تشخیص افسردگی با استفاده از هوش مصنوعی

چهارشنبه،۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۹
تشخیص افسردگی با استفاده از هوش مصنوعی

گروه فناوری - محققان ژاپنی در تازه‌ترین مطالعات خود موفق به تشخیص سریع علائم افسردگی در افراد با استفاده از هوش مصنوعی شدند.

 به گزارش  پیام ایران ‏، به نقل از مدیکال اکسپرس، افسردگی یک مشکل جهانی است و عواقب جدی برای سلامت افراد و اقتصاد به دنبال دارد، بنابراین برای مقابله با شیوع فزاینده آن به ابزار‌های غربالگری سریع و موثر نیاز است. اکنون محققان ژاپنی دریافته‌اند که می‌توان از هوش مصنوعی (AI) برای تشخیص علائم افسردگی استفاده کرد.

محققان دانشگاه تسوکوبا در جریان مطالعات خود نشان دادند که یک سیستم هوش مصنوعی با استفاده از یادگیری ماشینی می‌تواند پریشانی روانشناختی را در بین کارمندان پیش بینی کند.

اگرچه پرسشنامه‌های بسیاری وجود دارد که سلامت روان افراد را بررسی می‌کند، اما افراد ممکن است در پاسخ به سوالات صادقانه در مورد خلق و خوی ذهنی به دلیل ننگ اجتماعی در مورد سلامت روان مردد باشند، از این رو می‌توان از سیستم یادگیری ماشینی برای غربالگری افسردگی/ پریشانی روانشناختی بدون چنین داده‌هایی استفاده کرد، چیزی که محققان دانشگاه تسوکوبا قصد انجام آن را داشتند.

پروفسور شواتارو دوکی، نویسنده اصلی این تحقیق می‌گوید: ما قصد داشتیم دریابیم که آیا سیستم هوش مصنوعی می‌تواند ناراحتی روانی را در بسیاری از افراد از طریق جامعه شناختی، سبک زندگی و عوامل خواب، بدون داده‌های مربوط به حالات ذهنی مانند خلق و خو تشخیص دهد یا خیر. 

برای تحقیق در این باره محققان از گروهی از کارمندان اداری خواستند که یک نظرسنجی آنلاین درمورد جامعه شناختی، سبک زندگی و عوامل خواب انجام دهند؛ سپس آن‌ها یک مدل هوش مصنوعی تهیه کردند که با توجه به داده‌های ۷۲۵۱ شرکت کننده، پریشانی روانشناختی را پیش بینی کرده و نتایج به دست آمده از مدل AI را با پیش بینی‌های انجام شده توسط یک تیم روانپزشک مقایسه می‌کند.

پروفسور دوکی نتایج را شگفت آور توصیف کرده و می‌گوید: ما دریافتیم که حتی بدون داده‌های مربوط به خلق و خو، مدل AI و تیم روانپزشکان پیش بینی‌های مشابهی راجع به پریشانی روانشناختی متوسط ارائه دادند.

علاوه بر این برای شرکت کنندگان با پریشانی شدید روانشناختی، پیش بینی‌های ارائه شده توسط مدل AI دقیق‌تر از پیش بینی‌های روانپزشکان بود.

پروفسور داکی می‌گوید: به نظر می‌رسد این مدل تازه توسعه یافته به راحتی قادر به پیش بینی پریشانی روانشناختی در میان تعداد زیادی از کارگران باشد، بدون اینکه داده‌هایی در مورد خلق و خوی ذهنی آن‌ها وجود داشته باشد. این به طور موثر از مسئله انگ اجتماعی در مورد بهداشت روان در محل کار جلوگیری می‌کند و خطر پاسخ نامناسب به سوالات را توسط پاسخ دهندگان از بین می‌برد. 

بنابراین ابزار‌های غربالگری که نیازی به افراد ندارند تا خلق و خوی ذهنی خود را گزارش دهند، ممکن است دقیق‌تر باشد و بنابراین می‌تواند افرادی را که در غیر این صورت تحت درمان قرار نمی‌گیرند، شناسایی کند. مداخلات قبلی برای درمان افسردگی و پریشانی روانشناختی احتمالا از شدت بیماری روانی کاسته و فواید مهمی هم برای افراد و هم برای جامعه دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 13683