکل دهد.

3_45.jpg

این رله‌ها در قالب پهپادها و ماهواره‌های بادوام در آینده نقش مهمی خواهند داشت. این پهپادها که در ارتفاعات بالا معلق هستند، انرژی لیزر را در فواصل طولانی قبل از تحویل آن به یک پایگاه به یکدیگر منتقل می‌کنند. به طور مشابه، ماهواره‌ها نیز همین مأموریت را در فضا انجام خواهند داد.

از طرفی گفته می‌شود POWER در حال توسعه پلتفرم‌های استراتوسفری است که نتیجه آن یک شبکه توزیع انرژی مقیاس پذیر جهانی، خواهد بود. دارپا مانند تمام پروژه‌های خود، زمانی که قابلیت اجرای پروژه POWER را به صورت تئوری نشان داد، آن را برای اجرای واقعی به سایر سازمان‌های دولتی واگذار خواهد کرد.

کد خبر: 15195