وضعیت آب در کشور بحرانی است

پنج شنبه،۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵
وضعیت آب در کشور بحرانی است

گروه محیط زیست - رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در حوزه‌های آب دچار بحران هستیم، چراکه با کاهش نسبتا چشمگیری در میزان منابع آب تجدید شونده کشور طی ۵۰ سال گذشته روبه رو شده‌ایم.

به گزارش  پیام ایران ،  سیدمحمد مجابی  با اشاره به اینکه اکنون وضعیت محیط زیست جهان با مشکل همراه است و این مساله تنها مربوط به کشور ما نیست، گفت: یکی از گام‌های موثری که در زمینه اصلاح اتفاق افتاد، ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیست توسط مقام معظم رهبری بود.

وی افزود: حدود شش سال از ابلاغ این سیاست‌ها می‌گذرد و میزان قوانینی که در حوزه خاص محیط زیست تصویب شد، معادل قوانین مادر محیط زیست از ‌پیش از سیاست‌ها تاکنون بود یعنی؛ پس از ابلاغ سیاست‌ها قانون هوای ‌پاک، قانون حفظ و احیای تالاب‌ها، قانون تنوع ژنتیک، قانون حفاظت از خاک، قانون اصلاح مالیات بر ارزش افزوده با فصل محیط زیست و همین‌طور قانون حمایت از محیط‌بانان و جنگلبانان نیز به به آنچه که در قوانین مادر در حوزه خاص محیط زیست داشتیم که عبارت بود از قانون حفظ و بهسازی محیط زیست، قانون شکار و صید و نحوه جلوگیری از آلودگی هوا اضافه شد.  با این حال در حوزه‌های عام نتوانستیم به این میزان موفقیت دست ‌پیدا کنیم.

وی ادامه داد: یکی از بحرانی‌ترین مسائل کشور آب است اما هنوز با گذشت بیش از ۳۰ سال قانون توزیع عادلانه آب مبنای قانونی کشور است. همچنین در رابطه با مباحث مربوط به شیلات یا در رابطه با جنگل‌ها،  مراتع و حفظ امور اراضی به‌همین صورت است.

او با اشاره به اینکه شاخص‌های وضعیت هوا را می‌توان به دو بخش تاثیر گازهای گلخانه‌ای بر گرمایش کره زمین و شاخص آلودگی هوا تقسیم کرد، گفت: متاسفانه به‌لحاظ تولید گازهای گلخانه‌ای جایگاه مناسبی در جهان نداریم و جزو ۱۰ کشور اول تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای هستیم. این در حالیست که میزان تولید این آلاینده‌ها در ایران برابر با کشور کره‌جنوبی است اما تولید ناخالص داخلی کره جنوبی سه تا چهار برابر ایران است.

وی تصریح کرد: اگر روند مصرف انرژی را به‌همین صورت در ایران ادامه دهیم یقینا کمتر از ۵ سال دیگر مجبور به واردات انرژی خواهیم شد و این موضوع برای کشور ایران بسیار عجیب خواهد بود. با این حال ‌پس از ابلاغ سیاست‌های محیط زیستی، براساس آمار از سال ۹۲ تا سال ۹۶ در حوزه شاخص آلاینده اکسیدهای گوگرد به سمت بهبود حرکت کرده‌ایم اما شیب تقریبا یکسانی را از آن زمان تاکنون تجربه کرده‌ایم که بیشتر به‌دلیل سیاست‌های تحریم علیه کشور نتوانسته‌ایم اصلاحات را به شکل مطلوبی ‌پیش ببریم.

رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن بیان اینکه وضعیت کشور در حوزه آب بحرانی است، گفت: با وجود اینکه در چند شهر بحران آب آشامیدنی وجود دارد اما به طور کلی وضعیت شاخص آب آشامیدنی کشور خوب است و  درسترسی عموم جامعه به آب آشامیدنی در سطح مناسبی قرار دارد اما دسترسی به فاضلاب و ‌پساب‌های تصفیه‌شده، وضعیت برداشت و مصرف آب‌های تجدیدشونده و فرونشست زمین به‌دلیل برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی وضعیت نامناسبی دارند.

به گفته مجابی، وضعیت کشور در حوزه آب بحرانی است چراکه بنابر برآوردهای ۵۰ ساله و با توجه به خشکسالی‌هایی که در کشور اتفاق افتاد از ۱۲۷ میلیارد متر مکعب میزان منابع آب تجدیدشونده در گذشته به کمتر از ۹۰ میلیارد متر مکعب رسیده‌ایم بنابراین لازم است به تصفیه فاضلاب و ‌پساب‌ها و ‌پرداخت حق‌ابه طبیعت توجه کافی شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 13239