20 شخصیت‌ منفورتاریخ سینما

جمعه،۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۷

گروه فرهنگ و هنر - سینما - در تمامی فیلم های سینمایی معمولاً شخصیت هایی دوست داشتنی وجود دارند که بر روی آن ها سرمایه گذاری شده و به اصطلاح قهرمان داستان هستند. در بسیاری از این فیلم ها نیز شخصیت های شرور و منفوری وجود دارند که باید با آن ها مقابله شود و این وظیفه معمولاً بر عهده قهرمان دوست داشتنی داستان است. اگر چه همه صحبت در مورد شخصیت های قهرمان فیلم ها را دوست دارند اما ما در این مطلب قصد داریم شما را با ترسناک ترین و منفورترین و در عین حال بهترین شخصیت های منفی و شرور تاریخ سینما آشنا کنیم.

 

20- مایکل مایرز

20_3.jpg
مایکل مایرز با آن ظاهر ترسناک خود و مشکلات خانوادگی که داشت یک قاتل سریالی خوفناک بود که در سری فیلم های «هالووین» بسیاری را تا سرحد مرگ می ترساند. این اوج هنر جان کارپنتر بود که یک ماسک ساده قدیمی را با تغییراتی عمدی و نه ترسناک به نماد یکی از ترسناک ترین و منفورترین شخصیت های قاتل سینما تبدیل نمود. مایکل مایرز برای ترساندن تماشاگران نیازی به شخصیت پردازی یا نقل داستان هایی از گذشته خود نداشت. همانند بسیاری از هم کیشان ترسناک خود، خوفناک بودن او نیز در طی سال ها کمرنگ شد اما در فرم اورجینال خود و در فیلم اول سری فیلم های «هالووین» او هنوز نیز می تواند ترس و وحشت را در سخت ترین قلب ها وارد نماید.

19- تی-1000

19_5.jpg
وقتی که جیمز کامرون به دنیال چیزی پیچیده تر، فعال تر و دارای توانایی تبدیل شدن به هر شکل و ترکیبی می گشت که می توانست توانایی های سایبرگی آرنولد شوارتزنگر در مجموعه فیلم های «ترمیناتور» را به چالش بکشد چاره ای جز زیر پا گذاشتن برخی از قوانین فیزیک نمی دید. رابرت پاتریک بازیگری بود که برای ایفای نقش این قاتل مرگبار آهنی انتخاب شد و همین موضوع به قسمت دوم «ترمیناتور» کمک کرد که در زمینه مقبولیت حتی فیلم اورجینال این مجموعه را نیز پشت سر بگذارد. شاید شهرت نسخه شوارتزنگر از این شخصیت هیچگاه کاهش نیابد اما با رابرت پاتریک با بازی خارق العاده خود در این نقش باعث شد که بینندگان تنها زمانی متوجه حضور متغیر او در صحنه شوند که دیگر خیلی دیر شده بود.

18- فردی کروگر

18_3.jpg
«یک، دو، فردی داره میاد سراغ تو... سه، چهار، بهتره ببندی قفل اون در» با این دیالوگ موزون و ارقام مرگبار بود که فردی کروگر در فیلم ترسناک «وحشت در خیابان الم» به بوگی من ترسناک دهه هشتاد و نود میلادی تبدیل شد اما تا سال 1985 و ساخت دنباله «انتقام فرِدی» شخصیت فردی کروگر به طور کامل شکل نگرفته بود. در حالی که فردی هنوز هم جان نوجوانان را در لباس خوابشان می گرفت، رابرت انگلاند در نقش فردی توانست حسی جالب از شوخ طبعی را در این شخصیت ایجاد کند که بیش از پیش دیوانگی این شخصیت را افزایش می داد. همین موضوع باعث شد که بر محبوبیت شخصیت فردی کروگر افزوده شود.

17- مامور اسمیت

17_5.jpg
با آن دهانی که معمولاً به سمت پایین تمایل داشت و ابروهای بسیار ترسناکش، هوگو ویوینگ در نقش مامور اسمیت در فیلم های «ماتریکس» به خوبی توانست نقش مامور پلیسی را ایفا کند که با سردی و سخت کوشی فراوان تنها دستورات مافوق هایش را بدون کوجکترین ترحمی انجام می داد. البته او تنها یک واقعیت مجازی در دنیای هوش مصنوعی بود که برای بیهوش نگه داشتن انسان ها طراحی شده بود.

16- نورمن بیتس

16_5.jpg
مردی که چاقو در دست در پشت زنی در حمام قرار دارد و در معروف ترین صحنه دوش گرفتن در تاریخ سینما حضور دارد تنها یک شخصیت شرور نیست. این صحنه در فیلم «روانی» ساخته الفرد هیچکاک چنان مشهور است که از آن تنها با عنوان «صحنه دوش گرفتن» در عالم سینما یاد می شود. شخصیت نورمن بیتس اولین در نوع سینمایی خود بود: هیولایی در دنیای سینما که صد درصد انسان است. دیگر خبری از هیولاهای پشمالو با دندان ها و چنگال های تیز نبود، او فردی بود که می توانست همان شخصی باشد که اکنون در کنار شما نشسته است، کسی که هیچ وقت باور نمی کردید بخواهد به یک مگس آسیب برساند.

اما امروزه پرده های سینما پر شده اند از شخصیت های قاتل سریالی که تصور ترسناک بودن شخصیت نورمن بیتس برای تماشاگران دهه 1960 را دشوار می سازد. با این وجود می توان با اطمینان گفت که آلفرد هیچکاک با شخصیت نورمن بیتس توانست ژانر وحشت را بازتعریف نماید.

15- پالپاتین

15_7.jpg
وقتی اولین بار با شکل ظاهری شخصیت پالپاتین در فیلم های «جنگ ستارگان» آشنا شدیم وی را با نام ساده «امپراطور» می شناختیم. او با آن چهره لک دار و صدای ترسناکش و با شنلی که به سیاهی قلبش بود در «بازگشت جدای» به بینندگان معرفی شد. اگر چه این نقش با استادی و مهارت تمام توسط یان مک دیارمید اسکاتلندی به تصویر درآمد اما رییس بیرحم دارث ویدر شخصیتی تاثیرگذار و سه بعدی بود. با این وجود در قسمت های بعدی بود که شخصیت واقعی این نقش برای تماشاگران شناسایی شد. اگر چه این فیلم داستانی تخیلی دارد اما نمی توان منکر این قضیه شد که شخصیت پالپاتین به شکل غیرقابل انکاری تاثیرگذار و به شکل ترسناکی واقعی به نظر می رسد.

14- داروغه ناتینگهام

14_5.jpg
جای تعجب ندارد که آلن ریکمن تنها بازیگری است که در دو نقش متفاوت دو بار در این فهرست حاضر شده است و در هر دو نقش نیز از بزرگ ترین و منفورترین شخصیت های شرور سینما به شمار می آید. برخی می گویند که وی نقش داروغه ناتینگهام را آن قدر خوب بازی کرد که او را به حال خود رها کردند که هر چه می خواهد در قالب این نقش انجام دهد و بدین ترتیب وی توانست حتی در حضور کوین کاستنر به عنوان نقش مثبت و قهرمان فیلم نیز به عنوان بهترین نقش آفرینی فیلم «رابین هود: شاهزاده دزدان» انتخاب شود.

هر پوزخند، هر چشم غره رفتن و هر گونه ابراز شادی زایدالوصف و البته ترسناک او از ترسناک ترین صحنه های این فیلم کلاسیک بود که او را به یکی از خوفناک ترین شخصیت های منفی تاریخ سینما تبدیل می کرد.

13- پرستار ریچد

13_5.jpg
قلبی سرد، نگاهی عبوس و دیالوگ هایی بیرحمانه آن چیزی بود که از پرستار میلدرد ریچد در فیلم «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» به عنوان سرپرست یک مرکز نگهداری از بیماران روانی چهره ای فراموش نشدنی در تاریخ سینما ساخت.

لوییز فلچر که برای ایفای این نقش برنده جایزه اسکار شد اداره این مرکز را با سیاست ترسناک مشت آهنین در دست می گیرد و با استفاده از روش های خاص خود روح افراد روانی بستری شده در مرکز را با قدرت و تاثیر کامل خرد می نماید. اگر چه بازی جک نیکلسون در نقش بیمار مک مورفی بسیار مورد ستایش قرار گرفت اما چهره ای که فلچر در نقش پرستار ریچد به خود گرفت به خوفناک ترین وجه این فیلم فراموش نشدنی تبدیل گردید.

12- ساورون

12_10.jpg
چشمی بزرگ بدون پلک و با حلقه ای از شعله های سوزان! این تنها تعریفی است که می توان از خدای تاریکی موردور در فیلم های «ارباب حلقه ها» ارایه داد اما آیا می شد با چنین تصویری ظاهراً ساده، ترس و هراسی شدید را در روی پرده سینما ایجاد کرد؟ ساورون یک شخصیت شرور و خوفناک بود که براحتی می توانست لشکری را تنها با یک ضربه خود نابود سازد. اما حتی زمانی که وی حالت جسمانی اش را از دست می دهد نیز به همان اندازه باعث کابوس تماشاگران می شود؛ زمانی که در ذهن فرودو فرو می رود و هرگاه که او به حلقه دست می زند زمین اطراف به لرزه در می آید درست مانند مردی خشمگین که به دنبال لنزهای تماسی خود می گردد.

11- گالوم

11_10.jpg
اگر چه شخصیت ساورون را باید بدترین و شرورترین شخصیت مجموعه فیلم های «ارباب حلقه ها» دانست اما شاید بتوان شخصیت گالوم را رقت انگیزترین شخصیتی به حساب آورد که در تاریخ فیلم های علمی تخیلی به تصویر کشیده شده است. ساورون از همان ابتدا شخصیتی خوفناک و شرور بود اما گالوم در نتیجه قدرت یک حلقه به کلی تغییر کرده و به یک موجود بسیار خطرناک و منفور تبدیل شد؛ شخصیتی که شما را به دلسوزی وا می داشت اما هر زمان ممکن بود بدترین خطرات را برای شما رقم بزند. به محض این که وی با حلقه معروف تماس پیدا می کند، ذهنش وارونه شده و فکر و ذکرش به سمت قتل شخصیت های مثبت می رود. شاید بتوان برای او دل سوزاند اما اعتماد به او بزرگ ترین اشتباهی بود که شخصیت های فیلم های «ارباب حلقه ها» می توانستند بکنند.

10- بیگانه

10_9.jpg
وقتی که در اواخر دهه 1970 داستان فیلم «بیگانه» به رشته تحریر درآمد حتی نویسندگان نیز انتظار نداشتند که شخصیت شرور داستان به یکی از ترسناک ترین و منفورترین موجودات فیلم های علمی تخیلی تبدیل شود. این شخصیت توسط ریدلی اسکات شکل گرفت، جیمز کامرون آن را توسعه داد و بارها و بارها توسط فیلم ها، کمیک ها و بازی های متعدد در طول دهه های آینده مورد استفاده قرار گرفت. موجودی کامل و بی نقص که تنها دشمنی و شرارت را می فهمد... بازمانده ای که بویی از وجدان، پشیمانی و توهمات اخلاق مداری نبرده است. شخصیت بیگانه یکی از خوفناک ترین شخصیت هایی است که در تاریخ سینما و فیلم های علمی تخیلی به تصویر کشیده شده است.

9- وولدمورت

9_11.jpg
برخی می گویند که اسم شخصیت وولدمورت در فیلم های «هری پاتر» از شخصیت ام والدمار در داستان های ادگار آلن پو الهام گرفته شده است اما در واقع این علاقه جی کی رولینگ به زبان فرانسوی بود که به ساخت این واژه به معنای «پرواز مرگ» منجر شد. وی گفته که در واقع می خواسته اسمی انتخاب نماید که در عین قدرت و ابهت کمی نیز عجیب و غریب و نامانوس باشد. در واقع وی با این نام توانسته این دو مفهوم را به طور کامل به بیننده منتقل کند زیرا وولدمورت ترکیبی از انسان و مار است که با بینی صاف و قدرت و خونسردی بی نظیرش یک شخصیت عجیب و غریب و در عین حال ترسناک نیز هست. او جادوی سیاه را در دست دارد و آنچنان قدرتمند است که برای پرواز به هیچ چیزی نیاز ندارد. همین موضوع باعث می شود که حضور او را در هر گوشه ای در تاریکی حس کنید.

8- آنتون چیگور

8_11.jpg
وقتی خاویر باردم جایزه اسکار خود را برای بازی در فیلم «کشوری برای پیرمردها نیست» دریافت کرد از برادران کوئن تشکر کرد و اعلام کرد که بیش از همه به خاطر این که ترسناک ترین مدل موی تاریخ سینما را روی سر او قرار داده اند از آن ها تشکر می کند. این فیلم آخرین باری نبود که خاویر باردم اوج شقاوت و خشونت همراه با خونسردی را به تصویر کشید اما بازی او در نقش شخصیت چشم خسته و سنگدل آنتون چیگور برای همیشه ماندگار شد؛ قاتلی از کارتل های مواد مخدر که از یک تفنگ میخی برای کشتن قربانیان خود استفاده می کدن و با سکه انداختن در مورد مرگ یا زنده ماندن انسان ها تصمیم می گیرد.

7.کیلورن

7_12.jpg
حضور در فیلمی که شخصیت هایی مانند پالپاتین و به خصوص دارث ویدر در آن حضور دارند به اندازه کافی برای نقش آفرینی شما مشکل ایجاد خواهد کرد اما آدام درایور به خوبی توانست نقش کیلو رن را بازی کند و شخصیت او همواره در حال تغییر و پیچیده شدن بوده است. تنها با حضور در دو فیلم وی توانست به یک شخصیت منفور و مرگبار تبدیل شود که می داند چه باید بکند و برای رسیدن به خواسته اش دست به هر کاری می زند. اگر چه ویدر سیاره ها را منفجر می کند و جان دشمنانش را می گیرد اما کیلو رن کسی است که در کمال خونسردی پدر خود را به قتل می رساند.

6- هانس لاندا

6_16.jpg
نازی هایی که در روی پرده سینما به تصویر کشیده شده اند معمولاً در لباس های شیک و براق ورماخت و با اخلاقیات و رفتارهای غیرانسانی ظاهر می شوند اما سرهنگ اس اس هاس لاندا در فیلم «حرامزاده های بی شرف» شخصیتی کاملاض متفاوت داشت: زیاده گو، مغرور، چند زبانه و بدون پشیمانی از کارهای گذشته و علاقه اش به کیک. او یک شخصیت روانی است اما به همان شدت نیز دوست داشتنی و محسور کننده که در عین حال بر خوفناک بودن او می افزاید.کریستوف والتز به استادی هر چه تمام تر این نقش را ایفا می کند و برنده جایزه اسکار شد و شاید تنها او بود که می توانست یکی از ترسناک ترین شخصیت های فیلم های تارانتینو را با دیالوگی که تنها او می شناخت به تصویر بکشد.

5- هانیبال لکتر

5_14.jpg
برایان کاکس و مدس میکلسن هر دو به خوبی توانسته اند نقش شخصیت هانیبال لکتر را بازی کنند اما این آنتونی هاپکینز بود که در فیلم «سکوت بره ها» شخصیت هانیبال لکتر را جاودانه ساخت. شخصیت های شرور با اعمالشان شناخته می شوند اما آن چه که شخصیت هانیبال لکتر با بازی هاپکینز را ترسناک می سازد آرامی و خونسردی وی است. نگاه آرام او به جودی فاستر چنان ترسناک است که به خوبی شخصیت شرور او را در چشمانش می بینیم. بیشتر اعمال خوفناک لکتر به طور ضمنی و انتزاعی به تصویر کشیده می شوند و نه به صورت تصویر واقعی اما زبان او به اندازه گلوله و تیغ تیز است.

4- هانس گروبر

4_19.jpg
«می خواهم تا سه بشمارم. چهاری در کار نخواهد بود». شاید بتوان ادعا کرد که بی نظیرترین ترکیب صوت و چهره برای یک شخصیت شرور در تاریخ سینما زمانی بود که آلن ریکمن در فیلم «جان سخت» این دیالوگ را از زبان شخصیت هانس گروبر ادا کرد. او یک شخصیت منفور و شرور است که می تواند به سرعت نقشه ی خود را تغییر دهد حتی زمانی که یک افسر پلیس شجاع، یکی پس از دیگری نقشه های او را نقش برآب می کند. شاید بتوان ادعا کرد که هیچ بازیگری در تاریخ سینما نتوانسته شخصیت های شرور را به اندازه آلن ریکمن با مهارت و خوفناکی اینچنینی به تصویر بکشد.

3- لوکی

3_24.jpg
حتی در دنیای فیلم های دنیای سینمایی مارول نیز که پر از قهرمانان دوست داشتنی و باهوش است، شانسی برای یک شخصیت شرور وجود دارد که تاثیر خود را نشان دهد. این همان چیزی بود که تام هیدلستون در نقش لوکی در فیلم های «ثور» بدست آورد. او در قسمت اول فیلم فوق العاده بود اما در ادامه بیش از پیش بر زیبایی و البته خوفناکی او افزوده شد. لوکی از یک عالم دیگر است و نباید این موضوع را هنگام تماشای این شخصیت فراموش کرد. شاید حذف شدن این شخصیت خوفناک اما دوست داشتنی در قسمت های بعدی مجموعه فیلم های «ثور» باعث طغیان طرفداران این فرانچایز شود.

2- جوکر

2_27.jpg
از ریشه های کمیک بوکی خود به عنوان یک شخصیت شرور تا حضور او در سریال های تلویزیونی با هنرنمایی سزار رومرو، جوکر همواره یکی از دوست داشتنی ترین شخصیت های شرور و منفی تاریخ سینما بوده است که تیم برتون و جک نیکلسون سایه های تاریک تری از این شخصیت را در بازسازی آ ندر سال 1989 یافتند. با این وجود جای هیچ مناقشه ای نیست که کریستوفر نولان و هیث لجر بهترین شکل را برای این شخصیت پیدا کردند و در سال 2008 در فیلم «شوالیه تاریکی» به نمایش گذاشتند. جوکر لجر یک زیبایی کریه بود، مردی که برای رسیدن به هدفش دست به هر کاری می زد و به گفته مایکل کین تنها می خواست نظاره گر سوختن جهان باشد.

1- دارث ویدر

1_31.jpg
اینجاست که به شخصیت شروری می رسیم که بسیاری او را شرورترین و بزرگ ترین شخصیت منفی تمام دوران سینما می نامند. هر فهرستی که بخواهید در مورد ترسناک ترین شخصیت های شرور تاریخ سینما تهیه کنید بدون شک دارث ویدر در رتبه های بالای آن قرار خواهد گرفت. افشاگری در مورد سال های جوانی او در فیلم های «جنگ ستارگان» هیچ کمکی به بهبود چهره منفور او نکرد. وی ترکیبی از یک شخصیت تراژیک و حضور شیظان بوده و زندگی او پر از پیچیدگی ها و فراز و فرودهای ترسناک است. وی با صدای خاص و ظاهر ترسناکش در روی پرده سینما جولان می دهد و بینندگان را در ترس و وحشت فرو می برد.

انتهای پیام/

منبع: برترین ها

 

کد خبر: 776