تن ماهی هم از سبد خانوار های ایرانی حذف شده

يکشنبه،۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۸
تن ماهی هم از سبد خانوار های ایرانی حذف شده

گروه اقتصادی - تورم روزافزون در سال های اخیر باعث کوچک تر شدن سفره خانوارها شده است.

به گزارش پیام ایران، نایب رئیس سندیکای کنسروسازی ایران با اشاره به کاهش مصرف تن ماهی گفت: در حالی که تن ماهی غذای کارگری و دانشجویی بود در حال حاضر خیلی از مردم به خاطر قیمت بالا، این کالا را از سبد خرید خود حذف کرده‌اند و تحت تاثیر این موضوع، مشخصا آمار فروش پایین آمده و خیلی از کارخانه‌های تولید تن ماهی تعطیل شده‌اند.

نایب رئیس سندیکای کنسروسازی ایران در مورد علت گرانی تن ماهی گفت: در حال حاضر تن ماهی قیمت‌گذاری پیشینی و نرخ مصوب ندارد و تولیدکنندگان به روال معمول یعنی بر اساس قیمت خرید مواد اولیه و ضوابط سازمان حمایت با لحاظ یک میزان سود قانونی قیمت محصولات خود را تعیین می‌کنند اما با این وجود چنانچه یک تولیدکننده قیمت‌ها را بیش از اندازه افزایش دهد باید پاسخگو باشد.

محمد مختاریانی با اشاره به گرانی مواد اولیه تولید تن ماهی بیان کرد: سال گذشته این موقع از سال هر کیلو ماهی ۵۱ هزار تومان بود اما الان با سه برابر شدن قیمت‌ها هر کیلو ماهی ۱۵۵ هزار تومان شده است.

تن ماهی ۱۰۰ هزار تومان

در میان انواع تن ماهی، قیمت برخی برندها با افزایش بیشتری همراه بوده است. برای نمونه، در حال حاضر هر قوطی ۱۸۰ گرمی تن ماهی در روغن زیتون برند مکنزی با قیمت ۹۴ هزار و ۵۰۰ تومان و برند شیلتون با قیمت ۱۰۵ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

نایب رئیس سندیکای کنسروسازی ایران در مورد علت این گرانی گفت: قیمت تن ماهی‌های طعم‌دار و دارای افزودنی و در روغن‌های مخصوص بالاتر است چرا که برای مثال، تولیدکننده هر کیلو روغن آفتابگردان را ۳۰ هزار تومان تهیه می‌کند در حالی که قیمت روغن زیتون ۲۰۰ هزار تومان به بالاست و چون حدود ۱۸ درصد تن ماهی از روغن تشکیل می‌شود ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان بین تن ماهی در روغن معمولی با تن ماهی در روغن زیتون تفاوت قیمت ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/

 

کد خبر: 15197