۱۵ کتابی که بیل گیتس خواندن آن‌ها را پیشنهاد می کند

سه شنبه،۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴
۱۵ کتابی که بیل گیتس خواندن آن‌ها را پیشنهاد می کند

گروه فرهنگ و هنر - بیل گیتس را با دنیای کامپیوتر و فناوری شناختیم، موفقیت او در صنعت فناوری اطلاعات باعث شد تا سرمایه‌اش سر به فلک بزند و به یکی از میلیاردر‌های دنیا تبدیل شود. به همین دلیل نیز هر از گاهی خبر‌هایی از ثروت و دارایی بیل گیتس به گوش‌مان می‌خورد.

بیل گیتس این روز‌ها خودش را بازنشسته کرده و با ثروت بی حد و حسابش کیف دنیا را می‌کند. جالب اینجاست که این اعجوبه دنیای فناوری در دوران بازنشستگی دست روی دست نگذاشته و در امور خیریه و فعالیت‌های اجتماعی نیز حضوری پررنگ دارد.

او در کنار همسرش، ملیندا گیتس، نزدیک به ۲۸.۸ میلیارد دلار از سرمایه‌شان را به راه‌اندازی یک مؤسسه خیریه اختصاص دادند و این روز‌ها بیل گیتس را بیشتر در فعالیت‌های بشر دوستانه شاهد هستیم. این عجوبه دنیای فناوری، علاقه زیادی به کمک به مردم دارد و از آنجایی که می‌داند راه موفقیت و آگاهی از مطالعه می‌گذرد، همیشه هوادارانش را به کتاب خواندن تشویق می‌کند.

گیتس به خوبی می‌داند که تعداد تمام کتاب‌هایی که در دنیا موجود است بیشتر از چیزی است که یک نفر در تمام عمرش بتواند این کتاب‌ها را مطالعه کند. گوگل نیز این باور را تأیید می‌کند و بر اساس آماری که منتشر کرده، دقیقاً ۱۲۹،۸۶۴،۸۸۰ جلد کتاب در دنیا وجود دارد و عمر هیچ‌کسی کفاف خواندن این کتاب‌ها را نمی‌کند.

از طرف دیگر همان‌گونه که شما بهتر از ما می‌دانید هر کتابی هم ارزش خواندن ندارد، به همین دلیل بیل گیتس که کتاب‌خوان قهاری است هر از گاهی کتاب‌هایی که مطالعه کرده و به نظرش ارزش خواندن دارند را به هواداران معرفی می‌کند.

در بین کتاب‌هایی که بیل گیتس مطالعه کرده، ۱۵ جلد آن‌ها به نظر او مهم‌تر است و این کتاب‌ها تأثیر مهمی در پیشرفت و ارتقای فکری جهانیان دارد، به همین دلیل قصد داریم با هم نگاهی به فهرست ۱۵ کتابی داشته باشیم که بیل گیتس آن‌ها را پیشنهاد داده و بهتر است این کتاب‌ها را به کتابخانه‌تان اضافه کنید.

توضیح: خوشبختانه برگردان فارسی بعضی از کتاب‌هایی که بیل گیتس معرفی کرده در بازار نشر ایران موجود است، اما بعضی از این کتاب‌ها نیز به فارسی ترجمه نشده و به این کتاب‌ها از این جهت اشاره می‌کنیم که خواننده‌هایی که تسلط نسبی به زبان انگلیسی دارند از مطالعه این کتاب‌ها لذت ببرند، چه بسا که مترجمان خبره و کاربلد کشور نیز با مطالعه این فهرست به فکر ترجمه کتاب‌هایی از این فهرست بیافتند که به فارسی برگردان نشده‌اند.

زندگی چیزی است که شما می‌سازید، نوشته پیتر بافِت

2040664_348.jpg

احتمال زیادی وجود دارد که نام پیتر بافِت (Peter Buffet) به گوش شما نخورده باشد، اما اگر زندگی افراد موفق را دنبال می‌کنید مطمئن هستیم که نام وارن بافت (Warren Buffett)، را شنیده‌اید و می‌دانید در خصوص میلیاردری صحبت می‌کنیم که ۸۶.۴ میلیارد دلار ثروت و دارایی دارد. جالب است بدانید کتاب «زندگی چیزی است که شما می‌سازید»، (Life is What You Make)، نوشته پسر وارن بافت است و کسی این کتاب را نگارش کرده که به خوبی طعم موفقیت و ثروت پدر را چشیده است.

به همین دلیل نیز پیتر بافت در این کتاب ایده‌های بسیار کارآمدی را با خوانندگان در میان می‌گذارد که رویکرد انسان‌ها به زندگی را تغییر می‌دهد. همان‌گونه که برای شما گفتیم پدر پیتر بافت یکی از ثروتمندترین افراد دنیا است، اما به‌رغم ثروت بی‌پایانش، پولی به فرزندانش نداده و در عوض سعی کرده تا پیتر بافت را یک ثروتمند خودساخته بار بیاورد که با تکیه بر نیروی عزم و اراده خودش به موفقیت برسد. جالب اینجاست بیل گیتس نیز از این لحاظ همانند وارن بافت فکر می‌کنند و مال و منال زیادی در اختیار بچه هایش قرار نداده تا فرزندانش روی پای خودشان بیاستند و با کسب دانش و آگاهی پا جای پدر بگذارند.

به‌عبارت دیگر می‌توان گفت کتاب «زندگی چیزی است که شما می‌سازید»، در‌واقع تجربه‌های ناب وارن بافت است که به پسرش پیتر منتقل کرده و به همین دلیل نیز با یکی از خاص‌ترین کتاب‌های دنیا در زمینه موفقیت فردی طرف هستیم. وارن بافت ممکن است سرمایه زیادی در اختیار پیتر نگذاشته باشد، اما دیدگاه و نگرش خود را به زندگی به پسرش منتقل کرده و با مطالعه این کتاب، با دیدگاه یکی از میلیارد‌های برجسته دنیا آشنا خواهید شد.

بعید می‌دانیم این کتاب به فارسی برگردان شده باشد، اما خوشبختانه متن ساده و روانی دارد و اگر اهل مطالعه کتاب‌های زبان اصلی هستید، در مطالعه این کتاب با مشکل روبرو نخواهید شد.


ایده‌های خوب از کجا می‌آیند، نوشته استیون جانسون

ایده‌های خوب از کجا می‌آیند، نوشته استیون جانسون

این کتاب را نه‌تن‌ها بیل گیتس پیشنهاد کرده است بلکه دیگر کارآفرینان و چهره‌های برتر دنیا نیز از کتاب «ایده‌های خوب از کجا می‌آیند» (Where Good Ideas Come)، تعریف و تمجید‌های زیادی انجام د‌اده‌اند. دلیل موفقیت این کتاب کاملاً روشن است چرا که بیشتر کتاب‌ها به ارتقای شخصی و افزایش مهارت توجه دارند، اما همان گونه که از نام این کتاب پیدا است به ایجاد ایده‌های خوب و موفق در فرد توجه دارد.

کاملاً مشخص است اگر در حرفه خود ایده خوبی داشته باشید بدون شک موفق خواهید شد، به همین دلیل نیز استیون جانسون در این کتاب به فرآیند ایجاد و بهینه‌سازی ایده‌ها اشاره می‌کند. اگر به ایده‌پردازی علاقه داشته باشید حتماً در جریان هستید که بیشتر افراد فکر می‌کنند ایده‌ها ناگهان در ذهن جرقه می‌زنند، اما ایده‌پردازی به همین راحتی هم نیست و یک ایده خوب تنها در ذهن‌های خوب و موفق ایجاد می‌شود.

به همین دلیل نگارنده سعی داشته تا نحوه فکر کردن را برای ایجاد و پرورش ایده‌های خوب به خواننده آموزش دهد. این کتاب برای جغرافیای خاصی نوشته نشده و هر کسی در هر مکانی می‌تواند از راهنمایی‌های خوب آن برای ایجاد ایده‌های بکر و کارآمد کمک بگیرد.


راه‌رفتن روی ماه با اینشتین، نوشته جاشوآ فوئر

راه‌رفتن روی ماه با اینشتین، نوشته جاشوآ فوئر

اگر بگوییم موفقیت از فکر و ذهن شروع می‌شود، بیراه نگفته‌ایم، جاشوآ فوئر (Jashua Foer)، نویسنده کتاب راه رفتن روی ماه با اینشتین (Moonwalking with einstein)، متخصص بهینه‌سازی هوش است و در این کتاب سعی دارد تا به خواننده‌هایش آموزش دهد تا با پرورش ذهن و افزایش قدرت فراگیری، دانش و تخصص خود را بیشتر کنند.

روش‌های مطرح شده در این کتاب بار‌ها از جانب جاشوآ فوئر امتحان شده و با انجام این روش‌ها مطمئن خواهید بود که در یک بازه زمانی مشخص، کارآیی هوش خود را افزایش می‌دهید و حافظه قوی‌تری خواهید داشت. به این ترتیب با تقویت حافظه، در دنیای تجارت و تحصیل از رقبا یک سر و گردن جلوتر می‌افتید.

جالب اینجاست که جاشوآ فوئر، شوخ‌طبعی خاصی نیز دارد و با کتابی طرف هستیم که لحن نگارش جذاب آن، خواننده را خسته نمی‌کند. برای اثبات شوخ‌طبعی جاشوآ فوئر کافی است نگاهی به نام بامزه این کتاب داشته باشید. شاید مطالعه این کتاب شما را به سلطان حافظه تبدیل نکند، اما به شما قول می‌دهیم در به‌خاطر آوردن درس‌ها و اطلاعات کاری مشکلی نخواهید داشت.

لازم به ذکر است که مغز نیز همانند دیگر قسمت‌های بدن برای تقویت شدن نیاز به تغذیه مناسب و تمرین دارد و در نتیجه پس از مطالعه این کتاب توصیه می‌کنیم حتماً تمرین‌هایی که در آن ذکر شده را برای تقویت حافظه انجام دهید. خوشبختانه این کتاب با نام «قدم‌زدن روی ماه با اینشتین»، توسط گیتی قاسم‌زاده در انتشارات هورمزد منتشر شده و به راحتی می‌توانید نسخه ترجمه‌شده این کتاب ارزشمند را مطالعه کنید.


رقصیدن به کار، نوشته کارول لومیز

رقصیدن به کار، نوشته کارول لومیز

کارول لومیز (Carol Loomis)، روزنامه‌نگار کهنه‌کاری است که نزدیک به ۴۰ سال، زندگی موفق وارن بافت را زیر نظر داشته و تجربه‌هایی که از زندگی این کارآفرین و میلیاردر آموخته را با کتاب «رقصیدن به کار» (Tap Dancing to work)، با خواننده‌ها در میان گذاشته است.

لومیز در این کتاب پرده از اسرار موفقیت وارن بافت بر می‌دارد و استراتژی‌ها و رویکرد‌های ذهنی او را با زبانی ساده منتقل می‌کند. از طرف دیگر از آنجایی که حتی میلیارد‌ها نیز در طول دوران حرفه‌ای خود مشکلات مختلفی را تجربه کرده‌اند، لومیز در این کتاب به مشکلاتی که روزگار سر راه وارن بافت گذاشته و راه‌حل‌هایی که وی برای برطرف کردن این مشکلات به کار گرفته را مطرح می‌کند. آشنایی کامل کارول لومیز از وارن بافت تنها به حرفه و کار او مختص نمی‌شود و این خبرنگار برجسته اطلاعات زیادی از نحوه تصمیم‌گیری وارن بافت در زندگی شخصی این میلیاردر را در این کتاب نوشته است.

کتاب «رقصیدن به کار» در‌واقع راهنمای جامعی برای تمامی افرادی است که عزم موفقیت در دنیای پررقابت تجارت امروزی دارند. این کتاب کمک می‌کند تا کارآفرین‌ها جایگاه خود را در تجارتی که دارند پیدا کنند و نسبت به این جایگاه، تصمیم‌های درستی برای موفقیت کار و حرفه خود بگیرند.


ساخت دنیای مدرن، نوشته واکلاف اسمیل

ساخت دنیای مدرن، نوشته واکلاف اسمیل

همان‌گونه که از نام این کتاب پیدا است، خواننده را در جریان مطالب جذابی از تغییر تمدن و استفاده از منابع قرار می‌دهد. انصافاً باید اعتراف کنیم خواندن این‌گونه کتاب‌ها ممکن است در نگاه اول خسته‌کننده به نظر برسد، اما به خواننده کمک می‌کند تا نسبت به تغییرات جدیدی که در تمدن امروزی شاهد هستیم آماده شود و با بهره‌گرفتن از این تغییرات، کار و تجارتی که به آن مشغول است را بهتر است گذشته به پیش ببرد.

کتاب «ساخت دنیای مدرن» (Making the Modern World)، نگاهی به تغییرات اخیر و پیشرفت‌های چین و دیگر کشور‌های آسیایی دارد، بدون شک آشنا شدن با این پیشرفت‌ها به دیگر خواننده‌های آسیایی کمک می‌کند تا خودشان را برای تغییرات جدید آماده کنند. برای روشن‌تر شدن موضوعات این کتاب اجازه دهید مثالی از آن بزنیم.

بر اساس اطلاعات این کتاب، در چند سال گذشته مصرف سیمان چین افزایش زیادی داشته و مصرف این کشور حتی از مصرف آمریکا در صد سال گذشته نیز بیشتر شده است. این واقعیت، از نیاز بازار چین به سیمان پرده بر می‌دارد و چنین اطلاعاتی به تاجرین بین‌المللی کمک می‌کند تا بیشتر به فکر نیاز بازار‌های جهانی باشند. مورد جالب دیگری که در این کتاب به چشم می‌خورد، علاقه چینی‌ها به خرید کالا‌های لوکس و لاکچری است که این قضیه نیز می‌تواند زمینه‌ساز تأمین نیاز بازار کالا‌های لوکس در چین باشد. اطلاعات جالب این کتاب به این موارد ختم نمی‌شود و در ادامه مخاطب را در جریان چگونگی ایجاد نیاز در این بازار‌ها قرار می‌دهد تا تاجرین رویکرد بهتری برای پاسخ نیاز مشتری بدست بیاورند.


ششمین انقراض، نوشته الیزابت کولبرت

ششمین انقراض، نوشته الیزابت کولبرت

اگر به جانورشناسی علاقه داشته باشید حتماً دایناسور‌ها را می‌شناسید و به‌خوبی می‌دانید که قرن‌ها است نسل آن‌ها منقرض شده، زمین‌شناسان دلایل مختلفی را برای انقراض دایناسور‌ها معرفی میکنند که مهم‌ترین آن‌ها برخورد شهاب‌سنگی بزرگ با زمین است. اما کتاب «ششمین انقراض» (The Sixth Extinction)، خطر جدیدی را برای انقراض آینده زمین تصور می‌کند و مدعی است انسان‌ها خطر اصلی انقراض زمین هستند.

کتاب ششمین انقراض از نابودی بی‌مهابای حیوانات پرده بر می‌دارد و مدعی می‌شود آخرین فیل‌هایی که امروز در حیات‌وحش زندگی می‌کنند تا بیست سال آینده از بین خواهند رفت و در آینده فیل‌ها فقط در باغ‌وحش‌ها پیدا می‌شوند.

به این ترتیب کودکان آینده فقط می‌توانند فیل‌ها، ببر‌ها و کرگدن‌ها را در باغ‌وحش ملاقات کنند یا اینکه از پشت جعبه جادویی تلویزیونی به تماشای حیوانات و حیات‌وحش بنشینند. همان‌سگونه که در جریان هستید وضعیت آب و هوا نیز اصلاً خوب نیست و گرمایش جهانی، حیوانات و انسان‌ها را تهدید می‌کند. شوربختانه باید گفت انسان آن‌گونه که باید و شاید به خطر انقراض احتمالی حیوانات فکر نکرده و بیل گیتس با معرفی این کتاب قصد دارد خطر‌ها و مشکلاتی که انسان‌ها برای زمین و حیات‌وحش ایجاد کرده‌اند را بیشتر به کتاب‌خوان‌ها منتقل کند.


مردی که دنیا را غذا داد، نوشته لئون هِسِری

مردی که دنیا را غذا داد، نوشته لئون هِسِری

دکتر نورمن بُرلانگ (Dr. Norman Borlang)، چهره‌ای شناخته شده است و گفته می‌شود میلیون‌ها نفر را از گرسنگی نجات داده و کمتر کسی را در دنیا سراغ داریم که فعالیت‌های بشر دوستانه‌اش همانند نورمن برلانگ چشمگیر بوده باشد. کتاب «مردی که دنیا را غذا داد» (The Man Who Fed the World)، به داستان تلاش‌های نورمن برلانگ و کمک‌رسانی او به انسان‌ها می‌پردازد.

این داستان از چیزی که فکرش را بکنید جذاب‌تر است و دکتر نورمن برلانگ فردی بود که متوجه شد سرعت رشد جمعیت دنیا نسبت به موادغذایی مورد نیاز انسان‌ها بیشتر است و به همین دلیل نیز تلاش‌های زیادی برای تأمین موادغذایی در سطح جهانی انجام داد. خوشبختانه این تلاش‌ها از نگاه جوامع بین‌المللی پنهان نماند و در نهایت جایزه نوبل را برای نورمن برلانگ به دنبال داشت.

تلاش‌های نورمن برلانگ تأثیر زیادی در کشاورزی گذاشت و این کتاب داستان این تلاش‌ها را با لحنی جذاب با مخاطب در میان می‌گذارد.


پروژه رزی، نوشته گرام سیمسیون

پروژه رزی، نوشته گرام سیمسیون

اگر اهل خواندن داستان‌های عاشقی هستید و نمی‌خواهید کتاب‌هایی که در بالا معرفی کردیم را بخوانید، پیشنهاد می‌کنیم کتاب پروژه رزی (The rosie Projects)، را حتماً بخوانید. ممکن است در نگاه اول معرفی یک کتاب عاشقانه از جانب بیل گیتس عجیب به‌نظر برسد، اما این کتاب ارزش خواندن دارد و داستان پروفسور ژنتیکی را روایت می‌کند که رفتار اجتماعی عجیب و غریبی دارد.

پروفسور داستان ما فهرستی از خصوصیت‌های شخصیتی همسر آینده‌اش را آماده می‌کند و بر اساس همین خصوصیات و با منطق خاص خودش به دنبال زن رویاهایش می‌گردد، اما روزگار برنامه دیگری برای او در نظر داشت و با دختری با نام رزی آشنا می‌شود که از هیچ‌کدام از خصوصیت‌های مورد نظر این پروفسور برخوردار نبود. پروفسور قصه ما عاشق رزی می‌شود و داستان عاشقانه و جذاب را در این کتاب شاهد هستیم که درس‌های مهمی از زندگی را با خوانندگان در میان می‌گذارد. کتاب پروژه رزی در ایران توسط مهدی نسرین در انتشارات مرکز به فارسی برگردان شده است.


گتسبی بزرگ، نوشته اسکات فیتزجرارد

گتسبی بزرگ، نوشته اسکات فیتزجرارد

داستان‌های عاشقانه ممکن است در نگاه اول سطحی به‌نظر برسند، اما این داستان‌ها را دست کم نگیرید و رمان‌های عاشقانه زیادی را سراغ داریم که دنیا را تکان داده‌اند. یکی از معروف‌ترین این رمان‌ها کتاب گتسبی بزرگ است. این کتاب برای اولین بار در سال ۱۹۲۵ منتشر شد و یک اثر کلاسیک ناب به‌حساب می‌آید که هر کتاب خوانی دست‌کم یک بار باید به مطالعه گتسبی بزرگ بنشیند.

جالب است بدانید گتسبی بزرگ یکی از مهم‌ترین رمان‌های آمریکایی است و این کتاب به‌عنوان واحد درسی دانشجویان رشته ادبیات در کشور‌های مختلف دنیا، آموزش داده می‌شود. این موارد باعث شد تا بیل گیتس نیز شاهکار اسکات فیتزجرارد را به هوادارانش معرفی کند.

گتسبی بزرگ حکایت عشق دیرینه‌ای را روایت می‌کند که پایانی غم‌انگیز دارد، موفقیت این کتاب باعث شده تا دو اقتباس بزرگ سینمایی را نیز از آن شاهد باشیم که دومین این اقتباس به سال ۲۰۱۳ باز می‌گردد و در فیلم گتسبی بزرگ، لئوناردو دیکاپریو بازی فراموش‌نشدنی را از خودش به جای گذاشت.

معروف‌بودن کتاب گتسبی بزرگ و اهمیت ادبی این اثر باعث شده تا چندین ترجمه را از آن در ایران شاهد باشیم، با این حساب پیشنهاد می‌کنیم کتاب گتسبی بزرگ را با ترجمه زنده یاد کریم امامی از انتشارات امیرکبیر مطالعه کنید.


ماجراجویی‌های تجاری: دوازده داستان کلاسیک از دنیای وال‌استریت، نوشته جان بروکز

ماجراجویی‌های تجاری: دوازده داستان کلاسیک از دنیای وال‌استریت، نوشته جان بروکز

این کتاب جای خاصی در دل بیل گیتس دارد و یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های او به حساب می‌آید و حیف است که چنین کتاب ارزشمندی را مطالعه نکنید. همان‌گونه که از نام کتاب «ماجراجویی‌های تجاری: دوازده داستان کلاسیک از دنیای وال‌استریت» (Business Adventures: Twelve Classic Tales from the World of Wall Street)، پیدا است، داستان‌هایی از دنیای پررقابت وال‌استریت را با خواننده در میان می‌گذارد. در نتیجه می‌توان گفت با کتابی طرف هستیم که داستان‌های آن تصویر واضحی از وضعیت وال‌استریت را پیش روی مخاطب می‌گذارد.

جالب است بدانید وارن بافت به عنوان یکی از استادان بیل گیتس، این کتاب را در سال ۱۹۹۱ به بیل گیتس هدیه داد و به این ترتیب با کتابی طرف هستیم که وارن بافت نیز علاقه زیادی به آن دارد.

مرکز بازار بورس نیویورک در وال‌استریت واقع شده و به همین دلیل این خیابان به نمادی از تجارت و اقتصاد در میان کارآفرینان و چهره‌های سرشناس تبدیل شده است. بیل گیتس مدعی است تجارت ممکن است پیچیدگی‌های زیادی داشته باشد، اما قوانین تجارت در شغل‌های مختلف تفاوت چندانی با هم ندارد و به همین دلیل نیز خواننده با مطالعه داستان‌های این کتاب، با قوانین تجارت آشنا می‌شود و فرصت‌های بهتری را برای موفقیت در حرفه و کسب و کار خودش فراهم می‌کند.


چگونه با آمار دروغ بگوییم، نوشته دارل هاف

چگونه با آمار دروغ بگوییم، نوشته دارل هاف

آمار و ارقام حرف اول را در باورپذیری انسان‌ها می‌زند و اگر مطلبی را با عدد و رقم برای مخاطب گفته شود، مخاطب با اطمینان بیشتری این مطلب را قبول می‌کند. همین امر باعث شده تا آمار و ارقام به چاقوی دو سری تبدیل شود که به راحتی می‌توان از آن استفاده نادرست کرد و با مطرح کردن آمار و ارقام نادرست، مخاطب را به‌سادگی فریب داد.

شرکت‌های جهانی با کمک آمار و ارقام نادرست، به راحتی مشتری‌ها را فریب می‌دهند و به خرید محصولات ترغیب می‌کنند. آمار و ارقام در دنیای سیاست نیز ابزار مهمی است و در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا شاهد دستکاری آمار و ارقام از جانب کمپین‌های تبلیغاتی بودیم.

کتاب «چگونه با آمار دروغ بگوییم»، (How to lie with Statistics)، پرده از راز دستکاری آمار بر می‌دارد و اطلاعات ارزشمندی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد تا در آینده هر آماری را باور نکند و فریب کمپین‌های تبلیغاتی را نخورد. این کتاب کمک میکند تا مخاطب با عملکرد احتمالات آشنا شود و نقش بخت و اقبال را در زندگی نادیده نگیرد.

مطالب این کتاب نیز با زمانی ساده نگارش شده و لحن بامزه و جذاب آن جلوی خستگی خواننده را می‌گیرد.

خوشبختانه انتشارات دنیای اقتصاد ترجمه خوبی از این کتاب را با همین نام منتشر کرده است و اگر به آمار و ارقام علاقه دارید، پیشنهاد میکنیم کتاب «چگونه با آمار دروغ بگوییم» را با ترجمه حسین راهداری خریداری کنید.


انسان خردمند: تاریخ مختصر بشر، نوشته یووال هراری

انسان خردمند: تاریخ مختصر بشر، نوشته یووال هراری

در این قسمت به یکی از جنجالی‌ترین کتاب‌های چند سال اخیر رسیدیم، این کتاب نوشته دکتر یووال هراری (Yuval Noah Harari)، است و به‌رغم اینکه در محافل دانشگاهی نقد‌های زیادی به آن وارد شده است در نزد عموم مردم به یکی از کتاب‌های پرطرفدار تبدیل شده. کتاب «انسان خردمند: تاریخ مختصر بشر» (Sapiens: A Brief History of Humankind) سوال‌های جالبی را مطرح می‌کند که بشریت مدت‌ها است به دنبال پاسخ این سوال‌ها می‌گردد.

آیا عدالتی در تاریخ یافت می‌شود؟ آیا در مسیر تاریخ مردمان سعادتمند‌تر شده‌اند؟ و سوال‌هایی از این دست را می‌توان تنها قسمتی از پرسش‌های جالب این کتاب دانست که یووال هراری سعی در پاسخ آن‌ها دارد. محبوبیت این کتاب باعث شد تا در عرض مدت کمی به ۳۰ زبان ترجمه شود و در ایران نیز ترجمه خوبی از کتاب «انسان خردمند: تاریخ مختصر بشر» را از نیک گرگین و انتشارات نشر نو شاهد هستیم.

این کتاب نه تنها از جانب بیل گیتس به خوانندگان معرفی شده، بلکه باراک اوباما و مارک زاکر برگ نیز که کتاب‌خوان‌های قهاری هستند مطالعه کتاب «انسان خردمند: تاریخ مختصر بشر» را به هوادارانشان توصیه کرده‌اند.


استثنایی‌ها، نوشته مالکوم گلدوِل

استثنایی‌ها، نوشته مالکوم گلدوِل

حتماً شما هم شنیده‌اید که می‌گویند اگر می‌خواهید در کاری موفق شوید، باید دست‌کم ۱۰ هزار ساعت تمرین کنید. این گفته که در محافل انگیزشی زیاد نقل می‌شود یکی از دستاورد‌های کتاب «استثنایی‌ها»، است. مالکوم گلدول یکی از بهترین چهره‌ها در زمینه موفقیت و انگیزش شخصی است و در این کتاب تأکید زیادی به تلاش و کوشش دارد و به قول ما ایرانی‌ها معتقد است نابرده رنج، گنج میسر نمی‌شود.

کتاب «استثنایی‌ها»، (Outliers)، در ایران نیز کتابی بسیار شناخته شده است و تاکنون نزدیک به ۷ ترجمه از آن با نام‌های متفاوت روانه بازار نشر شده‌اند. جالب اینجاست که عناوین ترجمه شده این کتاب با اسم اصلی آن اصلاً سازگاری منطقی ندارد و معنی واژه Outliers در‌واقع به کسانی اطلاق می‌شود که شخصیتی انزواطلب دارند. مالکوم گلدول تلاش و پشتکار را لازمه موفقیت می‌داند و افراد بسیاری را مثال می‌زند که به رغم داشتن ضریب هوشی بسیار زیاد، به دلیل نداشتن پشتکار به افراد ناموفقی تبدیل شده‌اند. با این حساب کاملاً طبیعی است که چنین کتابی در فهرست کتاب‌های پیشنهادی انسان پرتلاشی مانند بیل گیتس قرار بگیرد.


کانتینر، نوشته مارک لوینسون

کانتینر، نوشته مارک لوینسون

مارک لوینسون، یکی از اقتصاد‌دان‌های برجسته دنیا است و در این کتاب به ابداع کانیتنر‌ها و تأثیر این جعبه‌های بزرگ بر زندگی انسان‌ها اشاره می‌کند. ممکن است در نگاه اول چنین موضوعی، سطحی و خسته‌کننده به‌نظر برسد، اما جالب است بدانید مارک لوینسون فرزند پدری است که شغل‌اش حمل کانتینر بوده و به همین دلیل نیز اطلاعات بسیار زیادی از کانتینر‌ها و تأثیر آن‌ها در اقتصاد و جامعه بشری با خواننده‌هایش به اشتراک گذاشته است.

او در این کتاب از تأثیر کانتینر‌ها در تغییر کاربردی بندر‌ها از حالت سنتی به مدرن اشاره می‌کند و سرمایه‌گذاری‌های وسیع و پیشرفت صنعت حمل و نقل را برای حمل بهتر کانتینر‌ها بررسی می‌نماید. به این ترتیب پیشنهاد می‌کنیم اگر به صنعت حمل و نقل علاقه دارید حتماً مطالعه این کتاب را به برنامه آخر هفته خود اضافه کنید. این کتاب توسط محسن شفیع‌زاده در انتشارات دنیای اقتصاد به فارسی برگردانده شده است.


چگونه اشتباه نکنیم: قدرت تفکر ریاضیاتی، نوشته جردن الن‌بِرگ

چگونه اشتباه نکنیم: قدرت تفکر ریاضیاتی، نوشته جردن الن‌بِرگ

ریاضی علم بسیار شیرین و جذابی است، اما دافعه زیادی هم دارد و افراد زیادی را می‌شناسیم که علاقه‌ای به ریاضیات ندارند. کتاب «چگونه اشتباه نکنیم: قدرت تفکر ریاضیاتی» (How Not to Be Wrong: The Power of Mathematical Thinking)، ساختاری پنهان از ریاضیات را پیش‌روی مخاطب قرار می‌دهد تا به کمک آموخته‌های این کتاب، زمان‌بندی و برنامه‌ریزی شخصی بهتری انجام دهید.

جردن الن‌برگ (Jordan Ellenberg) در این کتاب سعی می‌کند تا با رویکردی جالب از علم ریاضی به پرسش‌هایی مانند اینکه چقدر زودتر باید در فرودگاه حاضر شویم؟ افکار عمومی واقعاً چه چیزی را معرفی می‌کند؟ چرا والدین بلند قد، کودکانی کوتاه قد دارند؟ چقدر احتمال دارد سرطان گریبان شما را بگیرد؟ را می‌توان قسمتی از پرسش‌های جالب این کتاب نام برد که نویسنده به آن‌ها پاسخ می‌دهد.

در این قسمت به پایان فهرست پیشنهادی کتاب‌های بیل گیتس رسیدیم، از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم اهل کتاب و کتابخوانی هستید و کتاب‌های پیشنهادی خوبی را در نظر دارید، در پایان پیشنهاد می‌کنیم نام و توضیحات این کتاب‌ها را در قسمت نظرات با ما و سایر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

انتهای پیام/

منبع: bartarinha - alux

کد خبر: 6930