آغاز عملیات اجرایی مجتمع بزرگ گردشگری مانی و بابا

شنبه،۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶
آغاز عملیات اجرایی مجتم بزرگ گردشگری مانی و بابا

داریوش عباسی

گروه اجتماعی - شهرستان بندر ماهشهر، قطب صنعت پتروشیمی و بندری کشور است. از این رو، در نگاه کلان و توسعه ای،  طرح تبدیل بندر ماهشهر به بندری همچون بندر " آنتورپ " در دستور کار قرار دارد.

به گزارش پیام ایران ‏، به نقل از اقتصاد کارا،  بندر ماهشهر با وجود بنادری مانند بندر امام خمینی با قدمت ۹۰ ساله و 38 اسکله فعال، بندر صادراتی با ۸۰ سال قدمت و ۸ اسکله فعال و توان پهلوگیری کشتی هایی با ظرفیت ۸۰ هزار تن، بندر صیادی سماعیلی، خط ریلی سراسری و بزرگراههای جاده‌ای و فرودگاه کارگو و مسافر، اهمیت استراتژیک و خاصی در اقتصاد کشور و از نظر هاب لجستیکی دارد.

احداث ۷۰ طرح جدید پتروشیمیایی در کنار بیش از 20 مجتمع عظیم فعال، به اهمیت این شهرستان می افزاید. همچنین طرح جدید بیدبلند خلیج فارس که وظیفه تامین خوراک را به عهده دارد، شرایط را برای احداث کارخانجات متعدد و متنوع فراهم نموده است.

در حال حاضر، تمامی ظرفیت های منطقه، موجب رشد اقتصادی و صنعتی بندر ماهشهر به ویژه در حوزه ‌های مربوط به نفت و پتروشیمی شده است. از این رو، نوع خدمات شهری و گردشگری در توازن و تعامل با این ظرفیت ها نیاز به رشد و رسیدن به استانداردی  برای تامین نیاز شهری و منطقه‌ای دارد. جذب سرمایه در راستای توسعه گردشگری و خدمات گسترده شهری موجب ارتقای کیفیت و سبک زندگی شهر خواهد شد.  این رشد در جهت بهبود و تکامل پیشرفت چرخ‌ های پایدار اجتماعی اقتصادی سلامت گردشگری فرهنگی آموزشی و غیره است. 

محمد حسین مشایخی سرمایه گذار مجموعه عظیم گردشگری مانی و بابا در بندر ماهشهر، می گوید: هدف اصلی مجموعه " مانی و بابا " ایجاد فعالیتهای نوین و مرتبط با نیاز شهر منطقه و همچنین مولد چرخ هایی برگرفته از پتانسیل‌ های سرمایه‌ گذاری منطقه در جهت رشد شهری برای امروز و فردا است.

وی با اشاره به اینکه از دیرباز، حضور صنعت در هر منطقه‌ای سبب ایجاد رشد و توسعه گردیده و بندر ماهشهر نیز به عنوان قطب صنعت پتروشیمی کشور مورد توجه سرمایه گذاران داخلی و خارجی قرار گرفته است، اعتقاد دارد، مجتمع گردشگری مانی و بابا، مطابق با اهداف برنامه هفتم توسعه و سند ملی آمایش سرزمین در راستای تحقق توازن توسعه و تامین خدمات مورد نیاز منطقه و مردم است.

وی می افزاید: طبق بررسی ها و تحلیل های کارشناسی انجام شده، اولویت و ساختار اصلی پروژه، پاسخ به نیازهای جامعه شهری منطقه است و در راستای تعامل بین نیازها در حوزه های سلامت، آموزشی، نوآوری، فرهنگی، صنعتی و تجاری، تفریحی، اقامتی، کشاورزی، اداری و لجستیک است.

این فعال بخش خصوصی می گوید: ایجاد مجموعه چند منظوره هوشمند مطابق تحولات انقلاب صنعتی  چهارم با نگاه به انقلاب صنعتی پنجم، ایجاد اشتغال پایدار و توانمندسازی ساکنین منطقه، ایجاد هویت بصری به عنوان نشانه (المان) شهری در بندر ماهشهر با طراحی معماری خوانا و تاثیر گذار، تبیین الگوی آینده‌نگری و خلق آینده با ایجاد فضاهای شهری جهت جذب گردشگر، ایجاد مجموعه چند عملکردی در راستای بهبود شرایط منطقه، تعامل و توازن بین مجموعه مانی و بابا و حوزه صنعت، ایجاد احساس رضایت، آرامش و آسایش شهروندان و استفاده کنندگان با خلق فضاهای شهری فعال، ایجاد کارخانه نوآوری، فضای نوآور و خلق فرصت های مناسب جهت حمایت و تقویت نخبگان با ایجاد شرکت های دانش بنیان، ایجاد پارک علم و فناوری، مرکز رشد و شتاب دهنده در راستای حمایت از محققان و دانش پژوهان و شرکت های استارت آپی منطقه از جمله راهبردها و چشم اندازهای درنظرگرفته شده است.

محمد حسین مشایخی هدف از حضور در نمایشگاه نخستین نمایشگاه توانمند سازی و حمایت از شرکت های منطقه ماهشهر و بندر امام خمینی در تامین نیازهای عمومی و تخصصی شرکت های پتروشیمی را فرصتی مناسب برای مذاکره با مدیران مجموعه های پتروشیمی دانسته و می گوید: مسئولیت اجتماعی شرکت و برند، یکی از ضروریات فعالیت اقتصادی در شرایط کنونی است. ما نیز پس از تلاشهای فراوان، تملک زمین را بدست آورده و با رفع معارضین، اجرای این طرح بزرگ را آغاز کرده ایم.

وی می افزاید: این طرح کلان گردشگری تفریحی خدماتی در زمینی به مساحت ۱۶ هکتار  و زیربنای حدود ۲۰۰ هزار مترمربع در محل تقاطع جاده مجیدیه و بلوار ۱۷ شهریور  در 3 فاز در شهرستان ماهشهر استان خوزستان به اجرا در می آید. فاز اول در 3 سال برای ایجاد مراکز اقامتی و متل درنظرگرفته شده است. با توجه به تردد خودروهای سنگین برای پخش فرآورده ها، با راه اندازی این مجتمع، امکان اقامت برای رانندگان و سایر ارائه خدمات به آنها مهیا می شود. در فاز 2، اقامتگاه های بوم گردی، هتل 5 ستاره و مراکز اداری احداث می شود و در فاز سوم شاهد ایجاد مراکز تجاری و تفریحی بسیار مدرن خواهیم بود . کل این کار در 9 سال به اتمام می رسد.

وی درباره برآورد مالی اجرای طرح می گوید: ماهشهر در نیم قرن اخیر رشد بسیار زیادی داشته و قابل مقایسه با گذشته نیست. با این حال این منطقه به لحاظ امکانات اجتماعی، فرهنگی و گردشگری از رشد متوازن برخوردار نبوده است و با ایجاد این مجموعه، در این زمینه اتفاق بزرگی رخ خواهد داد.  این طرح 2 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد و کاملترین مجموعه گردشگری جنوب کشور است.

سرمایه گذار طرح مانی و بابا از متولیان صنعت در منطقه می خواهد که با حمایت از این طرح بی نظیر، زمینه ایجاد رضایتمندی و افزایش شادی و نشاط در این خطه را ایجاد نمایند. او می گوید: ماهشهر از باب منابع انرژی و از باب امکانات بندری، یکی از نقاط عطف جنوب کشور است و سرمایه گذاری در این زمینه نیاز مبرمی است. با اتمام کار، 2 هزار نفر به کار مشغول می شوند که در کاهش بیکاری موثر است.

وی در پایان خاطر نشان می کند: در این مجموعه 100 نوع درخت با 1600 واریته و پوشش گیاهی کاشته خواهد شد که از جنبه های محیط زیستی در تلطیف هوا و زیبایی این مجموعه عظیم نقش به سزایی خواهد داشت.

توضیح : بندر آنتورپ از بزرگ‌ترین بندرهای جهان به‌شمار می‌آید. این بندر دومین بندر بزرگ اروپا و یکی از مراکز مهم ترابری و تجارت در این قاره محسوب می‌شود. این بندر همچنین بزرگ‌ترین مجموعه یکپارچه پتروشیمی اروپا را در خود جای داده‌است.

انتهای پیام/

کد خبر: 13546