تهران دست به دامان سامورایی ها شد

چهارشنبه،۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۷
حضور کارشناسان ژاپنی برای بررسی منشا بوی پایتخت

366391_551.jpg

گروه اجتماعی - تهران این روزها بیشتر شبیه به یک سرزمین ناشناخته است سرزمینی که از فرط آلودگی، مه آلود است و از بوی بد درمانده.

به گزارش  پیام ایران ، مدتی است که در بخش‌هایی از مناطق مختلف تهران بوی نامطبوعی که چند سال پیش هم وجود داشت، استشمام می‌شود و سبب آزار پایتخت نشینان گشته است. هیچگاه منشاء دقیق این بو اعلام نشد تا اینکه امسال با فراگیر شدن دوباره آن، اقداماتی درباره شناسایی منشاء آن توسط مسئولان آغاز شد. اکنون بعد از گذشت چند روز از وجود بوی نامطبوع در سطح شهر تهران و بررسی‌های متعدد، استاندار تهران سه آلاینده را در خصوص منشا این بوی نامطبوع معرفی می‌کند. محسنی بندپی درباره نتایج و تصمیمات اتخاذ شده در جلسه بررسی منبع یا منابع بوی نامطبوع تهران گفت: «در این جلسه سه نوع گاز به ترتیب سولفید هیدروژن sh2، دی اکسید گوگردso2 و با احتمال کمتر آمونیاک به عنوان منشا بوی نامطبوع مشخص شده است. »

وی افزود:«از همین رو مقرر شد؛ کارخانه سیمان شهرستان ری از سوخت گاز استفاده کند و مصرف سوخت مازوت متوقف شود. همچنین مقرر شد؛ کارگروه بررسی عوامل ۲۰ گانه منشا بو گزارش خود را طی مدت ۱۰ روز ارائه دهد. شهرداری تهران مکلف به خرید دستگاه سنجش گاز شد».‌ او تصریح کرد: «درباره جایگاه دفع زباله آرادکوه نیز شهرداری تهران مکلف شد، نسبت به تاسیس ایستگاه هواشناسی و سنجش غلظت آلاینده‌های گازی در آنجا اقدامات لازم را انجام دهد و برای هدایت ۴۰۰ هزارمتر مکعب آب‌های سطحی که در آن منطقه جمع می‌شود اقدامات لازم صورت گیرد.» وی درباره عوامل این بوی نامطبوع تصریح کرد: «متهمین اصلی کارخانه‌هایی هستند که از سوخت مازوت استفاده می‌کنند، در شهر ری در ساعتی میزان دی اکسیدگوگرد حدود ۲۰۰ برابر روز قبل بوده است. شرکت گاز مکلف شده است نسبت به تامین سوخت این کارخانه امروز اقدام کند و تا زمانی که از سوخت دیگری استفاده می‌کند، فعالیتش ممنوع باشد.» وی خبر از حضور یک گروه کارشناسی ژاپنی در آرادکوه برای بررسی منابع بو خبر داد و گفت: «اکنون کارشناسان ژاپنی در منطقه درحال بررسی هستند، البته خودمان کارشناسان صاحب‌نظری داریم که می‌توانند چنین کاری را انجام دهند.»

 قطعا آراد کوه است

این در حالی است که طیبه سیاوشی، نماینده تهران در این خصوص به روزنامه شهروند گفته است که سازمان محیط‌ زیست به این نتیجه قطعی رسیده است که منبع بوی بد پیچیده در تهران، سایت دفن زباله آرادکوه است: «به گفته این مسئول، این بو قطعا از آرادکوه است. من و دیگر نمایندگان تهران هم که دوبار برای بازدید به سایت آرادکوه رفته بودیم، دقیقا همین بو را استشمام کردیم. بویی که در مسیر فرودگاه بین‌المللی می‌آید هم، دقیقا همین بو است. یکی از مسئولان سازمان محیط‌ زیست به من گفت که هرگاه باد تهران از شرق به غرب می‌وزد، بو را از سمت آرادکوه می‌آورد. دلیل این که در سال‌های قبل این بو در تهران به مشام نمی‌رسید، این است که هیچ‌گاه به این اندازه، ظرفیت این سایت پر نشده بود.»

 انباشت زباله‌ در کهریزک؛ از علل بوی نامطبوع

از سوی دیگر رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس یکی از علل پیدایش بوی نامطبوع در تهران را انباشت زباله‌های تفکیک نشده در کهریزک تهران دانست.محمدرضا تابش عنوان کرد: «بسیاری از نخبگان و متخصصان حوزه محیط زیست این موضوع را بررسی کرده‌ ولی به نتیجه‌‎ای‌‎ نرسیده‌‎اند. یکی از علل این بوی نامطبوع می‌تواند زباله‌های تفکیک نشده در کهریزک تهران باشد که تبدیل به محل انباشت زباله شده و وضعیت در این منطقه را بسیار بحرانی کرده است.» وی با بیان اینکه مهم‌ترین علت بحران به وجود آمده در کهریزک تهران، عدم تفکیک زباله است؛ تصریح کرد: «شیرابه‌های جمع شده در کهریزک تهران بسیار خطرناک بوده و حتی قدرت انفجار و تخریب وسیع دارد. البته اقدامات مهمی در جهت جلوگیری از اضافه شدن ضایعات در کهریزک تهران در حال انجام است که امیدواریم مسئولان امر بیش از گذشته به اهمیت موضوع توجه داشته باشند.»

 منشا بوی بد تهران صنایع گوگردی در جنوب شهر است

این در حالی است که رئیس اداره سلامت هوا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این دلایل را رد می‌کند و به ایرنا می‌گوید: «منشا بوی بد تهران دفن زباله در کهریزک نیست بلکه صنایع گوگردی است که در زمان پایداری هوا میزان آلایندگی آنها تشدید می‌شود.» عباس شاهسونی افزود: «بوی بدی که در روزهای گذشته در تهران احساس شد، گازی با منشا ترکیبات گوگردی است که می‌تواند دی اکسید گوگرد یا ترکیبات دیگری از گوگرد باشد و نمی‌تواند به دفن زباله ارتباط داشته باشد». وی گفت: «دفن زباله در منطقه آرادکوه و کهریزک در جنوب تهران بیش‌از ۲۰سال است که وجود دارد و پدیده جدیدی نیست و در طول سال‌های گذشته نیز مسئله بوی بد مشابه آنچه در روزهای گذشته در مناطق مختلف تهران احساس شد نداشتیم ضمن اینکه هیچ منبع علمی وجود ندارد که انتشار ترکیبات گوگرد را از دفن زباله نشان دهد.» رئیس اداره سلامت هوا و اقلیم وزارت بهداشت افزود: «با توجه به اینکه بوی بد تهران منشا گوگردی دارد و یک پدیده جدید است باید به دنبال منبع آن در جای دیگری باشیم. البته هنوز به‌طور دقیق منشا این بو مشخص نشده و مسئولان سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران در کنار دستگاه‌های دیگر مشغول بررسی موضوع هستند و تا پایان این هفته نتیجه این بررسی‌ها اعلام می‌شود. »شاهسونی ادامه داد:« با توجه به نوع بوی بدی که در هوای تهران احساس شده، مشخص شده که جهت آن از جنوب به شمال است. این بو به صنایعی که گازهای گوگردی منتشر می‌کنند مرتبط است و احتمال نشت گاز از برخی صنایع جنوب تهران مثلا پالایشگاه وجود دارد به خصوص اینکه بویی شبیه آن در یکی دو سال گذشته در یکی از شهرهای خوزستان که پالایشگاه دارد نیز منتشر شده بود.»

 واکنش کاربران

اگرچه هنوز علت دقیق این بوی نامطبوع مشخص نشده است اما دلایل مطرح شده از سوی مسئولان، کافی است تا نگرانی کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشته باشد.
یکی از کاربران نوشته است:« اما نفس کشیدن ما در هوایی که این گازها منتشر شده‌اند چه بر سر ما خواهد آورد؟»
کاربر دیگری گفته است:« آلودگی شدید هوا رو شاید بشه یه جوری قبول کرد ولی ۲ بوی نامطبوع متفاوت؟ مگه میشه؟»
دیگری نوشت:« خب الان که دلایل این بوی بد مشخص شد یعنی دیگه چنین بویی را استشمام نمی‌کنیم؟»
یکی دیگر از کاربران گفته است:«دلیل این بو هرچی هست زودتر برطرفش کنید مردیم بابا»

انتهای پیام/

منبع: آفتاب یزد

کد خبر: 9542