اسب‌ها را نكشيد

يکشنبه،۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰

گروه اجتماعی-  90 اسب در چند روز کشته شدند، در مناطق مرزي. نماينده نقده و اشنويه راهي منطقه شده و با مسئولان استاني نشست‌هايي داشته است. ماحصل گفت‌وگوها اين بوده که برخي اهل قاچاق هستند و اين اسب‌ها را براي همين کار در جايي نگه مي‌دارند. به‌طور سنتي کولبري در نقاط مرزي ايران با اسب و قاطر قرين شده و کولبران از اين دو حيوان براي جابه‌جايي کالاها استفاده مي‌کنند.
عبدالکريم حسين‌زاده، حرف‌ها و توضيح‌ها را شنيده اما پس از آن نشست‌ها مي‌گويد: «حتي اگر مسئله ما برخورد با قاچاق هم باشد، نبايد اسب‌کشي وسط بيايد. اين اتفاق چه از منظر رواني، چه از منظر اخلاقي و چه از منظر امنيتي مردود است».

شناسايي قاچاقچيان کار سختي نيست

اسب و قاطر بخشي از موجوديت اقتصادي مناطق مرزي به شمار مي‌آيد. خبر کشتار نزديک به 90 اسب دهان به دهان چرخيده و مردم را عصباني کرده است. پيامک‌ها به گوشي آقاي نماينده سرريز شده. مردم بيش از هر زمان ديگري خواهان پايان اسب‌کشي‌ها هستند.

اسب‌ها را به پيست‌ها بدهيد 

حسين‌زاده همچنين به موضوع تبادل گاو شيرده با اسب و قاطر اشاره می‌کند و اينکه «حتي اسب و قاطرها [اگر طبق شناسايي در اختيار افراد سودجو قرار گرفته‌اند] به‌جاي کشته‌شدن، شناسايي شوند. چه دليلي دارد که ما حيوان بي‌گناه را بکشيم. ما همه‌جا به امربه‌معروف و نهي‌ازمنکر توصيه مي‌کنيم، اما وقتي پاي يک مسئله ساده به ميان مي‌آيد، راهنمايي نمي‌کنيم و شليک مي‌کنيم. با چنين اقداماتي مردم را سرخورده و عصباني مي‌کنيم. خيلي از همين اسب‌ها را مي‌توان به پيست‌هاي اسب‌سواري برد يا در خدمت توسعه گردشگري منطقه به کار بست».

انتهای پیام/

منیع: شرق/ آمنه شيرافکن

کد خبر: 814