قطع ۴۸ ساعته آب در زاهدان امان مردم را برید

شنبه،۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۹
 قطع ۴۸ ساعته آب در زاهدان امان مردم را برید

گروه استان ها - بحران اب در استان های شرقی کشور جدی تر شده و تدابیر فوری و ویژه ای را می طلبد.

به گزارش پیام ایران به نقل از ایرنا، قطع بیش‌از ۴۸ ساعته آب در کلانشهر زاهدان به دنبال اختلال پیش آمده در شبکه آبرسانی و افت فشار در روز‌های گرم تابستان تاب تحمل از مردم را ستانده و اکنون ۳۵ درصد از جمعیت این شهر با تنش آبی مواجه است. یکی از ساکنان مهرشهر زاهدان اظهارکرد: ۲ روز است با قطعی مکرر آب در طول روز مواجه هستیم مشکلی که علاوه بر شست و شو و نظافت موجب عدم استفاده از کولر‌های آبی با توجه به شدت گرما شده است. وی ادامه داد: شدت گرما و قطعی مکرر آب آن هم بدون اطلاع رسانی قبلی سبب شده تا در حوزه ذخیره سازی آب نیز مشکل داشته و عملاً هیچ‌گونه آبی برای استفاده نداشته باشیم.

در این روزها که مردم سیستان و بلوچستان درگیر گرمای نزدیک ۵۰ درجه سوزان تابستان هستند قطعی‌های مکرر و نامنظم آب امان آنها را بُریده است.

خشکسالی، وقوع توفان‌های شدید، ریزگردها، قهر طبیعت و گرمای سوزان از یک سو، افت شدید فشار و قطعی‌های مکرر آب از سوی دیگر تاب و تحمل را از مردم سیستان و بلوچستان به ویژه در زاهدان گرفته به‌طوریکه شرایط طاقت‌فرسایی را در برخی از نقاط برای شهروندان به بار آورده است.

در این میان بیش از ۴۸ ساعت است که آب در ۲۴ نقطه شهر زاهدان به دلیل حادثه در لوله خروجی ایستگاه شماره سه ( حرمک ) در مسیر خط انتقال آب چاه نیمه به زاهدان شامل مهرشهر، زیباشهر، دانشگاه، بزرگمهر، معلم، جانبازان، شهیدقلنبر، دانشجو، دانش، پرستار، بهداشت، خرمشهر، مزاری، ثارالله، پوریا، امیرکبیر، آزادگان، انقلاب، شهرک کارگاهی، بعثت، کوثر، فاضلی، غدیرشهر و شهرک جهاد دچار قطعی شده و مردم را با تنش آبی شدید مواجه کرده است.

در چند روز گذشته قطعی‌های مکرر آب در شهر زاهدان سبب بروز مشکلات عدیده و نارضایتی‌ها و گلایه‌هایی از جانب مردم شده است، مشکلاتی که گویا مردم زاهدان همواره مجبور به تحمل آن هستند.

فصل گرما و نیاز شدید آبی به ویژه در سیستان و بلوچستان خشک و کویری با گرمای غیر قابل تحمل و پیش از فصل تابستان ایجاب می‌کند راهکارهای آبی مطمئن و پایدار برای برون رفت از این مشکل ارائه شود، مشکلی که امروزه به یک معضل در شهر زاهدان و سایر شهرهای استان تبدیل شده و نیازمند چاره اندیشی هر چه سریع‌تر مسوولان دست اندرکار است.

مشکل کم آبی در سیستان و بلوچستان به چند سال اخیر خلاصه نمی‌شود و مدت هاست که مردمان این سرزمین با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند مردمانی که گاه نوشیدن جرعه‌ای آب سالم و بهداشتی از جمله آرزوهایشان به حساب می‌آید.

مردم مهربان و خونگرم و قانع سیستان و بلوچستان قدر آب را به خوبی می‌دانند و هیچگاه آن را بی رویه مصرف نمی‌کنند. بسیاری از این مردم راه‌های مصرف بهینه را در طول سال‌های متمادی خشکسالی و کم آبی یافته‌اند بطوری که اگر باغچه و درختی در خانه دارند با احتیاط کامل و رعایت زمان آبدهی، آنها را با آب وضو یا شستشوهای دیگر و یا قطره‌ای آبیاری می‌کنند. بیشتر مردم خودروهای خود را با یک سطل آب و پارچه‌ای خیس تمییز می‌کنند. با این وجود با کمبود آب رو به رو هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 15095