ویتامین K خطر مرگ را سال ۱۳ سال به تاخیر می اندازد

پنج شنبه،۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
ویتامین K  خطر مرگ را سال ۱۳ سالبه تاخیر می اندازد

گروه سلامت - مطالعات نشان می‌دهد افراد مسن دارای کمبود ویتامین K در مقایسه با سالمندان دارای میزان کافی این ویتامین، ۱۳ سال زودتر در معرض مرگ قرار دارند.

به گزارش  پیام ایران به نقل از مهر، مطالعه جدید محققان دانشگاه تافتس ماساچوست نشان می‌دهد افراد سنین ۵۴ تا ۷۶ سال با میزان پایین ویتامین K در خون شأن ۱۳ سال زودتر با احتمال مرگ روبرو هستند که بیانگر فواید حفاظتی ویتامین K در روند افزایش سن است.

در این تحقیق، حدود ۴۰۰۰ آمریکایی در رده سنی ۵۴ تا ۷۶ سال تحت مطالعه قرار گرفتند.

تیم تحقیق، شرکت‌کنندگان را بر اساس میزان ویتامین K خون‌شان دسته‌بندی کرد. سپس شرکت‌کنندگان از لحاظ ریسک بیماری قلبی و ریسک مرگ در همه گروه‌ها بالغ بر حدود ۱۳ سال تحت پیگیری بودند.


بیشتر بدانید:

همه چیز درباره انواع ویتامین ها و خواص آن ها


 

تایج، ارتباط قابل توجهی بین میزان ویتامین K و بیماری قلبی نشان نداد. اما افراد دارای پایین‌ترین میزان ویتامین K ، ۱۹ درصد بیشتر با ریسک مرگ مواجه بودند.

ویتامین K یک ماده مغذی است که برای حفظ سلامت عروق خونی مهم است. این ویتامین در سبزیجات پهن برگ نظیر کاهو، کلم و اسفناج یافت می‌شود. همچنین در برخی روغن‌های گیاهی نظیر روغن سویا و کانولا هم وجود دارد.

کیلا شیء، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «این احتمال که ویتامین K با بیماری قلبی و مرگ و میر مرتبط است مبتنی بر دانش ما در مورد پروتئین‌های موجود در بافت عروقی است که برای فعالیت نیاز به ویتامین K دارند. این پروتئین‌ها به پیشگیری از تشکیل کلسیم در دیواره‌های عروق خونی کمک می‌کند. و بدون میزان کافی ویتامین K، عملکردشان کمتر می‌شود.»

به گفته محققان، مطالعات بیشتری برای توضیح علت ارتباط میزان ویتامین K با ریسک مرگ نیاز است.

انتهای پیام/

کد خبر: 11705