وقوع انفجار چهارم در کابل - 12 نظامی آمریکا کشته شد

جمعه،۰۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۲:۵۳
وقوع انفجار چهارم در کابل - 12 نظامی آمریکا کشته شد

گروه بین الملل -فضای شهر کابل و اطراف فرودگاه بین‌المللی «حامد کرزای» در ساعت‌های گذشته بسیار ملتهب گزارش شده است. دو انفجار  در نزدیکی این فرودگاه به کشته شدن ۱۲ نظامی آمریکا و زخمی شدن ۱۵ نظامی آمریکایی منجر شد و دقایقی قبل انفجار چهارم در حمله به مهمات نظامی آمریکا صورت گرفت.

به گزارش  پیام ایران ‏، منابع خبری از وقوع انفجاری جدید(چهارمین انفجار) در پایتخت افغانستان خبر می‌دهند. برخی منابع گفته‌اند این انفجار در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی حامد کرزای به وقوع پیوسته است.

منابع خبری بامداد جمعه از شنیده شدن صدای انفجارهای جدید در کابل، پایتخت افغانستان و در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی «حامد کرزای» خبر دادند. 

«ذبیح‌الله مجاهد»، سخنگوی طالبان ساعاتی بعدتر اعلام کرد که دلیل این انفجارها اقدام آمریکایی‌ها برای از بین بردن مهمات و تسلیحاتشان بوده است. او از شهروندان کابل خواست «تشویش نداشته باشند.»

فضای شهر کابل و اطراف فرودگاه بین‌المللی «حامد کرزای» در ساعت‌های گذشته بسیار ملتهب گزارش شده است. دو انفجار عصر پنجشنبه در نزدیکی این فرودگاه به کشته شدن ۱۲ نظامی آمریکا و زخمی شدن ۱۵ نظامی آمریکایی منجر شد.

پنتاگون گفته شماری از شهروندان افغانستانی هم در این انفجارها کشته یا زخمی شده‌اند، اما منابع خبری هنوز آمارهای دقیقی در این خصوص اعلام نکرده‌اند.

پس از این دو انفجار، انفجار دیگری هم در نزدیکی فرودگاه کابل به وقوع پیوست.

روز گذشته شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد در حالی که کمتر از یک هفته به فرا رسیدن ضرب‌الاجل ۳۱ اوت برای خروج آمریکا از افغانستان مانده دست‌کم ۴۱۰۰ شهروند آمریکایی هنوز در افغانستان هستند.

وبگاه شبکه خبری «سی‌.ان‌.ان» به نقل از دستیار یک سناتور آمریکایی گزارش داد وزارت خارجه آمریکا در یک نشست توجیهی به سناتورها گفته این آمریکایی‌ها در تلاش بری خروج از افغانستان هستند.

منبع مورد استناد سی‌ان‌ان گفته بود این آمریکایی‌هایی که در افغانستان باقی مانده‌اند همه‌شان در داخل کابل یا در اطراف این شهر نیستند. این منبع گفته بود آمریکا تا کنون ۴۴۰۰ شهروند را از افغانستان تخلیه کرده اما خارج کردن ۴۱۰۰ شهروند باقی‌مانده چالش‌انگیزتر خواهد بود.

مقام‌های کاخ سفید بارها گفته‌اند اطلاع دقیقی از شمار شهروندان آمریکایی باقی مانده در افغانستان ندارند. «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت با توجه به اینکه برخی از آمریکایی‌ها بدون ثبت نامشان نزد سفارت آمریکا در کابل وارد افغانستان شده‌اند اطلاعی از شمار دقیق آمریکایی‌ها نیست.

گروه طالبان یکشنبه (۱۵ اوت/۲۴ مردادماه) بعد از خروج «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور سابق افغانستان وارد شهر کابل شد. تحلیلگران ورود نیروهای طالبان را به منزله خاتمه تلاش‌های ۲۰ ساله آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای بازسازی افغانستان به شکل مطلوب جهان غرب می‌دانند.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شده‌اند بسیاری از مناطق افغانستان را به تصرف خود درآورند. 

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 13959