افزایش فروشنده‌های پول لازم در بازار مسکن+ جدول قیمت

شنبه،۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۹
افزایش فروشنده‌ها در بازار مسکن+ جدول قیمت

گروه اقتصادی- گزارش‌های میدانی از افزایش تعداد فروشنده‌های پول لازم در بازار مسکن شب عید حکایت دارد؛ معاملات نیز به دلیل قرار داشتن در فصل جابه‌جایی مقداری بالا رفته است.

به گزارش پیام ایران، بازار مسکن در هفته‌های نزدیک به نوروز ۱۳۹۸ مقدار اندکی گرم شده و هردو گروه خریدار و فروشنده البته با احتیاط وارد بازار شده‌اند. دفاتر مشاور املاک می‌گویند که تمایل عرضه‌کنندگان برای فروش واحدهای خود بیشتر شده و به نوعی قصد دارند از فرصت رونق نسبی بازار استفاده کنند. با این حال قیمت‌ها دارای ثبات نسبی است و کمتر فروشنده‌ای پیدا می‌شود که قیمت‌های بالاتر از میانگین منطقه را برای ملک خود تعیین کند. این در حالی است که در ماه‌های قبل عنوان می‌شد فروشنده‌ها هر از گاهی قیمت‌ها را به‌روز می‌کنند.

بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که کمبود واحدهای کوچک متراژ در فایل‌های دفاتر املاک باعث شده تا قیمت هر متر مربع از این نوع آپارتمان‌ها نسبت به واحدهای بزرگ متراژ، بیشتر شود. به طور مثال یک واحد ۵۰ متری نوساز در حکیمیه تهرانپارس بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شوند. در حالی که واحدهای بالای ۸۰ متر مربع حدود ۹ تا ۱۱ میلیون تومان به فروش می‌رسند.

شرایط جدید نشان می‌دهد که سرعت رشد ماهانه قیمت به صفر نزدیک شده است. از سوی دیگر با این‌که حجم فایل‌های فروش آپارتمان در دفاتر املاک به شدت زیاد است، خانه‌های به‌قیمت سریعاً فروخته می‌شود. واسطه‌های ملکی می‌گویند فاصله‌ی عرضه تا فروش یک واحد که پایین‌تر از میانگین منطقه عرضه می‌شود به کمتر از یک هفته رسیده است. تعداد معاملات در دی‌ماه نیز نسبت به بهمن ماه مقداری افزایش نشان می‌دهد.

با این وجود هنوز برخی فروشندگان محتاط که با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی، چشم‌انداز روشنی برای بازار مسکن متصور نیستند نسبت به کاهش قیمت پیشنهادی، مقاومت نشان می‌دهند. اما کارشناسان معتقدند طرف تقاضا ظرفیت رشد مجدد قیمت مسکن را ندارد و به همین دلیل شاهد ثبات این بازار در ماه‌های آینده خواهیم بود. برخی دیگر نیز می‌گویند که افزایش قیمت ممکن است رخ دهد، اما پایین‌تر از نرخ تورم عمومی خواهد بود.

مظنه آپارتمان در تهران بر اساس معاملات بهمن ماه ۹۷
محله متراژ سن بنا قیمت (تومان)
بهداشت ۵۰ متر ۲ سال ۲۶۰ میلیون
آپادانا ۷۴ متر ۱۰ سال یک میلیارد و ۵۰ میلیون
آبشار دمار ۴۹ متر ۶ سال ۲۵۹ میلیون
ازگل ۶۲ متر ۱۲ سال ۴۵۰ میلیون
بریانک ۵۵ متر ۱۴ سال ۲۸۵ میلیون
آگاهی ۸۶ متر نوساز ۴۹۸ میلیون
خلیج فارس ۷۸ متر ۱۱ سال ۴۰۰ میلیون
وحیدیه ۴۰ متر ۷ سال ۲۹۳ میلیون
تهرانپارس ۴۳ متر ۸ سال ۲۸۵ میلیون
حکیمیه ۵۸ متر ۲ سال ۶۴۵ میلیون
مسعودیه ۶۶ متر ۷ سال ۳۲۵ میلیون

انتهای پیام/

منبع: ایسنا

کد خبر: 5843