هر ۷ دقیقه یک نفر در کشور به آلزایمر مبتلا می شود

چهارشنبه،۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۴
هر ۷ دقیقه یک نفر در کشور به آلزایمر مبتلا می شود

گروه سلامت - دماتنس یا‌ آلزایمر در سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

به گزارش پیام ایران به نقل از ایسنا، مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران با بیان اینکه در جهان هر سه ثانیه و در ایران هر هفت دقیقه، یک نفر به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شود، در عین حال از اجرای آزمایشی غربالگری این بیماری در سنین ۶۰ تا ۷۵ ساله‌های دو استان کشور جهت تشخیص زودرس آن، خبر داد.

معصومه صالحی با اشاره به شعار امسال روز جهانی آلزایمر مبنی بر " کاهش عوامل خطر؛ هیچوقت خیلی دیر نیست، هیچوقت خیلی زود نیست"، گفت: این شعار به این معنا است که در هر سنی اقدام به شناسایی و غربالگری بیماری آلزایمر کنیم، مناسب است. یکی از عوامل خطر آلزایمر سبک زندگی غلط است. در واقع پیاده‌روی و ورزش، تغذیه مناسب، افزایش ذخایر مغزی، عدم استفاده از الکل و دخانیات و ... می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به آلزایمر موثر باشد.

 

آثار ابتلا به کرونا بر بروز آلزایمر

او تاکید کرد: از نظر علمی در جهان عنوان می‌شود که سن بروز ‌آلزایمر بالاتر از ۶۵ سال است، اما برخی عوامل هم وجود دارند که ممکن است سبب ابتلای افراد به ‌آلزایمر در سنین پایین‌تر شوند که این موارد همگی وابسته به سبک زندگی فرد است. از سوی دیگر هرچند که بیماری کرونا که جهان با آن دست و پنجه نرم کرد، یک بیماری مغزی نبود، اما به دلیل استرس‌ها و اضطراب‌هایی که برای افراد به دنبال کاهش ارتباطات اجتماعی ایجاد کرده بود، سبب شد که در شش ماه اول سال گذشته، مراجعه کنندگان ما که در دوره پیش‌آلزایمر یا MCI بودند ۴۰۰ نفر نسبت به مدت مشابه در سال ماقبل از آن افزایش یابد. این افراد معمولا با شکایت از مشکلات شناخت، ‌ استرس و... به ما مراجعه می‌کردند.

مهم‌ترین نشانه‌های بروز آلزایمر

صالحی با اشاره به اینکه با هر یک سال پیشگیری از بروز ‌آلزایمر می‌توان پنج سال بروز بیماری را به تعویق انداخت، تصریح کرد: اختلال حافظه کوتاه مدت،  تغییرات در حالات و رفتار، مشکلات در انجام کارهای عادی، ضعف بیان،  ضعف یا کاهش قضاوت، گم کردن زمان و مکان، مشکلات در تفکر ذهنی، اختلال در درک تصاویر و تشخیص اندازه و فاصله آن‌ها،  جابجا گذاشتن اجسام و از دست دادن انگیزه، از نشانه‌های مهم برای هشدار بروز آلزایمر است.

وی افزود: درصورتی که اگر سه مورد از موارد یاد شده را در سالمندان خانواده خود مشاهده کنید، یک علامت هشدار است که ممکن است پیش‌درآمد ابتلا به آلزایمر در آستانه وقوع باشد.

 

آمار بروز آلزایمر در ایران و جهان

وی با اشاره به اینکه در جهان بیش از ۵۵ میلیون فرد مبتلا به آلزایمر زندگی می‌کنند، تاکید کرد: از طرفی در جهان هر سه ثانیه یک نفر هم به بیماری مبتلا می‌شود و هزینه‌ سالانه درمان بیماری در جهان بیش از ۲ تریلیارد دلار است. در ایران بیش از یک میلیون مبتلا به آلزایمر داریم که البته برخی هم ممکن است شناسایی نشده باشند و در آمار ما هم نیایند. در ایران هر ۷دقیقه یک نفر به آلزایمر مبتلا می‌شود و هزینه ماهانه یک فرد مبتلا به دمانس بین ۵ تا ۱۵ میلیون تومان بسته به مرحله‌ای که بیمار در آن قرار دارد برآورد می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 15149