سلول‌های بویایی مقابل کرونا خودکشی می کنند

جمعه،۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۴
 سلول‌های بویایی مقابل کرونا خودکشی می کنند

گروه علمی - در تحقیقات جدید برای پیدا کردن درمان کرونا مشخص شده که این ویروس در هر مرحله رفتار متفاوتی از خود بروز می دهد.

به گزارش  پیام ایران ، دانشمندان احتمال می‌دهند اعصاب بویایی مرتبط با مغز به معنای واقعی کلمه خودکشی می‌کنند.

 دانشمندان موسسه علمی غیرانتفاعی Monell Chemical Senses Center در پنسیلوانیا (ایالات متحده آمریکا) معلوم کردند که چرا بدن انسان هنگام مبتلا شدن به ویروس کرونا اغلب قوه بویایی خود را از دست می دهد.

مطالعات دانشمندان آمریکایی حاکی از این است که حدود یک چهارم از بیماران کرونایی بهبود یافته مورد بررسی، از نظر بویایی مشکل داشتند. به گفته آنها، احساس بویایی حدود دو هفته پس از ناپدید شدن سایر علائم بیماری کووید ـ ۱۹ ، به میزان قابل توجهی تضعیف می شود. پزشکان گفتند بازگرداندن حس بویایی ممکن است تا چندین ماه طول بکشد اما این موضوع به تحقیقات بیشتر نیاز دارد.

در همین حال، متخصصان این امر را رد نمی کنند که برای برخی از بیماران کووید ـ ۱۹ از بین رفتن بویایی  جبران ناپذیر شده و آنها برای همیشه قوه بویایی خود را از دست دهند. پدیده از بین رفتن توانایی حس کردن بو توسط پزشکان آمریکایی به عنوان یک واکنش محافظتی سیستم ایمنی بدن توضیح داده شده است. آنها احتمال می دهند  اعصاب بویایی مرتبط با مغز به معنای واقعی کلمه "خودکشی می کنند" تا از شیوع بیشتر ویروس کرونا جلوگیری کنند.

یکی از مبتلایان درمان شده از کرونا گفت: به دلیل از بین رفتن قوه بویایی  دچار استرس شدید شده و حتی به شدت لاغر شده چون از خوردن غذا لذت نمی برد و اکنون طعم پیتزای مورد علاقه وی اکنون کثل مقوا شده است. وی همچنین اعتراف کرد که از تنها ماندن در خانه می ترسد زیرا به دلیل از بین رفتن قوه بویایی  نخواهد توانست نشت گاز احتمالی یا بوی دود را حس کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 11627